Khamis, 7 April 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Kosmo Online

Posted: 07 Apr 2011 07:22 AM PDT

Kosmo Online


Pejabat Kuin terbakar dilontar molotov

Posted:

Pejabat Kuin terbakar dilontar molotov

Pejabat Kuin terbakar dilontar molotov

07/04/2011 5:03pm

ALOR SETAR - Pejabat Bahagian Hal Ehwal Pelajar Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di sini mengalami kebakaran kecil akibat perbuatan khianat individu tidak bertanggungjawab yang telah melontar bom molotov dan batu sungai pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Adzaman Mohd Jan berkata, tiada sebarang kecederaan dilaporkan dalam kejadian yang berlaku antara 3 dan 5 pagi tadi.

"Hanya kebakaran kecil yang berlaku dan kerugian dianggarkan kira-kira RM5,000," katanya. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

4 premis kotor ditutup

Posted:

4 premis kotor ditutup

4 premis kotor ditutup

07/04/2011 4:52pm

KUALA LUMPUR - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengarahkan empat premis makanan di Jalan Masjid India ditutup kerana kotor dan melanggar piawaian dan tahap kebersihan yang ditetapkan.

Pengarah Jabatan Kesihatan DBKL, Dr. Sallehudin Abu Bakar berkata, premis makanan berkenaan diarah tutup bermula esok dan diberi tempoh seminggu untuk melakukan pembersihan.

"Ini termasuklah membersihkan kawasan dapur dan tandas, memasang perangkap tikus, memastikan pekerja memakai apron dan penutup kepala dan meletakkan ubat kawalan serangga di kawasan yang sepatutnya," katanya kepada pemberita selepas mengetuai operasi kebersihan di Jalan Masjid India di sini hari ini yang disertai 15 pegawai DBKL. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Warga tua rentung terbakar

Posted:

Warga tua rentung terbakar

Warga tua rentung terbakar

07/04/2011 2:21pm

TAMPARULI - Seorang warga tua rentung manakala seorang lelaki kurang upaya terselamat dalam kebakaran di Kampung Ulu Bawang, dekat sini, malam tadi.

Mangsa yang dikenali sebagai Mongkaris Saidal, 90, ditemui rentung dalam rumahnya pada kira-kira pukul 10 malam sementara anak lelakinya yang kurang upaya Jison, dalam lingkungan umur 50-an, terselamat dalam kejadian itu.

Menurut anak Mongkaris, Rosmah, 38, beliau bersama keluarganya tinggal berhampiran kuari di Kampung Bawang manakala ayahnya tinggal di Ulu Kampung Bawang.

"Baru pagi tadi saya tahu rumah bapa saya terbakar setelah diberitahu oleh jiran," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 07 Apr 2011 07:21 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Pembangkang kian goyah

Posted: 07 Apr 2011 04:49 AM PDT

KUCHING: "Kita jangka bahawa Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 ini akan menjadi saingan sengit dan parti pembangkang akan cuba membentuk pasukan yang boleh memberi tentangan kepada Barisan Nasional (BN)," kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini.

Bagaimanapun, Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN Pusat, berkata amat jelas persefahaman yang pembangkang harapkan itu sudah berkecai kerana terlalu banyak kawasan pertandingan lebih daripada satu lawan satu.


Beliau berkata, ketika ini, parti pembangkang berada dalam keadaan kucar-kacir dan jika mereka membentuk kerajaan, impian Malaysia menjadi negara maju tidak akan kesampaian.

"Kita buat perancangan dan kita tunaikan janji kita kepada rakyat. Kita ada perancangan jangka masa pendek, sederhana dan panjang dan kerana itu, dalam pilihan raya negeri Sarawak ini, kita letak calon-calon yang berwibawa.


"Saya turun hari ini untuk berjumpa rakyat di Sarawak untuk beritahu bahawa kerajaan Pusat sedia bantu Sarawak untuk mencapai kejayaan lebih besar dan menyelesaikan apa jua masalah," katanya selepas merasmikan majlis pelancaran dan penyerahan Sirim Pintar-Learning dan Sirim Robokit di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Santubong, di sini, semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pulapol bebas virus Adeno

Posted: 07 Apr 2011 04:43 AM PDT

KUALA LUMPUR: Pusat Latihan Polis (Pulapol), di sini, kini diisytiharkan selamat sepenuhnya daripada serangan virus Adeno dan boleh digunakan sepenuhnya seperti biasa.

Komandan Pulapol, Senior Asisten Komisioner Zulkifli Mohamed mengesahkan perkara itu dan berharap pelatih dan ahli keluarga tidak ragu-ragu dengan tahap kebersihan dan kesihatan di Pulapol.


"Kami (Pulapol) kini giat menjalankan aktiviti pembersihan di kawasan termasuk blok penginapan pelatih, dewan makan dan kawasan sekitar bagi memastikan semua dalam keadaan bersih.

"Aktiviti pembersihan akan dijadikan aktiviti bulanan bagi memastikan keadaan kebersihan dan tahap kesihatan pelatih dalam keadaan terbaik," katanya ketika ditemui pada aktiviti gotong-royong di Pulapol, Jalan Semarak, di sini, hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 07 Apr 2011 03:49 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Kemenangan majoriti dua per tiga dalam jangkauan BN: Taib

Posted: 07 Apr 2011 03:22 AM PDT

Mutakhir

KANOWIT: Kemenangan dua pertiga majoriti dalam pilihan raya negeri Sarawak ke-10 masih dalam jangkauan Barisan Nasional (BN), kata Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, hari ini.

Beliau berkata, kemenangan itu boleh dicapai meskipun pilihan raya negeri pada 16 April ini menyaksikan paling ramai calon bertanding iaitu 213 calon, termasuk 41 calon bebas.

"Saya agak terkejut dan berasa hairan dengan jumlah calon yang besar kali ini," kata Taib ketika ditemui pemberita selepas majlis pemimpin bersama rakyat di Rh Jelani ak Daud, rumah panjang 66 pintu Nanga Lesih dekat sini. Turut hadir calon BN, Datuk Gramong Juna dan Alexander Vincent, masing-masing bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Machan dan Ngemah.

Taib berkata, parti pembangkang tidak mendapat apa-apa kelebihan dengan meletakkan lebih ramai calon kerana ia akan hanya memecahkan undi.

Katanya, BN mempunyai penyokong yang setia dan mereka tidak akan mudah terpengaruh untuk mengalih sokongan dan hanya pengundi atas pagar yang mahu mencuba memberikan peluang kepada calon selain BN.

Mengenai keputusan beberapa parti pembangkang yang bergantung kepada "calon bidan terjun" atau calon dari luar kawasan ditandingi, Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) itu berkata kemungkinan besar akhirnya hasrat mereka akan memakan diri.
"Kami dalam BN memilih calon berkualiti dari luar untuk bertanding hanya dengan keizinan dan sokongan masyarakat setempat," katanya.

Terdahulu, semasa berucap Taib berkata politik BN adalah untuk membawa pembangunan dan kemajuan kepada rakyat dan bukannya untuk menyebarkan pembohongan dan fitnah, serta melakukan serangan peribadi. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

8 pegawai Imigresen hadapi 83 pertuduhan suapan

Posted: 07 Apr 2011 03:18 AM PDT

Mutakhir

SHAH ALAM: Lapan pegawai Jabatan Imigresen yang bertugas di bahagian Perkapalan Pelabuhan Selatan, Pelabuhan Klang dekat sini, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen hari ini atas 82 pertuduhan memperoleh suapan berjumlah RM122,140 sebagai upah bagi memudahkan kemasukan penumpang warga Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat, tahun lalu.

Bagaimanapun, Md Shahrizal Che Dan, 26, Nor Shahazlina Sulaiman, 25, Mohamad Izuwanshah Samsuri, 25, Mohamad Huzzail Ahmad, 31, Ahmad Zahed Abd Alim, 28, Mohd Hafiz Zakaria, 27, Mohd Khairul Haqimie Kamarudin, 26, dan Azmir Mahadi, 28, mengaku tidak bersalah.

Md Shahrizal, dari Sungai Udang, Klang yang berdepan 31 pertuduhan membabitkan nilai suapan RM51,760, didakwa melakukan kesalahan itu di empat cawangan Public Bank Pelabuhan Klang, bandar Klang, Taman Sentosa dan Taman Bukit Tinggi, antara 20 April dan 16 Jun tahun lalu. Rakannya, Nor Shahazlina dari Petaling Jaya, pula didakwa menerima suapan berjumlah RM2,900 pada 29 Ogos lepas, di Maybank Cawangan Pandamaran antara 10 malam hingga 12 tengah malam, 29 Ogos lalu.

Hakim Asmadi Hussain membenarkan Md Shahrizal diikat jamin sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin dan Nor Shahazlina RM6,000 serta menetapkan 5 Mei ini untuk sebutan semula kes.

Di mahkamah lain, Mohamad Izuwanshah, dari Kota Kemuning, yang berdepan 25 pertuduhan membabitkan RM31,690 didakwa melakukan perbuatan itu di CIMB Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Stesen Minyak Petronas, Jalan Pandangan, Klang antara 21 April hingga 17 Jun lalu.

Mohamad Huzzail dari Kepala Batas, Kedah, pula didakwa menerima suapan RM500 di depan sebuah di Persiaran Seraya, Taman Palm Grove, Klang, 25 September tahun lalu.
Hakim M Bakri Abdul Majid membenarkan Mohamad Izuwanshah diikat jamin sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin dan Mohamad Huzzail RM4,000 serta menetapkan 27 April ini untuk sebutan kes bagi membolehkan tertuduh melantik peguam.

Di depan Hakim Mat Ghani Abdullah pula, Ahmad Zahed didakwa melakukan 12 kesalahan menerima rasuah berjumlah RM13,590 di Maybank Cawangan Bukit Tinggi dan Pelabuhan Klang antara 26 Julai dan 28 Ogos tahun lalu.

Mohd Hafiz, dari Pelabuhan Klang, didakwa melakukan empat kesalahan menerima suapan membabitkan RM8,640 di CIMB Bank Cawangan Pelabuhan Klang, Eon Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Kuarters Imigresen di Pandamaran, Klang antara 25 Sept dan 30 September tahun lalu.

Di mahkamah sama, Mohd Khairul Haqimie dari Sungai Buloh didakwa melakukan tiga kesalahan membabitkan RM7,350 di Maybank Cawangan Bukit Tinggi dan Restoran Moden Simpang Kudrat, Klang, antara 28 Ogos dan 28 September tahun lalu.

Seorang lagi pegawai Imigresen, Azmir dari Melaka, didakwa melakukan enam kesalahan membabitkan nilai suapan RM5,710 di Affin Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Stesen Minyak Shell Pelabuhan Klang, antara 15 dan 22 Ogos tahun lalu.

Ahmad Zahed dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM6,000 dengan seorang penjamin manakala Mohd Hafiz, Mohd Khairul Haqimie dan Azmir RM5,000.

Mat Ghani menetapkan esok untuk sebutan semula kes bagi keempat-empat tertuduh.

Kelapan-lapan tertuduh didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) 2009 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 24 akta sama yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Akhbar sebelum ini melaporkan terdapat anggota dan pegawai Imigresen di Jeti Penumpang Pulau Ketam, Pelabuhan Klang menerima sogokan sehingga RM60,000 sebulan, menyebabkan pintu masuk negara mudah dibolosi pendatang tanpa izin dari Indonesia. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 07 Apr 2011 03:36 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Video seks: PM mahu rakyat buat penilaian sendiri

Posted:

Video seks: PM mahu rakyat buat penilaian sendiri

Video seks: PM mahu rakyat buat penilaian sendiri

SEOUL 6 April - Isu klip video seks dengan pelacur dari China yang dikatakan membabitkan seorang pemimpin pembangkang di Malaysia perlu dinilai sendiri oleh rakyat, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sehubungan itu, beliau enggan mengulas lanjut berhubung penayangan video tersebut di Internet sejak beberapa hari lalu.

"Saya tak nak komen (isu video seks ini) sebab saya dari mula lagi berkata, perkara ini adalah sesuatu yang perlu dinilai sendiri oleh rakyat," tegas beliau ketika ditanya oleh wartawan Malaysia di sini hari ini.

Sebahagian daripada rakaman video seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan pembangkang telah dimuat naik ke laman sosial YouTube pada 4 April lalu.

Video yang diberi judul VTS 01 1 itu dimuat naik oleh individu yang menggunakan nama samaran 'Thepowerman'.

Rakaman video seks selama 1 minit 47 saat itu dipercayai sebahagian daripada rakaman selama 20 minit yang didedahkan kepada sekumpulan wartawan di Hotel Seri Carcosa, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ditanya soalan lain, Perdana Menteri berkata, kerajaan masih mengkaji saranan sesetengah ibu bapa agar mata pelajaran Sains dan Matematik dibenarkan diajar dalam bahasa Inggeris di beberapa sekolah terpilih.

"Kami masih menilai cadangan tersebut dengan mendapatkan pendapat serta reaksi ibu bapa, selain melihat sama ada kita boleh wujudkan fleksibiliti. Bagaimanapun, Kementerian Pendidikan akan membuat keputusan mengenai hal ini," jelasnya.

Beliau turut menolak kemungkinan mewujudkan sebuah suruhanjaya diraja bagi mengatasi masalah pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah, sebagaimana yang dicadangkan oleh satu pihak yang mengumpulkan tandatangan bagi mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya berkenaan.

"Kita sedar ia menjadi satu masalah yang besar di Sabah dan kami sudah pun mengambil tindakan termasuk mewujudkan satu jawatankuasa Kabinet khusus terhadap masalah tersebut, yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri," tambahnya. - Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Suruhanjaya diraja ke Kabinet

Posted:

Suruhanjaya diraja ke Kabinet

Suruhanjaya diraja ke Kabinet

KUALA LUMPUR 6 April - Cadangan penubuhan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kes rakaman video aksi seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin pembangkang akan dibawa ke dalam mesyuarat Kabinet, Jumaat ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, beliau sendiri akan membangkitkan hal itu bagi membersihkan nama kerajaan serta Barisan Nasional (BN) yang dituduh sebagai dalang dalam rakaman video terbabit.

Katanya, ia susulan daripada penafian Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail semalam bahawa suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan individu dalam rakaman video berkenaan.

"Saya bercadang membawanya (penubuhan suruhanjaya diraja) dalam mesyuarat Kabinet akan datang (Jumaat ini). Saya berasakan perlu diadakan suruhanjaya itu memandangkan kenyataan Wan Azizah semalam bahawa 'pelakon' itu bukan suaminya.

"Saya berpendapat bahawa Wan Azizah bukanlah pihak yang layak untuk mengesahkan individu itu bukan suaminya kerana ia melibatkan kepentingan dirinya.

"Apabila dia menafikan, saya rasa perkara ini tidak boleh terhenti di situ sahaja. Kalau tidak dijawab (diselesaikan) maka rakyat akan percaya kata-kata Wan Azizah dan berasakan kerajaan di belakang ini semua," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di bangunan Parlimen hari ini.

Katanya, walaupun BN sedari awal menafikan pembabitan dalam isu itu, adalah penting suruhanjaya tersebut ditubuhkan sebagai pihak yang neutral untuk menyelesaikan isu tersebut.

Mohamed Nazri berkata, rakyat juga mempunyai hak untuk mengetahui sama ada lelaki dalam video itu adalah Anwar atau tidak dan ia perlu disahkan menerusi siasatan suruhanjaya diraja.

Mengenai sikap pembangkang yang menolak penubuhan suruhanjaya tersebut, Mohamed Nazri berkata, mereka yang sebelum ini lantang mendesak penubuhan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kes kematian Teoh Beng Hock tidak sepatutnya mengamalkan sikap 'pilih bulu'.

"Apa yang nak takut sangat? Jika keputusan siasatan menunjukkan lelaki itu bukannya ketua pembangkang, maka itu satu kelebihan untuk dia. BN pun ambil risiko, kita mahu membersihkan nama BN. Oleh itu, biarlah suruhanjaya itu jalankan siasatan dan selesaikan perkara ini," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

'Serah DNA, Omega'

Posted:

'Serah DNA, Omega'

'Serah DNA, Omega'

Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
metra.mohamed@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 6 April - Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail mempunyai peluang terbaik untuk menebus maruah suami, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan keluarga dengan melakukan dua perkara penting.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, dua perkara itu adalah menyerahkan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) Anwar dan jam tangan Omega yang disimpan untuk memudahkan siasatan polis berhubung kes video seks dan dakwaan-dakwaan lain.

Menurut beliau, dengan pendedahan itu, jika terbukti memihak kepadanya dan Anwar, ia bukan sahaja dapat menebus maruah malah, menjadi 'jalan pintas' untuk mereka dan pembangkang 'menjejakkan kaki' ke Putrajaya.

''Kenyataan Wan Azizah dalam sidang akhbar semalam cukup tidak matang kerana polis belum habis siasat pun.

''Dia kena ingat bahawa yang buat laporan polis berhubung isu itu adalah suaminya. Oleh itu, kenyataannya itu tak hormati polis. Saya tak salahkan Wan Azizah untuk memilih kesetiaan daripada kebenaran sebab kebenaran itu pahit.

''Sidang akhbar semalam oleh Wan Azizah dan pemimpin pembangkang lain bukannya menyelesaikan masalah tetapi menambahkan lagi persepsi negatif terhadap mereka.

''Siapa yang kenal Wan Azizah, mereka akan tahu. Saya tengok pun saya sedih sebab dia wanita yang baik. Tetapi, sampai berapa lama nak bertahan?. Cukuplah," katanya di lobi bangunan Parlimen hari ini.

Beliau meminta Peguam Negara dan Ketua Polis Negara membenarkan pemimpin pembangkang menonton video seks terbabit bagi mereka membuat penilaian sama ada suruhanjaya diraja perlu diwujudkan.

''Kalau selepas menonton mereka mengakui kebenaran, tak perlulah tubuh suruhanjaya dan mereka perlu ambil langkah hormat dengan menyuruh Anwar letak jawatan. Bagi yang menolak penubuhan suruhanjaya, mereka ini bukan sahaja pilih bulu malah hipokrit," tegas beliau.

Sementara itu, Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, pembangkang sepatutnya menyokong cadangan itu atas prinsip keadilan dan kebenaran yang dilaung-laungkan sebelum ini.

"Jika mereka menolak cadangan penubuhan suruhanjaya diraja itu, bermakna mereka sudah tahu kebenarannya," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 07 Apr 2011 03:27 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Restoran dikompaun sembilan kali

Posted:

Restoran dikompaun sembilan kali

Restoran dikompaun sembilan kali

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelak@utusan.com.my


Anggota penguat kuasa Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya memberi penerangan kepada tukang masak mengenai penjagaan kebersihan di salah sebuah restoran pada Operasi Kebersihan Bersepadu di Melaka, semalam.


MELAKA 6 April - Sebuah restoran 24 jam di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini seolah-olah sengaja mengabaikan aspek kebersihan apabila dikompaun sebanyak sembilan kali dalam tempoh empat bulan.

Terbaru semalam, restoran ini dikenakan tiga kompaun oleh Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) setelah melakukan beberapa kesalahan tidak mempunyai perangkap minyak selain lantai dan longkang yang kotor.

Lebih memeranjatkan, tempat penyimpanan kerusi di bahagian belakang restoran berkenaan menjadi sarang pembiakan tikus.

Yang Dipertua MPHTJ, Sapiah Harun berkata, selain restoran itu, terdapat sebuah lagi restoran 24 jam berhampiran dikenakan tiga kompaun atas kesalahan lantai kotor, kuku pekerja panjang dan pinggan kotor yang diletakkan di dalam tong sampah,

"Turut dikenakan dua kompaun, sebuah restoran makanan segera di Ayer Keroh atas kesalahan tandas kotor dan belakang dapur yang berminyak," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Menurut beliau, kesemua restoran berkenaan dikenakan kompaun sebanyak RM250 di bawah Undang-undang Kecil Kebersihan Makanan MPHTJ 2010.

Tambahnya, operasi tersebut akan dilakukan dari semasa ke semasa dalam memastikan kesemua restoran di bawah MPHTJ mementingkan tahap kebersihan.

"MPHTJ tidak akan berkompromi dalam perkara ini dan tindakan yang tegas akan dikenakan kepada peniaga yang degil," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PBT perlu tingkat mutu perkhidmatan

Posted:

PBT perlu tingkat mutu perkhidmatan

PBT perlu tingkat mutu perkhidmatan


Mohamad Hasan bersama sebahagian penerima anugerah pada Majlis Anugerah Khidmat Cemerlang 2010, Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang dan Minum Petang Bersama Pengilang, Pemaju dan Perunding di Nilai, Negeri Sembilan, kelmarin.


SEREMBAN 6 April - Pentadbiran setiap pihak berkuasa tempatan (PBT) serta majlis daerah tempatan perlu meningkatkan lagi tahap kecekapan dan mutu perkhidmatan sekali gus dapat menambahkan lagi keyakinan rakyat kepada kerajaan.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, ini kerana kedua-dua agensi terbabit dilihat sebagai tulang belakang bagi mengatur gerakan pembangunan serta perubahan besar terhadap sesebuah kawasan.

''Untuk itu apa yang kita mahu lihat supaya mereka memainkan peranan yang lebih proaktif dalam membantu kerajaan negeri untuk memacu kejayaan serta hala tuju pembangunan setempat.

''Apa yang dapat kita lihat bahawa kedua-dua agensi ini kini dilihat sebagai penggerak kepada pembangunan setempat yang akan menjadi penentuan kepada kemajuan sesebuah bandar kelak," katanya.

Mohamad berucap pada Majlis Anugerah Khidmat Cemerlang 2010, Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang dan Minum Petang bersama Pengilang, Pemaju dan Perunding di Dewan Majlis Perbandaran Nilai (MPN) dekat sini semalam.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mat Ali Hasan dan Yang Dipertua MPN, Datuk Abd. Halim Abd. Latif.

Dalam pada itu, Mohamad turut menggesa kakitangan awam supaya terus memberikan perkhidmatan berkualiti bagi mengoptimumkan kepuasan pelanggan dalam usaha melahirkan kakitangan awam yang cemerlang.

''Keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan sudah pastinya akan memberikan impak kepada kerajaan negeri sekali gus mengharumkan nama baik negeri ini kepada orang ramai.

''Justeru apa yang kita mahukan supaya kakitangan awam ini membuat satu perubahan ke arah budaya kerja yang mapan, strategik dan inovatif," kata Mohamad.

Pada majlis berkenaan, Mohamad turut menyampaikan Anugerah Khidmat Cemerlang 2010 kepada 27 kakitangan MPN yang menunjukkan prestasi terbaik sepanjang tahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tali air di Kg. Bukit Salleh dicemari sisa minyak

Posted:

Tali air di Kg. Bukit Salleh dicemari sisa minyak

Tali air di Kg. Bukit Salleh dicemari sisa minyak

MELAKA 6 April - Beberapa penduduk di Kampung Bukit Salleh, Batu 9, Tangga Batu di sini menggesa pihak berkuasa termasuk Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) mencari punca berlakunya pencemaran sisa minyak di sebatang tali air di kawasan itu.

Menurut mereka, masalah itu dikatakan berlaku sejak kita-kira tiga minggu lalu menyebabkan tali air di belakang Sekolah Kebangsaan Tangga Batu yang membekalkan air ke kawasan pertanian berhampiran dilitupi dengan sisa-sisa minyak dan bahan buangan.

Seorang penduduk, Noradly Safar, 30, berkata, keadaan tersebut berlaku sejak tiga minggu lalu tetapi menjadi semakin teruk seminggu lalu.

"Saya syak, minyak berbau diesel yang memasuki tali air ini mungkin berpunca daripada sebuah bengkel membaiki jentera berat yang terletak kira-kira satu kilometer dari sini

"Saya harap, pihak berkuasa dapat menyiasat masalah ini kerana pencemaran ini telah menjejaskan kualiti kehidupan penduduk termasuk dikhuatiri menyebabkan penyakit ekoran pencemaran sungai itu yang juga sumber air untuk aktiviti pertanian," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tinjauan di kawasan terbabit hari ini mendapati, keadaan tali air itu turut menyebabkan bau busuk akibat air yang tidak mengalir selain tebing tali air yang berwarna hitam.

Menurut Noradly, dia ada menghubugi JPS negeri untuk memberitahu masalah itu, namun jawapan yang diberikan amat mengecewakannya.

"Tengah hari tadi, saya menelefon mereka dan jawapan yang diberikan ialah hanya akan melawat tempat itu sekiranya mereka menerima banyak laporan," katanya.

Seorang lagi penduduk yang enggan dikenali berkata, pencemaran tali air tersebut turut memberi kesan kepada penduduk di kawasan itu yang menjadikan hasil hidupan di dalam tali air itu dan sungai berhampiran sebagai sumber makanan.

"Jika dahulu penduduk boleh menangkap ikan dan belut di tali air ini, sekarang tidak boleh kerana ia sudah tercemar.

"Pihak berwajib harus mengambil tindakan keras kepada mereka-mereka yang bertanggungjawab mencemarkan sungai ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 07 Apr 2011 03:26 AM PDT

Utusan Online - Utara


Adam Syamil 'hero paramotor'

Posted:

Adam Syamil 'hero paramotor'

Adam Syamil 'hero paramotor'

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my


ADAM Syamil Azman bersama paramotor yang digunakan untuk sesi meluncur di udara di Sungai Petani, baru-baru ini. - utusan/OPAT RATTANACHOT


SUNGAI PETANI 6 April - Sukan luncur udara bermotor atau paramotor amat rendah risikonya, walaupun ramai yang menganggapnya sebagai berbahaya dan boleh meragut nyawa.

Didorong rasa gerun, kebanyakan penggemar sukan lasak kurang berminat mencuba sukan tersebut yang sebenarnya menjanjikan cabaran dan kepuasan tersendiri.

Tidak hairanlah ramai lebih menggemari sukan lasak yang kurang berisiko seperti mendaki dinding batu (wall climbing), rollerblade, paintball, mountain bike, berkayak atau papan selaju (skateboard).

Namun, seorang kanak-kanak berusia 10 tahun, Adam Syamil Azman, telah membuktikan pilihannya betul apabila menolak semua perasaan gementar untuk meluncur di udara.

Murid tahun empat, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Seng Yok, Kupang, Baling itu ternyata mempunyai keberanian tersendiri apabila berjaya melakukan aksi meluncur di udara di kawasan lapang berdekatan Pesiaran Cinta Sayang di sini baru-baru ini.

Meskipun diiringi jurulatihnya, Norhisham Mansur, 27, Adam Syamil sudah mampu terbang dengan ketinggian sehingga 152.4 meter (500 kaki) dari aras laut.

Menurut kanak-kanak itu, dia cukup puas dan gembira setiap kali meluncur di langit tinggi.

"Memang mula-muda agak gemuruh, tetapi saya kuatkan semangat. Ternyata apabila paramotor naik, perasaan takut akan hilang dengan sendiri dan mula teruja dengan pemandangan sekeliling," katanya yang bercita-cita menjadi juruterbang.

Anak ketiga daripada empat beradik itu berkata, selepas ini, dia berazam untuk melakukan aksi penerbangan paramotor secara solo.

"Saya mahu tunjukkan bahawa usia muda boleh lakukan penerbangan solo seperti orang dewasa lain," katanya.

Sementara itu, Norhisham berkata, pihaknya sebelum ini tidak pernah membawa kanak-kanak seusia Adam Syamil untuk terbang menggunakan paramotor.

Bagaimanapun, atas kekuatan semangat yang ditunjukkan kanak-kanak tersebut, di samping dorongan ibu bapa, Adam Syamil diberikan latihan secukupnya untuk meluncur di udara.

"Ini pertama kali saya melatih kanak-kanak terlibat dalam sukan paramotor. Sebelum terbang, kita akan pastikan dia dilengkapi dengan tali keselamatan," katanya.

Norhisham yang merupakan jurulatih berpengalaman berpendapat, dengan menjalani latihan yang betul, dia berharap satu hari nanti Adam Syamil dapat menguasai sukan berkenaan.

Tambahnya, bagi orang dewasa, tempoh satu hingga dua minggu diperlukan untuk membolehkan mereka belajar sehingga mampu terbang secara solo.

Bagaimanapun katanya, bagi pelatih baru yang terbang secara solo, pihaknya akan memandu arah menggunakan kawalan radio bagi menentu arah terbang dan angin.

"Dalam kes Adam Syamil ini, kita mungkin perlukan masa yang lebih untuk memantapkan lagi selok-belok pengendalian paramotor," jelasnya.

Sementara itu, ibu Adam Syamil, Rogayah Yahya, 41, berkata, dia bersyukur kerana anaknya menunjukkan semangat kental untuk bergiat aktif dalam sukan berkenaan.

Katanya, dia dan keluarga sentiasa memberikan sokongan agar anaknya itu berjaya dan cemerlang dari semasa ke semasa.

"Dia berjaya menunjukkan semangat tinggi setanding dengan orang dewasa lain," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ibu masih trauma anak rentung

Posted:

Ibu masih trauma anak rentung

Ibu masih trauma anak rentung

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my


MOHD. Zaidi Mohd. Said (kiri) menyerahkan cek bernilai RM15,000 kepada Abdul Rashid Ismail (tiga dari kanan) untuk memperbaiki rumahnya yang terbakar di Permatang Nibong, Bukit Mertajam, Pulau Pinang, semalam.


BUKIT MERTAJAM 6 April - Ibu kepada kanak-kanak yang rentung dalam kebakaran di Kampung Permatang Nibong dekat sini Ahad lalu masih trauma dengan kejadian yang menimpa anaknya, Mohamad Irfan Abdul Rashid.

Perkara itu dimaklumkan bapa kanak-kanak malang itu, Abdul Rashid Ismail, 31, yang memberitahu, isterinya, Nur Amalina Mat Ariffin, 25, tidak mahu menjamah makanan sejak kejadian itu berlaku.

Menurutnya, Amalina juga tidak mampu untuk menjejakkan kaki ke rumah tersebut kerana terbayangkan Irfan yang merupakan anak kedua daripada tiga adik-beradik di samping tidak ingin lagi menetap di rumah tersebut.

"Semalam isteri saya ada datang jenguk rumah ini tapi tak sampai lima minit dia beredar kerana masih trauma dan bersedih dengan kejadian yang menimpa Irfan tambahan pula kejadian itu berlaku di depan matanya sendiri.

"Kakak mangsa, Nur Afiqah, 7, mula faham yang adiknya telah meninggal dunia tapi anak bongsu kami, Mohamad Ikmal, 3, sering menyebut nama abangnya itu," katanya ketika ditemui sewaktu dikunjungi Ketua Pemuda UMNO Bahagian Permatang Pauh, Mohd. Zaidi Mohd. Said hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11.55 pagi itu, Irfan, 5, rentung kira- kira 70 peratus manakala datuknya, Mat Ariffin Hassan, 61, cedera apabila cuba menyelamatkannya selepas api menyambar rumah dua tingkat itu.

Sementara itu, Mat Ariffin berkata, dia kini menetap sementara di rumah pusaka bersebelahan rumah yang musnah itu sementara menunggu kerja- kerja pembaikan dijalankan.

Jelasnya, kejadian yang menimpa cucunya itu tidak akan luput di ingatan dan amat terkilan kerana tidak mampu menyelamatkan nyawa cucu kesayangannya itu.

Dalam pada itu, Mohd. Zaidi berkata, pihaknya serta Koperasi Tanjung Keramat Berhad menyalurkan bantuan sebanyak RM15,000 untuk membaiki rumah yang rosak itu.

"Kerja-kerja akan dijalankan segera dan dijangka siap dalam masa dua minggu dan ini adalah tanggungjawab sosial kami kepada masyarakat yang memerlukan.

"Sebelum ini pihak koperasi telah menjalankan kerja baik pulih dua rumah di Kampung Tanjung Putus dan Permatang Pasir bagi membantu mereka yang memerlukan" ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mohon simpati MBAS lulus lesen niaga

Posted:

Mohon simpati MBAS lulus lesen niaga

Mohon simpati MBAS lulus lesen niaga


Rohani Osman menyuap minuman ke mulut suaminya, Azizan Bakar yang terlantar sakit radang hati di rumahnya di Kuala Kedah, baru-baru ini.


ALOR SETAR 6 April _ Seorang pesakit radang hati merayu agar Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) meluluskan segera lesen perniagaan untuk isterinya menjual nasi lemak di Kuala Kedah di sini.

Ini kerana, Azizan Bakar, 39, berkata, sudah tiga bulan dia dan isterinya tiada sumber pendapatan manakala keluarganya semakin dihimpit kemiskinan kerana tidak dapat lagi berniaga ekoran ketiadaan lesen.

Dia berkata, sejak disahkan menghidap penyakit radang hati, kesihatannya semakin tidak menentu dan isterinya, Rohani Osman, 38, mengambil alih tugas menyara keluarga dengan menjual nasi lemak di Kuala Kedah.

"Namun kerana tiada lesen kami tidak dapat berniaga nasi lemak lagi.

"Kami telah memohon lesen untuk berniaga daripada MBAS sejak tahun lalu namun sehingga kini kami masih gagal memperoleh lesen tanpa mendapat sebarang penjelasan daripada pihak MBAS," katanya ketika ditemui di rumah mereka di Kampung Tok Pasai di sini baru-baru ini.

Menurutnya, dia tidak dapat melakukan sebarang pekerjaan kerana penyakitnya semakin parah dan kemungkinan dia berisiko tinggi untuk menghidap penyakit barah hati.

"Anak saya seramai tujuh orang, semuanya masih bersekolah dan disebabkan tiada lesen isteri saya sudah tiga bulan tidak berniaga nasi lemak.

"Setiap malam sejak November lalu, kami sekeluarga terpaksa tinggal di dalam gelap kerana bekalan elektrik telah dihentikan dan bekalan air punya hanya menunggu masa untuk dipotong," katanya.

Jelasnya, dia kini buntu kerana pihak MBAS tidak menjelaskan apakah alasan permohonan lesennya tidak diterima.

"Saya memang berharap agar MBAS dapat mempertimbangkan permohonan lesen perniagaan untuk isteri saya kerana itu sahajalah punca rezeki kami sekeluarga," katanya.

Bagi Rohani dia juga berharap agar ada pihak yang tampil untuk membantu dan meringankan bebannya untuk merawat penyakit yang dihidapi oleh suaminya.

"Permohonan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga telah dibuat namun masih belum menerima sebarang jawapan.

"Pihak JKM pernah membuat tinjauan Januari lalu namun sehingga kini permohonan itu belum diluluskan," ujarnya.

Dia yang kini mengambil upah menjual dodol di kampung berkenaan berkata, dia terpaksa menghantar makanan kepada anak-anak yang bersekolah kerana tidak mampu untuk memberikan wang saku untuk mereka.

"Anak-anak saya juga tidak mendapat sebarang bantuan persekolahan, jadi apabila terputus pendapatan mereka terpaksalah pergi sekolah tanpa membawa wang saku.

"Saya sememangnya berharap agar JKM dapat meluluskan permohonan bantuan yang dibuat oleh saya kerana dengan bantuan yang diberikan itu mampu meringankan perbelanjaan saya sekeluarga," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 07 Apr 2011 03:26 AM PDT

Harian Metro: Setempat


Pengorbanan tak dihargai

Posted: 06 Apr 2011 12:53 PM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang bekas Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Abd Rahman Atin, 63, yang tercedera dan mendapat kecacatan kekal di tangan dalam pertempuran bersama komunis di Gunung Bintang, Perak, terkilan pengorbanannya tidak dihargai.

Menurutnya, dia kecewa kerana perkhidmatan dan kecederaan yang dialaminya pada tahun 1972 ternyata sia-sia berikutan ganjaran yang diperuntukkan kerajaan bagi tentera yang tercedera semasa menjalankan tugas hanya diterima tentera yang berkhidmat pada tahun 1994 hingga sekarang.


Dia yang berkhidmat selama 22 tahun dalam pasukan itu mendakwa pengalaman dalam Ops Sedar di Perak membawa perubahan yang besar pada dirinya apabila letupan bom, mencederakan bahagian tangan, kaki dan mulut, hingga menghilangkan keyakinan dirinya dalam bersosial.

Anaknya Ayu@Siti Khatijah Abd Rahman, 33, yang turut hadir menemani ayahnya berkata sejak kejadian terbabit ayahnya jarang menghadiri majlis kenduri jiran dan malu untuk bersalaman walaupun dengan anaknya sendiri.


"Oleh sebab itu, kami mencuba pelbagai cara untuk memulihkan semula semangat ayah seperti membuat beberapa pembedahan tangan di mana segala perbelanjaan ditanggung sendiri oleh kami," katanya.


Menurut Rahman, perniagaan yang dibuka bagi menampung pendapatan keluarganya juga terjejas akibat dari rasa jijik masyarakat terhadap kecederaan yang dialaminya.

"Tidak ada pelanggan mahu ke kedai saya apabila melihat kecacatan ini. Setiap hari hanya RM50 saja hasil jualan yang saya dapat. "Walaupun saya ada menerima pencen dan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), namun ia masih tidak mencukupi memandangkan masih mempunyai anak yang masih belajar di sebuah institusi pengajian tinggi," katanya ketika ditemui di balai berita.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pak Ngah kesal jasa tak dikenang

Posted: 06 Apr 2011 11:40 AM PDT

KUALA LUMPUR: "Mata saya hampir buta dimasuki pasir akibat pekerjaan ini, tetapi jasa saya langsung tidak dihargai," dakwa seorang penggali kubur Masjid At-Taqwa Selayang Baru, Othman Naim, 83, yang ditamatkan perkhidmatannya oleh Jawatankuasa Kariah Masjid itu sejak 1 Februari lalu.

Dia yang lebih dikenali sebagai Pak Ngah berkata, penamatan perkhidmatan oleh jawatankuasa masjid dibuat tanpa sebarang penjelasan dan dianggapnya sebagai tidak sah.


"Saya tak faham sebab apa perkhidmatan ditamatkan sedangkan gaji saya bukannya dibayar oleh jawatankuasa kariah, tetapi dibayar oleh mereka yang memerlukan perkhidmatan.

"Apa mereka sudah lupa jasa saya selama 14 tahun sebagai penggali kubur di kawasan itu," katanya ketika ditemui Harian Metro.


Katanya, dalam notis yang diberikan kepadanya, jawatankuasa kariah bersetuju memberi bayaran sagu hati berjumlah RM900.


Sagu hati berkenaan akan dibayar secara bulanan dan bayaran akan dibuat secara berperingkat, RM300 selama tiga bulan.

"Jasa saya hanya setakat itu saja? Bukan saya nak minta bayaran lebih pun tapi saya rasa masih mampu untuk buat kerja itu dan tidak sepatutnya saya diberhentikan," katanya.


Menurutnya, kemungkinan untuknya terpaksa keluar dari rumahnya yang dibina bersebelahan tanah perkuburan itu juga akan berlaku. Ia disebabkan dalam notis yang diterimanya turut memberitahu bahawa pihak masjid akan mengadakan perbincangan dengan Pejabat Agama Islam Daerah Gombak bagi membincangkan status rumah terbabit. "Rumah saya itu dibina atas sumbangan orang ramai dan ketika pembinaannya, Ahli Jawatankuasa Kampung Selayang memberitahu secara lisan kepada pejabat tanah dan jabatan agama Islam.

"Pembinaan rumah saya atas dasar keselamatan tanah perkuburan disebabkan bimbang berlaku perkara tidak elok di kawasan itu dan memudahkan tugas saya," katanya.


Sementara itu, Nazir Masjid At Taqwa, Mizan Mamat, berkata, keputusan untuk menamatkan perkhidmatan Othman dibuat dalam Mesyuarat Pegawai dan Jawatankuasa Masjid kali ke-14 pada 5 November tahun lalu.


"Jawatankuasa sebulat suara bersetuju supaya perkhidmatan dia ditamatkan dan keputusan itu bukanlah dibuat oleh individu tertentu," katanya.


Katanya, status rumah terbabit juga masih dalam perbincangan dan belum ada sebarang keputusan yang dibuat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 07 Apr 2011 01:40 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Mashitah: Bahagian Sokongan Keluarga percepat proses cerai

Posted: 07 Apr 2011 12:59 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7 April — Pewujudan Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) di setiap Mahkamah Syariah di seluruh negara berjaya menyegerakan proses penceraian di mahkamah itu, sekali gus membantu golongan isteri yang diceraikan yang dibebani dengan pelbagai masalah atau hal yang berkaitan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, golongan isteri yang diceraikan atau ibu tunggal boleh merujuk masalah mereka di BSK yang membantu usaha menguatkuasakan penghakiman atau perintah Mahkamah Syariah dalam kes hal ehwal kekeluargaan, terutamanya dalam perkara berkaitan nafkah dan hak penjagaan anak.

Beliau berkata, pegawai-pegawai BSK akan membantu mereka, termasuk dalam menjejaki suami, di samping menangani pelbagai isu yang dapat menyegerakan proses, kerana kes-kes penceraian biasanya akan memakan masa terutama dalam urusan nafkah.

"Isteri yang menuntut (cerai) perlu membuktikan kepada mahkamah (kenapa) dia menuntut penceraian itu, terutama mereka kena bawa bukti suami tidak membayar nafkah," katanya menjawab soalan Datuk Idris Harun (BN-Tangga Batu) di Dewan Rakyat hari ini.

Bernama Online melaporkan Idris bertanya mengenai peranan kementerian dalam membantu isteri-isteri yang diceraikan suami di mana mereka terpaksa melalui proses mahkamah syariah yang panjang sehingga berlaku penganiayaan dan tanggapan negatif masyarakat terhadap kredibiliti Mahkamah Syariah.

Mashitah berkata selain itu, berikutan prosedur dan tatacara perbicaraan di Mahkamah terikat dengan undang-undang yang ditetapkan, kerajaan melalui agensi Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah Malaysia (JKSM) dan Jabatan Kehakiman Syariah Negeri-negeri mengambil langkah-langkah mengusahakan penyelesaian kes menerusi Majlis Sulh, BSK Transit dan Skim Bantuan Dana BSK bagi membantu isteri-isteri yang diceraikan.

Sementara itu menjawab soalan Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) berhubung nilai terkini harta wakaf, harta pusaka serta nilai kutipan zakat seluruh negara, Dr Mashitah berkata berdasarkan maklumat yang diterima daripada Majlis Agama Islam Negeri (MAIN), sehingga kini terdapat 13,397.97 hektar tanah wakaf di Malaysia dianggar bernilai RM1.2 bilion.

Beliau berkata daripada jumlah itu, 7,113.35 hektar merupakan tanah am dan 6,284.62 hektar adalah tanah wakaf khas manakala bagi nilai harta pusaka maklumat yang diperolehi daripada MAIN seluruh negara sehingga 2009 adalah RM38.7 juta.

"Jumlah kutipan zakat untuk tahun lepas pula adalah RM1.3 bilion. Bagaimanapun, jumlah ini belum muktamad iaitu tertakluk kepada audit pihak juruaudit MAIN masing-masing," katanya.

Menurutnya, bagi memperbaiki pengurusan zakat terutamanya aspek pengagihan, terdapat enam negeri telah mengkorporatkan entiti kutipan zakat mereka dan bagi negeri-negeri lain, pengurusan zakat dibuat oleh MAIN atau Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sendiri.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kes Sarbani: Dua pegawai SPRM ditahan kerja

Posted: 07 Apr 2011 12:21 AM PDT

KUALA LUMPUR, 7 April — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menggantung tugas seorang kakitangannya yang membiarkan pegawai Kastam berada seorang diri sebelum dia ditemui mati pagi semalam.

Kedua-dua mereka ditahan kerja untuk tujuan siasatan kerana dikatakan melanggar perintah berhubung pengendalian saksi atau pelanggan di premis SPRM di mana pegawai-pegawai tersebut dikatakan gagal berada bersama saksi atau pelanggan sepanjang masa mereka berada dalam premis agensi antirasuah itu.

The Malaysian Insider difahamkan kedua-dua mereka ditahan kerja berkuat kuasa hari ini.

"Proses tahan kerja ini adalah bagi membantu melicinkan penyiasatan dalaman berhubung perkara ini dan tindakan tahan kerja ini juga adalah sehingga siasatan dalaman selesai dijalankan.

"Tindakan tahan kerja tersebut dibuat di bawah Peraturan 43 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 iaitu penahanan kerja bagi maksud penyiasatan," kata SPRM dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.Kenyataan itu menambah, hasil siasatan dalaman iitu setelah selesai kelak akan dibentangkan di Jawatankuasa Aduan SPRM.

Pagi semalam, Ahmad Sarbani Mohamed, penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia, ditemui mati di tingkat satu pejabat SPRM Wilayah Persekutuan Jalan Cochrane.

Jawatankuasa Aduan yang dianggotai oleh Datuk Mohd Nor Abdullah, Datuk Muhammad Mohd Noor, Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah, Chooi Mun Sau dan Ravindran Muthu akan memantau pengendalian oleh suruhanajaya akan aduan mengenai salah laku yang tidak bersifat jenayah terhadap pegawai-pegawai suruhanjaya dan mengenal pasti apa-apa kelemahan dalam tatacara kerja suruhanjaya yang mungkin menimbulkan aduan dan jika difikirkannya sesuai untuk membuat apa-apa syor tentang tatacara kerja suruhanjaya sebagaimana yang difikirkannya patut.

Pagi tadi di Sarawak, Datuk Seri Najib Razak mengarahkan polis dan SPRM menjalankan siasatan menyeluruh dan telus berhubung kematian Ahmad Sarbani.

Sehubungan itu, Perdana Menteri menegaska, pentadbirannya tiada rancangan untuk mengadakan satu suruhanjaya diraja bagi menyiasat kes tersebut.

Pelbagai pihak meminta agar Putrajaya mengadakan satu suruhanjaya diraja bagi menyiasat kes terbaru ini.

Menurut SPRM, Ahmad Sarbani datang ke pejabat SPRM WIlayah Persekutuan pagi semalam tanpa diarah untuk datang membantu siasatan susulan.

Bagaimanapun rakan-rakannya dan Kesatuan Pegawai-pegawai Kastam Semenanjung sangsi Ahmad Sarbani pergi ke pejabat SPRM tanpa dipanggil.

Ahmad Sarbani merupakan salah seorang daripada 62 pegawai kastam yang menjadi tumpuan Operasi 3B, yang merujuk kepada kehilangan sumber cukai RM3 bilion.

Ia kejadian kedua dalam dua tahun ini. Kes kematian Teoh Beng Hock, yang ditemui jatuh dari Plaza Masalam, yang menempatkan pejabat SPRM Selangor, pada Julai 2009 masih disiasat oleh suruhanjaya diraja.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 07 Apr 2011 01:25 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Arwah sering murung

Posted: 06 Apr 2011 12:54 PM PDT

KUALA LUMPUR: "Arwah berulang kali menyuarakan rasa bimbang dengan siasatan yang dijalankan ke atasnya. Dia tidak menceritakan secara terperinci mengenai siasatan itu, tapi memberitahu sering murung hingga sukar tidur malam."

Demikian kata Ridzuan Mamat, 46, rakan karib Penolong Pengarah Kastam Cawangan Import Eksport Pelabuhan Utara Jabatan Kastam Diraja Selangor (KDRM), Ahmad Sarbini Mohammed, 56, yang ditemui mati di tingkat satu, Bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jalan Cochrane di sini, semalam.


Dalam kejadian kira-kira jam 10.20 pagi itu, mangsa ditemui tertiarap dengan kesan kecederaan parah di kepala oleh seorang pegawai SPRM sebelum memaklumkannya kepada pihak atasan.

Ridzuan yang ditemui ketika menziarahi jenazah Ahmad Sarbini di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di sini, berkata, perkara itu diceritakan arwah rakannya itu dalam perbualan telefon di antara mereka, beberapa hari lalu.


"Saya hanya menasihatinya agar tidak takut jika berada di pihak yang benar," katanya.


Ahmad Sarbini sering berkongsi cerita atau masalah dengan Ridzuan yang dikenalinya sejak 20 tahun lalu disebabkan hubungan baik yang terjalin di antara mereka sejak tinggal bersama di Kampung Talang, Lambor Kanan, Parit, Perak.

Ahmad Sharbini meninggalkan seorang balu berusia 40-an dan lima anak berusia antara lapan hingga 20-an termasuk anak perempuannya yang dikatakan baru bertunang awal bulan lalu.


Seorang rakan setugas Ahmad Sarbini yang enggan dikenali pula berkata, kira-kira jam 5 petang kelmarin, dia bermain tenis bersama Allahyarham di pejabatnya di Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang.

"Ketika itu, arwah seolah-olah melepaskan tekanan dihadapinya. Apabila saya tanya mengenai perkembangan siasatan kes rasuah membabitkannya, dia diam dan terus meninggalkan gelanggang," katanya.


Tinjauan wartawan Harian Metro di PPUKM mendapati satu majlis tahlil dilakukan pegawai dan anggota kastam di perkarangan bilik mayat hospital berkenaan. Isteri dan ahli keluarga mangsa enggan memberi sebarang komen.


Sementara itu, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, Ahmad Sarbini datang ke bangunan itu untuk berjumpa seorang pegawai penyiasat kesnya dengan menunggang motosikal pada jam 8.26 pagi semalam. Menurutnya, Allahyarham antara 62 pegawai dan anggota KDRM yang ditahan SPRM dalam serbuan besar-besaran pada 1 April lalu atas kesalahan rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain.


"Ahmad Sarbini ditahan SPRM kira-kira jam 1 tengah hari 1 April lalu di Pejabat Kastam Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang bagi membantu siasatan membabitkan operasi 3B iaitu siasatan berkaitan kesalahan mengikut Akta SPRM 2009 kerana dipercayai terbabit dalam rasuah.


"Selepas rakaman keterangan dilakukan pegawai penyiasat, keesokan harinya kira-kira jam 12.30 tengah hari Ahmad Sarbini dibebaskan dengan jaminan," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.


Menurutnya, pagi semalam, Ahmad Sarbini datang semula ke bangunan SPRM menunggang motosikal Modenas Kriss untuk berjumpa pegawai penyiasat yang mengendalikan kesnya.


"Ketika itu, pegawai penyiasat terbabit sedang bermesyuarat. Jadi, Ahmad Sarbini diarahkan menunggu di lobi sehingga jam 9.30 pagi.


"Sebaik mesyuarat tamat kira-kira jam 10.15 pagi seorang pegawai membawanya ke sebuah bilik dan dia ditinggalkan di situ sementara pegawai pengiring mencari pegawai penyiasat terbabit," katanya.


Difahamkan, bilik berkenaan terletak di tingkat tiga bangunan SPRM itu.


Mustafar berkata, bagaimanapun, sekembalinya pegawai pengiring itu ke bilik berkenaan beberapa minit kemudian, dia mendapati Ahmad Sarbini tiada.


Katanya, pegawai itu mencari Ahmad Sarbini di sekitar bangunan sebelum menemuinya tertiarap di gelanggang badminton di tingkat satu bangunan berkenaan, lalu memaklumkan kejadian itu kepada pihak atasan.


Menurutnya, pihak SPRM segera menghubungi hospital memaklumkan kejadian itu sebelum melaporkannya kepada polis.


"Kami menyerahkan sepenuhnya kes itu kepada pihak polis untuk melakukan siasatan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Telinga koyak, tubuh digigit

Posted: 06 Apr 2011 12:45 PM PDT

KOTA TINGGI: "Bukan setakat dicakar di belakang badan, malah telinga, tengkuk, ketiak, paha dan kaki saya juga digigit," kata Muhammad Rafiq Abdul Rashid yang diserang empat anjing jiran ketika berjalan pulang bersama kembarnya, Muhammad Rafie, ke rumah mereka di Kampung Panti di sini.

Murid berusia sembilan tahun itu berkata, ketika kejadian kira-kira jam 3 petang Ahad lalu, dia hanya mampu menutup muka sambil meraung kesakitan.


Dia yang ditemui di Hospital Kota Tinggi di sini, semalam, berkata ketika kejadian itu dia dan Muhammad Rafie berjalan kaki pulang ke rumah sebelum tiba-tiba dikejar empat anjing jiran.

Menurut murid tahun tiga itu, kembarnya sempat melarikan diri tapi dia gagal berbuat demikian kerana terjatuh menyebabkan dia dikerumuni empat anjing berkenaan.


"Saya dicakar serta digigit. Sakit sangat rasanya masa itu. Tidak lama kemudian kembar saya datang bersama beberapa penduduk lalu menghalau semua anjing itu.


"Syukur kerana mereka cepat membantu, jika tidak, saya tidak tahu apa akan berlaku," katanya.

Rafiq menerima 30 jahitan di seluruh badan manakala telinga kanannya dijahit bagi menyambung koyakan lebar.


Abang pasangan kembar berkenaan, Mohd Shahril, 23, berkata empat anjing itu dipercayai milik seorang peniaga ikan yang tinggal kira-kira 200 meter dari rumah mereka untuk mengawal harta bendanya.

"Entah bagaimana, pada petang hari kejadian anjing peliharaannya terlepas lalu mengejar dua adik saya itu. Ini kejadian pertama membabitkan anjing menyerang manusia di kampung ini.


"Saya harap pihak berkaitan dapat melakukan sesuatu untuk mengatasi masalah ini kerana bimbang jika tiada tindakan dibuat, perkara lebih buruk mungkin boleh berlaku," katanya.


Bapa mangsa, Abdul Rashid Ibrahim, 55, berkata ketika kejadian, dia berada di Melaka kerana berkursus.


"Pemilik anjing itu ada datang ke hospital menjenguk anak dan berjanji membiayai segala kos perubatan sehingga Rafiq sembuh," katanya.


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pasir Raja, Datuk Dr Adham Baba, Naib Pengerusi Umno Bahagian Tenggara, Suhaimi Khalid serta Ketua Wanita UBT, Datin Salasiah Idris turut melawat keluarga mangsa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 07 Apr 2011 01:23 AM PDT

Utusan Online - Timur


Buruh terharu dapat rumah baru

Posted:

Buruh terharu dapat rumah baru

Buruh terharu dapat rumah baru

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my


Keadaan rumah usang Che Suhaimi Che Abdullah yang menjadi tempat berlindung isterinya, Asliza Ariffin dan anak-anak di Kampung Gong Wayang, Bachok.


BACHOK 6 April - Hanya ucapan syukur yang mampu diluahkan apabila kemiskinan hidupnya sekeluarga mendapat pembelaan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang membina rumah baru secara gotong-royong melalui Program Jasa Prihatin melibatkan peruntukan RM25,000.

Che Suhaimi Che Abdullah, 36, dari Kampung Gong Wayang, Beris Lalang, dekat sini, berkata, buat masa sekarang, dia bersama isteri, Asliza Ariffin, 26, dan tiga anak, Shafikah Che Suhaimi, 9, Nor Aima Nadia, 7, dan Alia Batrisha berusia 18 bulan, tinggal di rumah usang pemberian orang tuanya, tidak jauh dari kawasan pembinaan rumah baru itu.

Menurutnya, rumah yang menjadi tempat berteduh sekarang tidak mempunyai kemudahan bekalan elektrik, tandas dan sumber air bersih, selain dinding serta lantai rumah semakin reput, manakala atap zinknya pula sudah banyak bocor.

"Rumah kami tidak memiliki tangga, tiada bilik tidur mahupun dapur. Ia sekadar tempat untuk berteduh daripada panas dan hujan.

"Apa pun, saya bersyukur dengan pemberian ibu bapa yang membolehkan saya mengurus kehidupan dan membesarkan anak- anak walaupun dalam keadaan serba kemiskinan," katanya.

Beliau menyifatkan, status kehidupannya sekarang kerana dirinya tidak memiliki kelulusan akademik yang baik.

"Saya tidak nafikan disebabkan tidak memiliki kelulusan akademik dan tidak berpelajaran tinggi menyebabkan saya berada dalam kemiskinan.

"Terpaksa bekerja penat 'membanting tulang' melakukan pelbagai pekerjaan kampung untuk mencari sesuap nasi dan mendapatkan sumber rezeki yang halal," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia pada Majlis Pelancaran Membina Rumah Penduduk Termiskin anjuran Jasa di Kampung Gong Wayang, dekat sini baru-baru ini.

Che Suhaimi berkata, dengan pendapatan kerja kampung tidak sampai RM20 sehari, amat sukar baginya untuk membina rumah baru bagi keselesaan buat keluarga.

"Ini kerana dengan wang itu juga, saya beli makanan asas dan menampung perbelanjaan sekolah dua anak yang belajar di Tahun Tiga dan Tahun Satu di Sekolah Kebangsaan (SK) Beris Lalang," katanya.

Dia bagaimanapun bersyukur kerana kedua-dua anaknya itu mendapat bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dan Rancangan Makanan Tambahan Sekolah (RMTS).

Menurutnya, amat mustahil baginya untuk mengumpul wang RM25,000 bagi membina sendiri kediaman yang lebih selesa.

"Syukur dan terima kasih kepada kerajaan menerusi Jasa yang begitu prihatin membela nasib kami sekeluarga.

"Tidak lupa juga kepada ibu bapa isteri saya yang membenarkan rumah baru itu dibina di atas tanah pusaka yang sepatutnya dikongsi bersama 11 adik-beradik lain. Ini kerana mereka juga tidak sanggup melihat anak cucunya berterusan hidup merempat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Agensi Kerajaan Pusat salurkan bantuan rumah

Posted:

Agensi Kerajaan Pusat salurkan bantuan rumah

Agensi Kerajaan Pusat salurkan bantuan rumah

BACHOK 6 April - Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) bertindak sebagai agensi Kerajaan Pusat membantu golongan termiskin yang tercicir daripada menerima bantuan rumah menerusi Program Bina Rumah (PBR), selain menyalurkan bantuan membaiki kerosakan rumah, menyampaikan bantuan kerusi roda kepada orang kurang upaya, bantuan keperluan harian dan mangsa bencana alam.

Pengarah Bahagian Pembangunan Komuniti Jasa, Adenan Othman berkata, rumah yang dibina itu mempunyai dua bilik tidur dan dilengkapi ruang dapur, tandas dan bekalan elektrik.

"Pembinaan rumah akan dilaksanakan di setiap negeri dengan memastikan penerimanya adalah keluarga yang terlalu daif dan tidak menerima sebarang bantuan daripada mana-mana agensi sebelum ini.

"Pegawai Jasa di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri dan Parlimen seluruh negara sentiasa memantau keperluan ini dengan mendekati rakyat di peringkat akar umbi," katanya.

Adenan berkata, konsep gotong-royong digunakan bagi menyiapkan sesebuah rumah dengan melibatkan penyertaan pemimpin tempatan, penduduk kampung dan ahli Kumpulan Rakan Siswa Jasa Malaysia (Karisma) dari institusi pendidikan awam dan swasta seluruh negara.

"Gotong-royong dan penyertaan ramai akan memupuk semangat perpaduan, memantapkan nilai-nilai murni dalam masyarakat iaitu semangat kejiranan dan saling bantu-membantu yang sepatutnya menjadi warisan amalan rakyat di negara ini," katanya.

Beliau berkata, pembinaan rumah Che Adenan akan disiapkan dalam tempoh sebulan dengan melibatkan tenaga tukang rumah di kalangan penduduk setempat dengan dibantu oleh ahli Karisma dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dan Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza), Terengganu.

Dalam pada itu, Ahli Karisma UMK, Muhamad Dzulkifly A. Aziz, 20, berkata, program gotong-royong membina rumah penduduk miskin memberi keinsafan dan kesedaran kepada dirinya dan rakan-rakan lain untuk sama-sama berkongsi kesenangan dan mendalami pahit getir kehidupan keluarga miskin.

"Ia adalah suatu pelajaran sosial yang hanya boleh ditemui dalam komuniti dan tidak ada di gedung ilmu," katanya.

Penuntut Unisza, Yok Wie Fang, 20, berkata, ia adalah suatu pengalaman baru dalam hidupnya apabila berpeluang menyusun bata dan membina dinding rumah Che Suhaimi.

"Selama ini saya amat berharap untuk menyertai kerja amal bagi membantu golongan miskin.

"Hasrat saya termakbul menerusi program ini kerana berpeluang menghulurkan tenaga bakti untuk membantu golongan yang memerlukan tanpa mengira agama dan keturunan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM200,000 bantu usahawan tani

Posted:

RM200,000 bantu usahawan tani

RM200,000 bantu usahawan tani

Oleh HAPIZAH AZIZ
utusankelantan@utusan.com.my


Hanafi Mamat (tiga dari kiri) menyampaikan peralatan membuat kuih kepada 27 pengusaha di pekarangan Pusat Kemajuan Peladang Tendong, Pasir Mas, kelmarin.


PASIR MAS 6 April - Seramai 27 pengusaha industri kecil dan sederhana dari kawasan Parlimen Pasir Mas menerima bantuan peralatan berjumlah RM200,000 di bawah Program Pembangunan Usahawan Asas Tani Nasional, kelolaan Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA).

Mereka menerima pelbagai peralatan mengikut keperluan termasuk peti sejuk, pembancuh adunan kuih, peti sejuk beku, pembakar roti, meja kerja dan pemerah santan yang disampaikan oleh Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, Datuk Hanafi Mamat.

Hanafi dalam ucapannya mengingatkan usahawan terlibat supaya menggunakan bantuan tersebut sebaik mungkin bagi memastikan hasrat kerajaan untuk meningkatkan pendapatan dan taraf hidup mereka tercapai.

Beliau berkata, peningkatan pendapatan dan taraf hidup itu akan membolehkan mereka keluar daripada kemiskinan.

"Jika sebelum ini, hasil yang diperoleh kecil, tetapi dengan bantuan peralatan tersebut bolehlah mereka meningkatkan pengeluaran produk yang diusahakan," katanya pada majlis menyampaikan bantuan itu di pekarangan Pusat Kemajuan Peladang Tendong, dekat sini semalam.

Menurut Hanafi, Kerajaan Pusat sentiasa komited bagi membantu golongan miskin yang tidak mempunyai sumber pendapatan tetap, mengubah kehidupan mereka melalui agihan pelbagai jenis bantuan.

Justeru, beliau mengingatkan penerima bantuan supaya mengelakkan sindrom 'penjual pisang goreng' yang dilihat tidak komited untuk meningkatkan perniagaan mereka.

"Sebaliknya, mereka yang terlibat di bawah program usahawan tani ini, perlu mengembangkan perniagaan dengan mempunyai perancangan kerja serta pengeluaran," ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Industri Asas Tani KADA, Zahari Ab. Rahman berkata, dalam melaksanakan projek keusahawanan itu, peserta sewajarnya menumpukan perhatian untuk membuat hanya satu jenis kuih atau perniagaan.

"Pilih kuih yang dirasakan sedap dan anda mahir membuatnya kerana cara itu lebih baik berbanding terlibat dalam perniagaan melibatkan banyak kuih tetapi kurang mendapat pasaran," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 07 Apr 2011 01:17 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Taib Mahmud dicabar sepupu

Posted:

Taib Mahmud dicabar sepupu

Taib Mahmud dicabar sepupu

Oleh SOPI SAMAILE
pengarang@utusan.com.my


Abdul Taib Mahmud (kanan) menyerahkan borang pencalonan bagi mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri N51 Balingian pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 di Dewan Suarah Mesra, Mukah, Sarawak, semalam. - bernama


MUKAH 6 April - Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian berdepan saingan tiga penjuru pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10, 16 April ini.

Beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri akan ditentang calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Suriati Abdullah, 50, dan calon Bebas, Datuk Salleh Jafaruddin, 67, yang juga sepupu beliau.

Abdul Taib yang diiringi Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman bersama lebih 2,000 penyokong tiba di pusat penamaan calon di Dewan Suarah Mesra, Mukah pada pukul 9.17 pagi.

Beliau kemudian menyerahkan borang pencalonannya pada pukul 9.20 pagi.

Sementara itu, Suriati yang hanya ditemani 20 orang penyokongnya menyerahkan borang pencalonan pada pukul 9.36 pagi.

Pada proses penamaan itu, Salleh yang diiringi bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Bujang Ulis menyerahkan borang pencalonan pada pukul 9.44 pagi.

DUN Balingian mempunyai seramai 11,792 pengundi berdaftar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Barisan Nasional ditentang hebat

Posted:

Barisan Nasional ditentang hebat

Barisan Nasional ditentang hebat

KUCHING 6 April - Barisan pemimpin kanan Barisan Nasional (BN) negeri ditentang hebat pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 dengan menyaksikan mereka sekurang-kurangnya terbabit dalam pertandingan empat penjuru.

Pada proses penamaan calon yang berlangsung hari ini, Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam menerima tentangan satu lawan satu daripada seorang peguam muda dari DAP iaitu Ling Sie Kiong, 28.

Hong Nam yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Piasau menyerahkan kertas pencalonannya kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Monica Lenya pada pukul 9.30 pagi.

Bagaimanapun, tiada sebarang bantahan diterima daripada kedua-dua calon yang bertanding setelah masa bantahan tamat.

Dalam pada itu, di Lundu, kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjung Datu yang disandang Penasihat Khas Kepada Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem menyaksikan pertandingan tiga penjuru.

Adenan, 67, daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang mewakili BN akan berhadapan dengan Ahli Muslimat Pas Sarawak, Nani Sahari dan calon Bebas, Gilbert Asson Kulong.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima lima bantahan daripada parti yang bertanding selepas tempoh bantahan berkahir pada pukul 11 pagi.

Seperti dijangkakan, suasana di kawasan penamaan calon agak tenang tanpa sebarang insiden membabitkan penyokong BN dan PAS mahu pun Bebas.

Sementara itu, Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan Sarawak, Datuk Seri Michael Manyin Jawong, 65, berhadapan pertandingan empat penjuru bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tebedu.

Pada pilihan raya kali ini, Manyin yang juga penyandang kawasan itu menerima tentangan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Christopher Kiyui; Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) yang menampilkan Anthony Nais, 48 dan calon Bebas, Kipli Ale, 36.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Beri mandat baru kepada BN - Muhyiddin

Posted:

Beri mandat baru kepada BN - Muhyiddin

Beri mandat baru kepada BN - Muhyiddin

MUKAH 6 April - Barisan Nasional (BN) meminta rakyat Sarawak memberi mandat baru kepada parti itu dengan majoriti undi lebih besar bagi membolehkan urusan pembangunan dilaksanakan dengan lancar untuk tempoh lima tahun akan datang.

Mengakui cabaran pilihan raya ke-10 ini agak sengit dengan kesemua 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dipertandingkan, Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagaimanapun yakin rakyat negeri itu akan membuat penilaian yang bijaksana berdasarkan rekod cemerlang BN selama ini.

Tegasnya, BN menawarkan satu peluang terbaik kepada pengundi untuk meneruskan kesinambungan janji kerajaan negeri memacu kemajuan negeri ke tahap lebih baik.

"Kalau tidak guna simbol dacing, itu adalah calon di luar BN sedangkan yang mendapat sokongan pucuk pimpinan untuk bertanding ialah yang 100 peratus calon-calon BN.

"Oleh itu, saya meminta rakyat supaya tidak mudah percaya dengan mereka (calon-calon pembangkang yang terdesak dan tidak sepatutnya bertanding sebab tidak ada kekuatan tersendiri).

"Jangan juga percaya dengan tipu helah mereka kononnya tidak menang negeri (pun) tidak mengapa, asalkan menang moral sebab ini bukan soalnya tetapi jelas bukti nyata untuk kita membangun dan memacu pembangunan pesat negeri," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita sebelum berlepas balik ke Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Mukah di sini hari ini.

Terdahulu, Muhyiddin mengiringi calon N51 Balingian yang juga Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud menyerahkan borang pencalonan mempertahankan kerusi itu di Dewan Suarah Mesra Mukah.

Abdul Taib dicabar oleh calon PKR, Suriati Abdullah, 50, dan calon bebas, Datuk Salleh Jafaruddin, 67, yang juga bekas Timbalan Menteri Pelajaran.

Muhyiddin berkata, pilihan raya Sarawak kali ini menyaksikan semua kerusi ditandingi berbanding dua kerusi dimenangi tanpa bertanding oleh BN pada 2006 membuktikan sistem amalan demokrasi yang segar di Malaysia.

"Ada pertandingan satu lawan satu dan tiga penjuru, ini bermakna sesiapa sahaja berhak sama ada parti atau secara peribadi untuk bertanding. Ia juga memberikan kesempatan kepada rakyat Sarawak untuk memilih mana-mana parti yang mampu berperanan menggalas tugas besar untuk rakyat," katanya.

Tegas Muhyiddin, keserabutan yang dialami pembangkang dengan pertindihan calon-calon mereka yang berlawan sesama sendiri untuk berdepan dengan BN tidak sesekali menggentarkan parti pemerintah itu.

"Kita juga tidak sesekali memandang rendah cabaran pembangkang dengan semua jentera BN sudah diletakkan dalam keadaan bersedia bekerja keras untuk mengembalikan semula mandat rakyat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 07 Apr 2011 01:05 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


Johor: Hajat tak sampai

Posted: 06 Apr 2011 12:59 PM PDT

Wilayah

ANGGOTA Bomba dan Penyelamat berusaha mengeluarkan mayat  rentung dalam kemalangan maut di KM 2.7 Lebuh Raya Kempas berhampiran Kampung Kempas Baru.

ANGGOTA Bomba dan Penyelamat berusaha mengeluarkan mayat rentung dalam kemalangan maut di KM 2.7 Lebuh Raya Kempas berhampiran Kampung Kempas Baru.

Sepasang kekasih mahu langsung perkahwinan akhir tahun maut nahas

JOHOR BAHRU: Impian sepasang kekasih yang gigih bekerja demi mengumpul wang untuk melangsungkan perkahwinan dijadualkan akhir tahun ini, tidak kesampaian apabila rentung bersama dalam kereta dinaiki yang terbakar sejurus dirempuh lori dalam kemalangan di Lebuhraya Kempas dekat sini, malam kelmarin.

Ketika kejadian jam 10.15 malam di Kilometer 2.7 lebuh raya itu dekat Kampung Kempas Baru, Norhisham Wahab, 34, dan Rafidah Hairodin, 27, yang sudah bertunang dipercayai dalam perjalanan pulang ke rumah sewa masing-masing, selepas keluar makan malam bersama. Nasib malang menimpa pasangan yang berasal dari FELDA Air Tawar 4 dan 5 dekat Kota Tinggi itu, apabila bahagian belakang kereta Perodua Kancil yang dinaiki mereka dirempuh sebuah lori kargo kosong yang melalui laluan sama.

Akibat perlanggaran itu, kereta pasangan berkenaan diseret sejauh kira-kira 50 meter sebelum terbakar dengan kedua-dua mangsa terperangkap dalam remukan kenderaan terbabit.

Pekerja pejabat guaman, Mohd Amir Rashid, 38, berkata beliau dan dua rakannya yang sedang bermain badminton dalam dewan bersebelahan tempat kejadian, bergegas meninjau kemalangan terbabit sejurus terdengar bunyi dentuman.

"Ketika itu, kebakaran baru bermula di bahagian kepala lori dan belakang kereta Kancil terbabit. Ketika menghampiri kenderaan itu, saya dapati pasangan terbabit sudah terkulai di dalamnya tetapi usaha membuka pintu kereta bagi mengeluarkan mereka tidak berhasil kerana remukan kereta itu serta bahang panas akibat kebakaran.
"Ketika itu juga, seorang pemandu teksi berhenti menghulurkan bantuan alat pemadam kebakaran yang kecil tetapi tidak berupaya memadam api. Dalam kekalutan itu, secara tiba-tiba api menyambar keseluruhan kereta bersama pasangan berkenaan yang masih berada di dalamnya.

"Saya dan rakan terpaksa berundur menyelamatkan diri bimbang disambar api. Ketika itu, saya dan rakan hanya mampu melihat terkejut serta menahan sebak melihat pasangan terbabit dimamah api yang menjulang dan rasa terkilan kami tidak mampu berbuat apa-apa bagi membantu mereka," katanya dengan rasa sedih.

Mohd Amir berkata, selepas kira-kira 10 minit kenderaan itu terbakar, secara tiba-tiba lori yang pada asalnya melekat dengan kereta terbabit, mengundur ke belakang menuruni kawasan berbukit di situ.

Difahamkan, pemandu lori berkenaan sudah menghilangkan diri daripada tempat kejadian.

Ibu Norhisham, Fatimah Kamil, 59, berkata beliau menerima panggilan polis berhubung kejadian malang yang menimpa anak ketiganya daripada empat beradik itu jam 2 pagi semalam.

"Kali terakhir, saya bertemunya pada Ahad lalu apabila dia pulang ke kampung seperti kebiasaannya pada setiap hujung minggu. Saya tidak sangka itulah kali terakhir bertemu dengannya.

"Saya tahu dia sibuk melakukan pelbagai pekerjaan di sekitar Pasir Gudang kerana mengumpul wang untuk mengahwini tunangnya dikenali sebagai Fidah, akhir tahun ini, selepas menangguhnya sebelum ini kerana tidak cukup wang," katanya yang mengesahkan kereta terbabit adalah milik Rafidah.

Ketua Zon Johor Bahru Jabatan Bomba dan Penyelamat Johor, Penguasa Bomba Raja Saiful Iswandy Raja Hassan, berkata 12 anggota dengan tiga kenderaan dihantar ke lokasi itu dalam masa enam minit, tetapi api sudah marak dan memusnahkan seluruh kereta berkenaan.

Sementara itu, pemandu lori terbabit dikatakan menyerah diri di Balai Polis Taman Unku Tun Aminah sejurus selepas kemalangan, selepas meninggalkan lokasi kejadian dan menghubungi majikannya.

Kemalangan itu disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 kerana membabitkan kematian dan orang ramai yang mempunyai maklumat mengenainya diminta menghubungi Balai Polis Taman Ungku Tun Aminah di talian 07-5571952, bagi membantu siasatan yang sedang dijalankan.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sentral: Membebankan

Posted: 06 Apr 2011 12:56 PM PDT

Wilayah

PPj meletakkan notis bagi memulakan caj tempat letak kereta di kompleks E Putrajaya.

PPj meletakkan notis bagi memulakan caj tempat letak kereta di kompleks E Putrajaya.

Reaksi terhadap caj tempat letak kereta awam di Putrajaya

PUTRAJAYA: Terlalu mahal. Itulah reaksi pengguna tempat letak kereta awam di Kompleks E di sini terhadap kadar bayaran parkir sebanyak RM1 sejam yang mula dikuatkuasakan Isnin lalu.

Kebanyakan yang merungut membabitkan orang awam yang berurusan di beberapa kementerian di kompleks berkenaan dan kakitangan awam yang meletakkan kereta di situ kerana tidak ada petak parkir di dalam kawasan kompleks. Kompleks E adalah antara lokasi tumpuan orang ramai kerana menempatkan Kementerian Kesihatan, Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi serta Kementerian Tenaga, Air dan Teknologi Hijau.

Pengguna, terutama kakitangan kerajaan yang meletakkan kenderaan di situ mendakwa, caj RM1 bagi setiap jam yang dikenakan itu adalah terlalu tinggi terutama bagi kakitangan kategori sokongan.

Kadar parkir itu lebih membebankan kakitangan awam berbanding pelawat yang meletakkan kereta pada waktu lebih singkat.

Tinjauan Sentral pada hari pertama penguatkuasaan caj itu mendapati jumlah kenderaan diletakkan di kawasan itu agak berkurangan berbanding sebelum ini.
Ada notis pada mesin tiket berkomputer yang menyatakan kawasan parkir itu mula dikenakan caj bermula 4 April lalu dengan caj bayaran RM1 bagi setiap jam.

Kakitangan kerajaan, Salwani Abd Wahab, 31, berkata beliau amat kecewa kerana pihak Perbadanan Putrajaya (PPj) mengenakan caj yang tinggi sehingga menyusahkan golongan yang berpendapatan rendah sepertinya.

Katanya, ia sesuatu yang membebankan jika kakitangan kerajaan yang meletakkan kenderaan di situ terpaksa membayar RM8 bagi tempoh sehari bekerja.

"Ia tidak sesuai dengan keadaan ekonomi pada masa ini. Sebagai kakitangan kerajaan kami mengharapkan kawasan parkir dapat mengurangkan masalah, sebaliknya memberikan bebanan dan tekanan," katanya.

Pengguna lain, Zulkifli Abas, 37, mencadangkan PPj memberikan diskaun kepada kakitangan kerajaan yang meletakkan kenderaan di situ setiap hari bagi mengurangkan beban mereka.

Katanya, PPj tidak seharusnya mementingkan keuntungan semata-mata, tetapi perlu melihat masalah orang ramai terutama pengguna.

"Saya meminta PPj supaya mengkaji masalah ini terlebih dulu sebelum melaksanakan sesuatu tindakan yang mungkin menimbulkan masalah kepada orang ramai terutama kakitangan kerajaan," katanya.

Kakitangan kerajaan lain, Zabedah Musa, 34, berkata dia terkejut dengan kadar caj RM1 sejam itu kerana terlalu mahal jika meletakkan kereta dalam tempoh panjang.

Zabedah berkata, beberapa rakan sepejabatnya juga merungut dan tidak bersetuju dengan kadar parkir itu dan mengharapkan pihak berkenaan mengkajinya semula terutama mengeluarkan pas bulanan dengan harga lebih murah kepada kakitangan kerajaan.

Dalam kenyataan akhbar minggu lalu, Timbalan Pengarah Kanan Perhubungan Awam PPj, Zaharah Salamat, berkata tempat letak kereta berkenaan akan beroperasi mulai jam 8 pagi hingga 6 petang dan dibuka setiap hari kecuali Sabtu, Ahad dan hari kelepasan am.

"Perbadanan juga turut membina sebuah pondok menunggu bas di situ bagi memudahkan orang ramai menaiki bas ke mana-mana destinasi dikehendaki mereka (selepas parkir di situ)," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Kanan Perhubungan Awam PPj, Zaharah Salamat, berkata PPj menggesa penjawat awam dan pengunjung yang datang ke Putrajaya supaya beralih kepada sistem pengangkutan awam seperti bas Nadi Putra dan menggunakan tempat letak kereta sementara di Presint 1 di sini untuk berulang alik ke destinasi dikehendaki.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 06 Apr 2011 11:48 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Penjaja sampan Sungai Klonghae

Posted:

Penjaja sampan Sungai Klonghae

Penjaja sampan Sungai Klonghae

Oleh NURUL IZZA ROSLY
izza.rosly@kosmo.com.my



SUASANA petang Ahad di tepi Sungai Klonghae di Tambon Klonghae yang terletak lima kilometer dari Hat Yai, Thailand meriah dengan suara riuh-rendah peniaga yang sibuk memanggil-manggil pelanggan untuk membeli barang jualan mereka.

Keadaannya tidak ubah seperti pasar malam di Malaysia, cuma uniknya para peniaga di situ berniaga dari dalam sampan yang berlabuh di tepi sungai. Tidak hairanlah jika pasar ini dikenali dengan nama Klonghae Floating Market atau Pasar Terapung Klonghae.

Pasar terapung itu merupakan lokasi wajib dikunjungi para pelancong yang memilih Hat Yai sebagai hentian percutian bersama keluarga mahupun teman-teman.

Kunjungan ke lokasi tarikan terbaru di bandar paling berkembang di wilayah selatan Thailand itu merupakan pengalaman kali pertama penulis yang sebelum ini mengetahui keunikannya melalui pembacaan sahaja.

Berbanding pasar terapung Damnoen Saduak di Bangkok, Klonghae lebih kepada sebuah medan selera terapung kerana hampir kesemua perniagaan di situ mengetengahkan gastronomi tempatan.

Jika tidak termakan pujukan teman-teman lain yang mengikuti rombongan ke Hat Yai untuk merasai pengalaman 16 jam menaiki kereta api dengan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), mungkin penulis terlepas pengalaman melihat operasi pasar terapung itu secara dekat.

Saat melalui sebuah jambatan untuk ke tempat yang dihajati, pandangan mata penulis dijamu dengan landskap indah. Lebih 100 buah sampan tersusun di sepanjang sungai dengan masing-masing menempatkan penjaja yang menjual pelbagai jenis makanan, snek dan minuman.

Sampan-sampan itu tersusun menghadap dek kayu yang menjadi ruang lalu-lalang pengunjung yang bertali arus menjamu mata melihat pelbagai juadah lazat yang ditawarkan kepada mereka.

Apabila ada yang berkenan di hati dan selera, wang dihulur kepada penjaja sampan tersebut.

Para peniaga yang duduk di dalam sampan masing-masing kelihatan sibuk melayan pengunjung. Dalam ruang terhad di atas sampan itu, mereka cekap memasak roti sosej, membakar ikan, menggoreng telur puyuh, menggoreng keropok dan membancuh air.

Dalam banyak-banyak jualan, penulis tertarik dengan bekas-bekas yang digunakan oleh penjual air di situ yang menggunakan bekas buluh dan seramik pelbagai bentuk sebagai pengganti cawan-cawan serta plastik untuk mengisi air jualan mereka.

Antara makanan yang dijual di dalam sampan itu ialah mi sup daging, pulut mangga, sup ayam rebung, telur puyuh goreng, ikan keli bakar kerabu dan ladu ubi kayu. Di sinilah tempatnya jika anda mahu merasai variasi sajian tradisi Thailand!

Kebanyakan makanan yang dijual dengan harga antara 20 hingga 35 Baht (RM2 hingga RM3.50) sahaja.

Seperkara lagi yang menarik pandangan penulis ialah cara penjaja dalam sampan itu berurus niaga dengan pelanggan.

Masuk bakul


PELBAGAI jenis makanan dijual di atas sampan yang tersusun di sepanjang tebing Sungai Klonghae.


Penjaja akan menghulurkan makanan yang dibeli oleh pengunjung dengan menggunakan bakul yang diikat pada hujung batang. Cara itu juga digunakan untuk pembayaran - pelanggan meletakkan wang ke dalam bakul tersebut.

Pasar terapung yang dibuka sejak tahun 2008 itu boleh dikatakan didominasi oleh kaum Hawa yang kebanyakannya beragama Islam.

Bagi yang ingin berkunjung ke lokasi itu, perlu diketahui bahawa pasar terapung itu hanya dibuka tiga kali seminggu iaitu pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad bermula pukul 3 petang hingga 9 malam.

Walaupun masalah bahasa menjadi kekangan untuk berkomunikasi memandangkan kebanyakan peniaga di situ tidak boleh berbahasa Inggeris, penulis cuba berkomunikasi menggunakan dialek Kelantan bagi mendekati peniaga yang sering melemparkan senyuman.

"Saya sudah tiga tahun berniaga di sini sejak pasar terapung ini dibuka dan sambutannya sangat bagus kerana ramai orang tempatan dan pelancong datang ke mari.

"Selesai berniaga, kami akan meninggalkan sampan di sini dan pulang ke rumah menaiki tuk tuk," kata salah seorang peniaga yang memperkenalkan diri sebagai Soliha yang tinggal di Hat Yai iaitu kira-kira 20 minit dari Pasar Terapung Klonghae.

Snek eksotik

Selain pasar terapung, terdapat juga ruang niaga di bahagian atas tebing. Di beberapa deretan gerai yang disusun sejajar, penulis menemui peniaga makanan, kraf tangan, baju, aksesori, cenderamata dan sebagainya.

Sedang asyik memerhati, meremang bulu roma penulis apabila melihat sebuah gerai menjual menu eksotik yang terdiri daripada ulat mulung, kumbang, belalang kunyit, cengkerik dan kala jengking yang digoreng rangup bersama bawang, cili serta daun kari. Ada yang dicucuk dengan lidi umpama sate manakala ada yang dilonggokkan saja untuk dijual mengikut sukatan senduk.

Snek eksotik tersebut dijual pada harga 20 Baht (RM2) untuk satu senduk dan pembelinya boleh memilih untuk disembur dengan perasa mengikut selera.

Bagi mereka yang berani mencuba, jangan lepaskan peluang ini kerana jualan seperti itu tidak akan anda jumpa di Malaysia!

Selain berjalan-jalan menyaksikan gaya hidup masyarakat tempatan, pengunjung juga berpeluang menyusuri Sungai Klonghae menaiki bot. Meskipun tidak banyak pemandangan luar biasa yang ditawarkan, kadar bayaran yang dikenakan hanyalah 20 Baht (RM2) seorang.

Tumpuan anak muda

Keterujaan penulis untuk mendekati masyarakat tempatan di situ dan bertanyakan lebih mendalam tentang pasar tersebut sentiasa dibatasi masalah komunikasi.

Kebanyakan daripada warga tempatan tidak boleh berbahasa Inggeris. Mujur, penulis menemui beberapa orang Melayu-Thai dari Satun yang boleh memahami dan bertutur seumpama dialek Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Suraya Mihad dan Mujahanah Mahasan yang masing-masing berusia 19 tahun ditemui sedang asyik bersantai bersama teman-teman di pinggir tebing sungai di hadapan kawasan penjaja sampan tersebut.


BEKAS-BEKAS seramik ini adalah pengganti cawan bagi penjaja air minuman.


Menurut mereka, pasar terapung tersebut sering menjadi tumpuan keluarga dan anak-anak muda pada hujung minggu.

"Saya sendiri sering ke sini bersama rakan-rakan kuliah yang lain walaupun perjalanan kami dari Satun ke sini mengambil masa satu jam," ujar Suraya.

"Di sini terdapat pelbagai makanan selain menjadi pusat sehenti untuk kami membeli-belah keperluan seperti pakaian dan aksesori," celah Mujahanah yang cuba menyelitkan beberapa patah perkataan Inggeris dalam percakapannya.

Sedang penulis bersama teman-teman yang lain duduk menghilangkan dahaga daripada bekas buluh dan seramik, kami disapa oleh lelaki yang boleh berbahasa Melayu.

"Saya nama Boon Song," sapa lelaki itu yang mengaku bertugas sebagai anggota polis di Songkla.

Dia ramah memberitahu, tempat itu memang telah lama menjadi tumpuan pelancong dan berjaya menaikkan pendapatan penjaja dan peniaga tempatan.

"Tidak semua tempat ada pasar terapung seperti di sini. Jika anda mahu merasakan kepelbagaian masakan Thailand, inilah tempat yang paling sesuai. Pilih sahaja menu yang dijual di deretan sampan itu," ujarnya.

Sungguhpun berdepan dengan masalah komunikasi pada mulanya, hati penulis seperti dekat dengan keramahan masyarakat tempatan menyambut pengunjung dan pelancong asing.

Paling ketara adalah gadis-gadis yang tidak lokek dengan senyuman lebih-lebih lagi apabila lensa kamera difokuskan ke arah mereka. Maka, benarlah jika kempen pelancongan mereka mencanang Thailand sebagai Bumi Senyuman.

Ternyata pengalaman bersantai pada hujung minggu di Pasar Terapung Klonghae masih segar dalam ingatan penulis.

Jika anda berpeluang bercuti ke Hat Yai, penulis mencadangkan agar Pasar Terapung Klonghae disertakan dalam senarai lokasi kunjungan wajib. Tentunya, perjalanan menaiki kereta api Ekspres Senandung Langkawi boleh dicuba untuk menyerap pengalaman kembara istimewa!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 06 Apr 2011 11:04 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Pegawai kastam ditemui mati

Posted:

Pegawai kastam ditemui mati

Pegawai kastam ditemui mati

Oleh ANGELINA SINYANG dan ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my


Mayat Ahmad Sarbani Mohamed dibawa keluar dari bangunan SPRM di Jalan Cochrane, Kuala lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 6 April – Seorang pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) yang ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan dalam aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain dalam Operasi 3B pada Jumaat lalu, ditemui mati terjatuh di bangunan Ibu Pejabat SPRM Kuala Lumpur di Jalan Cochrane, di sini hari ini.

Mayat Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, ditemui berlumuran darah dalam keadaan tertiarap di gelanggang badminton di tingkat satu bangunan tersebut.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, Ahmad Sarbani ditahan SPRM pada 1 April lalu di pejabat Kastam Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang dekat sini bagi membantu siasatan melibatkan Operasi 3B iaitu siasatan di bawah Akta SPRM 2009.

Beliau berkata, pegawai JKDM terbabit bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan pada pukul 12.30 tengah hari, keesokan harinya.

"Pada pukul 8.26 pagi ini, Ahmad Sarbani datang ke pejabat SPRM Kuala Lumpur bersendirian dengan menunggang motosikal.

"Sebaik sahaja tiba, beliau meminta untuk berjumpa dengan pegawai penyiasat bagi membincangkan kes terhadapnya," kata Mustafar pada sidang akhbar di Ibu Pejabat SPRM Kuala Lumpur hari ini.

Menurutnya, disebabkan pengawai penyiasat yang ingin ditemui sedang bermesyuarat, maka Ahmad Sarbani menunggu di lobi pejabat sehingga pukul 9.30 pagi sebelum seorang pegawai lain datang berjumpa dan mengiringinya untuk menemui pegawai penyiasat berkenaan.

Beliau berkata, pengawai pengiring terbabit berada bersama Ahmad Sarbani dalam bilik pejabatnya di tingkat tiga, namun tidak lama kemudian meninggalkan mangsa bersendirian kerana mahu mendapatkan pegawai penyiasat yang ingin ditemui oleh mangsa.

Selang beberapa minit, katanya, pegawai pengiring itu kembali ke pejabatnya dan mendapati Ahmad Sarbani sudah tiada di situ.

"Setelah mencari dalam kawasan pejabat, antara pukul 10.15 dan 10.20 pagi, seorang pegawai terlihat satu tubuh manusia terlantar di tingkat satu bangunan pejabat ini," katanya.

Beliau berkata, SPRM telah memaklumkan kejadian menimpa mangsa kepada keluarganya dan pihak pengurusan JKDM serta menyerahkan kepada polis untuk siasatan lanjut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pasukan khas siasat kematian Ahmad Sarbani

Posted:

Pasukan khas siasat kematian Ahmad Sarbani

Pasukan khas siasat kematian Ahmad Sarbani

KUALA LUMPUR 6 April - Polis menubuhkan pasukan khas bagi menyiasat kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur, Jalan Cochrane, di sini hari ini.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah berkata, pasukan khas itu diketuai oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kontinjen Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah akan melakukan siasatan menyeluruh termasuk punca kejadian.

Beliau memberitahu, polis menerima maklumat mengenai seorang lelaki ditemui terjatuh daripada bangunan pada pukul 10.42 pagi sebelum anggotanya tiba tujuh minit kemudian.

"Ketika itu, mayat seorang lelaki dalam keadaan tertiarap dan mengalami kecederaan parah di kepala ditemui di gelanggang badminton aras satu bangunan berkenaan.

"Selepas pihak forensik polis dan jabatan patologi melakukan pemeriksaan awal, kematian mangsa diklasifikasikan sebagai laporan kematian mengejut (SDR)," katanya ketika melawat lokasi kejadian di sini hari ini.

Bagaimanapun, jelas beliau, laporan rasmi mengenai kematian mangsa akan hanya diperoleh selepas Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) melakukan bedah siasat.

"Jika terdapat kemungkinan lain dalam bedah siasat tersebut, polis sedia melakukan siasatan.

"Tapi ketika ini, kesemua pihak jangan timbulkan sebarang spekulasi, biarlah polis siasat dulu," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 06 Apr 2011 11:03 PM PDT

Utusan Online - Politik


Timbalan Presiden PBB dicabar PKR

Posted:

Timbalan Presiden PBB dicabar PKR

Timbalan Presiden PBB dicabar PKR

Oleh MUHAMAD ZAID ADNAN
zaid.adnan@utusan.com.my


Abang Johari Tun Openg (dua dari kanan), Dr. Rais Yatim dan Ahmad Maslan bersama para penyokong BN ke pusat penamaan calon di Sekolah Kebangsaan Datuk Merpati Jepang, Kuching, semalam. - BERNAMA


KUCHING 6 April - Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Satok, bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu membabitkan Timbalan Presiden Parti Pesaka Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Seri Abang Johari Tun Openg dan calon daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Walaupun timbul ura-ura beberapa nama dari calon Bebas untuk turut mencabar kerusi itu namun hanya Ketua Angkatan Muda Keadilan Sarawak, Ahmad Nazib Johari,35, tampil di pusat penamaan calon di Dewan Sekolah Kebangsaan (SK) Merpati Jepang pagi ini.

Abang Johari yang bertanding buat kali kelapan bagi mempertahankan kerusi yang dimenanginya sejak 1981 itu mula mengemukakan borang pencalonannya pada pukul 9.03 pagi diikuti calon PKR pada pukul 9.07 pagi.

Bagaimanapun, Pegawai Pengurus pilihan raya DUN Satok, Onn Abdullah mengumumkan pihaknya menerima tiga bantahan daripada calon yang bertanding dan kesemuanya ditolak selepas proses bantahan tamat pada pukul 11 pagi.

Pada Pilihan Raya Negeri Sarawak yang kesembilan, Abang Johari yang juga Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar memenangi kerusi DUN Satok dengan majoriti 2,798 undi mengalahkan pesaingnya yang juga merupakan seorang calon muda.

Sementara itu, ketika ditemui pemberita, Abang Johari berkata, taktik PKR meletakkan calon muda daripada AMK Sarawak bukannya perkara baru bagi beliau.

Katanya, beliau pernah berhadapan dengan PKR sebanyak tiga kali dan keputusannya tetap berpihak kepada BN.

''Dan saya yakin bahawa pada pilihan raya kali ini pengundi di Satok akan tetap bersama BN kerana mereka tahu prestasi yang telah kita laksanakan berbanding PKR," katanya di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dominique Ng curi tumpuan

Posted:

Dominique Ng curi tumpuan

Dominique Ng curi tumpuan

KUCHING 6 April - Calon Bebas, Dominique Ng Kim Ho mencuri tumpuan pada proses penamaan calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Padungan apabila tiba ke Pusat Penamaan Calon Berkelompok di Dewan Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) diiringi oleh kira-kira 30 penyokongnya.

Kehadiran kumpulan itu pada pukul 9.20 pagi di MBKS dengan membawa sepanduk memaparkan gambar Dominique serta simbol bunga raya, membuatkan para wartawan dan jurugambar berebut mendapatkan tempat terbaik bagi merakamkan perarakan tersebut.

Selain itu, kehadiran mereka yang sedikit lewat, iaitu selepas kesemua calon Barisan Nasional (BN), Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan seorang lagi calon Bebas bagi DUN Padungan, Pending dan Batu Lintang diejek dengan sorakan 'bo yong' yang membawa maksud 'tidak berguna' dalam bahasa Mandarin.

Ejekan itu dilakukan oleh kira-kira 400 penyokong PKR dan DAP yang tiba ke pusat berkenaan sejak awal lagi.

Selain 'kelewatan' itu, Dominique juga menjadi perhatian apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terpaksa membuat pengumuman pengesahan calon bertanding bagi DUN Padungan kira-kira pada pukul 12.15 tengah hari, sedangkan pengumuman sama dibuat sejam lebih awal bagi DUN Pending dan Batu Lintang.

Ia berikutan bantahan yang dibuat oleh wakil DAP terhadap pendaftaran nama 'Dominique' dalam kertas undi kerana nama tersebut tidak tertera dalam kad pengenalan bekas Pengerusi PKR Sarawak itu.

Dominique ketika ditemui pemberita selepas pengumuman itu memberitahu, bantahan oleh DAP agak mengejutkan kerana beliau telah menggunakan nama serupa dalam kertas undi ketika menjadi calon DAP sebanyak dua kali dalam siri pilihan raya negeri sebelum ini.

"Saya lihat DAP telah menampar muka sendiri dengan bantahan itu (kerana pendaftaran 'Dominique' dibenarkan oleh SPR)," katanya.

Kepada satu soalan, penyandang kerusi DUN Padungan itu yang mengumumkan keluar dari PKR sejak semalam, menasihatkan parti lamanya serta pakatan pembangkang supaya memilih calon yang lebih berkebolehan dan telus bagi mewakili mereka pada pilihan raya akan datang.

"Tiada gunanya Pakatan Rakyat (pakatan pembangkang) melaungkan pelbagai slogan, calon yang dipilih haruslah benar-benar percaya terhadap apa yang mereka perjuangkan dan saya telah membuktikan integriti saya," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 06 Apr 2011 07:42 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Deepak perjelas isu hutang Carpet Group

Posted: 06 Apr 2011 07:15 AM PDT

Usahawan permadani Deepak Jaikishan hari ini membuka mulut setelah dakwaan demi dakwaan dihamburkan ke atasnya melalui tulisan di blog popular Malaysia Today.

Deepak berkata, beliau membuat keputusan untuk memberi penjelasan setelah laman berkenaan menyiarkan satu lagi dakwaan ke atasnya semalam.

NONEMalaysia Today dalam tulisan itu mengemukakan tuduhan mengenai skandal hutang yang ditanggung oleh syarikat milik Deepak, Carpet Group.

Deepak menjelaskan, syarikatnya sememangnya telah membuat pinjaman yang berjumlah hampir RM600 juta daripada firma kewangan antarabangsa Kuwait Finance House.

"Dalam tempoh masa itu, pinjaman itu secara beransur-ansur telah dikurangkan melalui penjualan hartanah dan perniagaan lain," kata Deepak kepada wartawan hari ini.

Katanya, jumlah hutang yang kini ditanggung Carpet Group dianggarkan berjumlah RM200 juta.

Jelasnya, dakwaan bahawa pinjaman berkenaan tidak dibayar sejak lima tahun lalu adalah tidak benar.

"Semua pinjaman kami dikemaskini dan (dibayar). Malah, saya dan syarikat milik saya tidak terlibat dalam apa-apa rasuah seperti didakwa oleh tulisan Malaysia Today," kata Deepak lagi.

Tulisan bertajuk "Carpetman, bagman, toyboy has been bagged" di laman itu turut mendakwa, Deepak membayar komisyen kepada pegawai bank berkenaan untuk mendapatkan pinjaman tersebut.

Deepak menafikan dakwaan itu dan menjelaskan bahawa syarikatnya bertindak dengan telus dalam urusannya dengan bank.

Katanya, beliau lebih banyak terlibat dengan perniagaan hartanah manakala bidang permaidani merupakan perniagaan keluarganya.

NONEPerniagaan permaidani itu dimulakan oleh bapanya yang berasal dari Karachi, Pakistan sekitar 40 tahun lalu, kata Deepak lagi.

"Dalam perniagaan hartanah, kita banyak bergantung kepada bank dan kewangan. Sudah tentulah akan timbul kesan rumit melainkan kita membuat penjelasan.

"Esok kita pergi ke bank, mereka mungkin tanya soalan (berhubung dakwaan) ini," katanya.

Ketika ditanya, Deepak berkata beliau kini sedang menimbangkan sama ada akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Malaysia Today sekiranya dakwaan itu "bertambah buruk."

Deepak berkata, beliau memilih untuk tidak membuat penjelasan sebelum ini kerana tulisan lain yang mengaitkan beliau dalam laman itu hanyalah perkara "karut."

"Tapi kali ini (dakwaan ini) secara langsung ke atas saya," katanya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Telur ayam tiruan di Pulau Pinang

Posted: 06 Apr 2011 07:03 AM PDT

Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.

Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.

NONEDemikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.

"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.

Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.

Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.

"Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu," katanya.

Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 06 Apr 2011 07:37 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Saksi didakwa reka cerita

Posted:

Saksi didakwa reka cerita

Saksi didakwa reka cerita

KUALA LUMPUR 6 April - Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Tan Boon Wah dikatakan memberi keterangan tidak benar berhubung dakwaan didera secara fizikal dan mental oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semasa disoal siasat pada malam 15 Julai 2009.

Peguam yang mewakili SPRM, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berkata, saksi suruhanjaya itu bukan sahaja tidak menyaman SPRM atas sebab tersebut, malah dakwaan didera itu tidak langsung disebut dalam afidavit sokongan bagi saman yang difailkan untuk menghalang SPRM menyoal siasat saksi di luar waktu pejabat pada 19 Julai 2009.

Menurut beliau, dakwaan Boon Wah bahawa dia diarah berdiri selama empat jam, ditunjuk penumbuk, diugut dan diejek dua pegawai SPRM juga tidak terdapat dalam kenyataan beramaran yang dirakamkan oleh pihak polis daripadanya serta laporan polisnya bertarikh 18 Julai 2009.

Boon Wah yang mengesahkan dakwaan itu tidak terdapat dalam afidavit sokongan, rakaman percakapan dan laporan polis bagaimanapun menafikan kejadian itu tidak berlaku serta sengaja diada-adakan bagi meraih simpati.

''Saya saman SPRM bukan kerana mahu membalas dendam tapi sebab sebagai saksi, saya tidak dilayan sewajarnya. Memang tiada kekerasan fizikal, tetapi tiada rehat, saya didera dan diugut.

''Saya tidak masukkan tentang penderaan dalam afidavit sebab saman itu fokus kepada masa soal siasat SPRM sahaja. Saya juga tidak terfikir sejauh itu pada masa tersebut,'' jelas beliau.

Semasa ditanya sama ada beliau telah menjelaskan kos RM20,000 selepas samannya ditolak, Boon Wah yang pada mulanya menjawab ''ya'' kemudiannya memberitahu dia tidak berbuat demikian dan tidak tahu kemungkinan ia telah dibayar oleh peguamnya, Karpal Singh.

Sementara itu, Penolong Kanan Penguasa SPRM Selangor, Raymond Nion Anak John Timban yang turut berada di pejabat pada malam kejadian memberitahu, dia melihat Beng Hock sebanyak dua kali iaitu semasa lelaki itu berada di ruang tamu Bahagian Pendidikan Masyarakat dan ketika sedang tidur di sofa depan bilik pegawai perakam, Mohd. Nazri Ibrahim.

Raymond yang kerap memberi jawapan "tidak ingat" dan "tidak pasti" menyebabkan pengerusi suruhanjaya, Tan Sri James Foong Cheng Yuen menegur saksi itu bahawa tindakannya bukan sahaja tidak membantu prosiding malah membantutkan usaha untuk membaik pulih SPRM secara keseluruhan.

Beng Hock, 30, Setiausaha Politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam dekat sini.

Prosiding suruhanjaya hari ini turut dikejutkan dengan berita penemuan mayat Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed yang disiasat dalam 'Operasi 3b' di pejabat SPRM di Jalan Cochrane di sini apabila ia diumumkan oleh Cheng Yuen sejurus sebelum berhenti rehat pada pukul 1 tengah hari.

Prosiding tersebut yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini bersambung Isnin ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Muslim bebas tuduhan komen hina Sultan Perak

Posted:

Muslim bebas tuduhan komen hina Sultan Perak

Muslim bebas tuduhan komen hina Sultan Perak

KUALA LUMPUR 6 April – Seorang peniaga dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini daripada tiga pertuduhan menulis komen menghina Sultan Perak di laman web rami kerajaan negeri, dua tahun lalu.

Hakim S.M. Komathy Suppiah memutuskan demikian selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan pertuduhan terhadap Muslim Ahmad, 55.

Muslim didakwa atas tiga pertuduhan iaitu secara sedar membuat dan memulakan penghantaran komen yang jelik sifatnya di laman web http:// www.perak.gov.my dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain.

Bapa kepada empat anak itu didakwa melakukan perbuatan itu di premis beralamat No. 1, Jalan 5/26, Taman Sri Rampai Setapak di sini antara pukul 2.21 dan 2.27 petang, 7 Februari 2009 diikuti pada pukul 4.39 petang, keesokan harinya di alamat yang sama.

Timbalan Pendakwa Raya, Azlina Rasdi mengemukakan pendakwaan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta sama yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara sehingga setahun.

Pada 21 Jun tahun lalu, mahkamah yang sama memutuskan untuk membebaskan Muslim yang diwakili peguam K. Periasamy, daripada ketiga-tiga pertuduhan tersebut selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie ke atas tertuduh.

Namun, pada 8 Disember 2010, kes itu diperintahkan dikembalikan semula ke Mahkamah Sesyen dan lelaki itu memberi keterangan membela diri setelah Mahkamah Tinggi membenarkan rayuan pendakwaan terhadap keputusan pembebasan tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 06 Apr 2011 07:18 PM PDT

Utusan Online - Pahang


MUIP proaktif bangunkan Orang Asli

Posted:

MUIP proaktif bangunkan Orang Asli

MUIP proaktif bangunkan Orang Asli

Oleh MUSAZLILA MUSTAPAR
utusanpahang@utusan.com.my


KEHADIRAN golongan pendakwah MUIP di perkampungan Orang Asli membolehkan masyarakat mendalami Islam dengan berkesan.


LANCHANG 6 April – Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) sentiasa melaksanakan pelbagai program kebajikan kepada saudara baru Orang Asli yang baru memeluk agama Islam.

Antaranya termasuk memberi ganjaran kepada mereka untuk menunaikan umrah secara percuma.

Program itu adalah beberapa kaedah susulan yang diambil MUIP dalam usaha menjaga kebajikan saudara baru supaya mereka sentiasa dibela dan tidak ditinggalkan selepas memeluk Islam.

Timbalan Yang Dipertua MUIP, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata, bagi memastikan pelaksanaan program itu berkesan, guru pembimbing mereka juga akan diberikan elaun selain saudara baru menerima bonus kehadiran ke pusat latihan yang disediakan.

"Ini antara usaha terbaru yang diperkenalkan MUIP pada tahun ini dan sebagai permulaan seramai lima saudara baru terpilih mengikuti umrah," katanya kepada Utusan Malaysia selepas merasmikan Program Pemantapan Akidah dan Ziarah Ramah Mesra Bersama Masyarakat di Kampung Orang Asli Sungai Enggang di sini baru-baru ini.

Program selama tiga hari itu turut disertai 40 pelajar Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS) yang bertindak sebagai pendakwah.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lanchang, Datuk Mohd. Sharkar Shamsudin; Kadi Daerah, Saharudin Mohd. Nor; Penghulu Mukim Semantan 2, Wan Ahmad Zabri Wan Mat Alam dan Ketua Kampung Bolok Hulu, Sokmik Mohamed Jantan.

Pada program itu, seramai empat keluarga Orang Asli berjaya diislamkan oleh Wan Abdul Wahid.

Selain ganjaran kepada saudara baru itu, menurut Wan Abdul Wahid, MUIP akan menambah bilangan Pembantu Penggerak Masyarakat Orang Asli di Pahang bagi membangunkan mereka dari segi agama dan sosial.

Beliau berkata, penggerak terbabit yang diambil dalam kalangan masyarakat Orang Asli akan diberi latihan selama setahun sebelum dihantar ke kampung-kampung terpilih.

Apabila tamat latihan ujarnya, mereka akan dihantar semula ke kampung halaman masing-masing untuk memberikan ajaran agama dan membangunkan kehidupan sosial mereka.

"Sehingga kini, kerajaan negeri mempunyai 60 Penggerak Masyarakat Orang Asli dan 35 daripadanya dibiayai MUIP," katanya.

Sementara itu, Tok Batin Kampung Sungai Enggang, Bak Raja Ting atau nama Islamnya, Bakri Abdullah, 74, berkata, hampir semua daripada 380 penduduk Orang Asli di Kampung Sungai Enggang semakin mengenali agama Islam.

Ini kerana katanya, banyak program berkaitan keagamaan dilaksanakan di perkampungan itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Menurutnya, usaha berterusan MUIP menyebar ajaran Islam kepada penduduk Orang Asli di kawasan itu menarik suku kaum Che Wong itu memeluk Islam.

Sehubungan itu katanya, lebih banyak program keagamaan melibatkan institut pengajian tinggi (IPT) perlu diadakan bagi menarik minat Orang Asli mendekati Islam.

Seorang penduduk, Zakaria Abdullah berkata, selain MUIP, beberapa syarikat korporat juga banyak membantu memberi pelbagai kemudahan seperti bangunan yang dijadikan pusat aktiviti mereka yang digunakan semua penduduk yang berlainan agama.

Dengan wujudnya bangunan itu, katanya, pelbagai sosial dapat diadakan sekali gus berjaya menarik minat penduduk untuk bersosial seterusnya memahami lebih mendalam tentang Islam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gandakan usaha Islamkan Orang Asli

Posted:

Gandakan usaha Islamkan Orang Asli

Gandakan usaha Islamkan Orang Asli


GENERASI baru Orang Asli akan diberi perhatian dalam mendalami ajaran Islam dan bimbingan daripada pendakwah bertauliah bagi mereka menghayati ajaran agama itu.


LANCHANG 6 April - Lebih banyak pihak perlu menggandakan usaha untuk mengislamkan Orang Asli Kampung Sungai Enggang dekat sini berikutan sambutan menggalakkan kaum minoriti itu di perkampungan tersebut.

Pembantu Penggerak Masyarakat Orang Asli Sungai Enggang, Zawiyah Ali berkata, sehingga kini, kira-kira dua peratus daripada 380 penduduk Orang Asli di kawasan itu telah memeluk Islam.

Menurutnya, semakin banyak pendedahan mengenai Islam diterima penduduk terbabit sejak akhir-akhir ini yang berjaya menarik minat mereka memeluk Islam.

''Pergaulan dengan masyarakat Melayu berhampiran juga berjaya menarik minat mereka mendekati Islam," katanya kepada Utusan Malaysia selepas majlis perasmian Program Pemantapan Akidah dan Ziarah Ramah Mesra Bersama Masyarakat di Kampung Orang Asli Sungai Enggang, di sini baru-baru ini.

Majlis itu dirasmikan oleh Timbalan Yang Dipertua MUIP, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan.

Pada program itu, seramai empat keluarga Orang Asli berjaya diislamkan oleh Wan Abdul Wahid.

Zawiyah berkata, antara usaha yang perlu dilakukan secara berterusan adalah dengan mengadakan lebih banyak program ziarah ke penempatan Orang Asli.

Sepanjang lebih 10 tahun bersama masyarakat Orang Asli di perkampungan itu, ujarnya, suku kaum Che Wong mempunyai sifat pemalu dengan pihak luar yang berkunjung di kampung mereka.

"Kebanyakan mereka juga malu untuk belajar, jadi, pendekatan terbaik adalah dengan bergaul mesra bersama mereka dengan lebih kerap.

"Orang Asli di sini semakin menerima baik agama Islam dan jumlah yang memeluk Islam semakin bertambah walaupun nisbahnya masih rendah berbanding penduduk keseluruhannya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jangan biar anak tidak sekolah

Posted:

Jangan biar anak tidak sekolah

Jangan biar anak tidak sekolah

Oleh MUSAZLILA MUSTAPAR
utusanpahang@utusan.com.my

TEMERLOH 6 April - Masyarakat Orang Asli khususnya ibu bapa perlu memandang serius masalah anak-anak mereka yang tidak mahu ke sekolah kerana boleh menjejaskan masa depan mereka.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jenderak, Datuk Mohamed Jaafar berkata, pihaknya mendapat laporan bahawa segelintir pelajar golongan itu tidak mahu ke sekolah kerana membantu ibu bapa mereka mencari hasil di hutan.

Menurutnya, masalah itu tidak sepatutnya berlaku kerana mereka akan ketinggalan dalam pelajaran dan memberi kesan ketika waktu peperiksaan.

"Saya difahamkan sejak awal tahun ini sehingga 10 Mac lalu sebanyak 28 surat amaran diberikan kepada pelajar Orang Asli dan perkara tersebut tidak boleh dibiarkan berterusan," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Permuafakatan Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Krau dan Persatuan Ibu-Bapa dan Guru (PIBG) bersama masyarakat Orang Asli sekitar Kuala Krau di sini baru-baru ini.

Mohamed berkata, pelajar tersebut adalah sama dengan pelajar lain dan mereka telah membuktikan mampu berjaya dalam pelajaran.

Tambahnya, kesedaran ibu bapa Orang Asli itu penting kerana ada antara golongan tersebut berjaya memasuki universiti dan menjawat jawatan dalam sektor kerajaan serta swasta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 06 Apr 2011 03:35 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Cabaran sengit 'heavyweight'

Posted:

Cabaran sengit 'heavyweight'

Cabaran sengit 'heavyweight'

Oleh ZULKIFLI JALIL dan SOPI SAMAILE
pengarang@utusan.com.my


Kekecohan ditimbulkan penyokong PKR yang berlaku di pusat penamaan calon di Dewan Suarah Mesra, Mukah, Sarawak, semalam.


TIDAK ada pekikan dan lolongan para penyokong dan pengikut parti-parti bertanding di hampir kesemua 71 kerusi DUN yang membuka tirai Pilihan Raya Negeri Ke-10 pagi di pusat-pusat penamaan calon seluruh Sarawak semalam. Ia amat berbeza dengan trend di Semenanjung.

Cuma di Balingian, seorang anggota Angkatan Muda Keadilan dari Perak bersama sekumpulan lima rakannya cuba membuat kacau dengan memprovokasi anggota polis dan kakitangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Kumpulan itu mahu mereka dibenarkan masuk ke pusat penamaan calon di Dewan Suarah Mesra, Mukah. Kata mereka jika tidak dibenarkan masuk, maka Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga harus diminta berbuat demikian.

Namun, kerenah lelaki yang berlagak 'ketua' itu yang pada awalnya begitu beria-ria, nampak reda setengah jam kemudian setelah 'mendapat lensa' kamera jurugambar. Di satu sudut di situ, Timbalan Ketua Ranting Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Tutus Hilir, Awang Yahya Awang Jaya, 57, sekadar menggeleng-geleng kepala.

"Budaya dari luar jangan dibawa masuk ke Mukah. Jika ingin berkempen pun, biar guna cara berhemah, jangan cuba ungkit perkara-perkara yang tidak senonoh, jangan timbulkan huru-hara.

"Ini pertama kali berlaku dengan provokasi dan kekecohan oleh PKR. Jika budaya rakyat di Sarawak, perlakuan seumpama ini tidak berlaku. Kita kena lawan secara aman atau persahabatan, sebab masa ini sahaja kita berbeza namun selepas habis pilihan raya, kita akan berkawan," katanya kepada Utusan Malaysia.

Sememangnya bertepatanlah dengan amaran yang dikeluarkan oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Alfred Jabu Numpang yang mempertahankan kerusi Layar untuk penggal kelapan berturut-turut kepada tukang kempen dari Semenanjung. Beliau meminta mereka supaya jangan buat kacau.

"Jika anda buat kacau di sini, lebih baik anda pulang sebelum anda menyinggung perasaan penduduk. Jika anda mahu buat kacau, fikirlah dua kali.

"Adalah tradisi kami untuk mempertahankan keamanan kami. Sila beradab, jangan ganggu keharmonian di sini," kata Jabu ketika bercakap semasa upacara tradisional miring bagi kaum Ibah di Betong, 60km di utara Sri Aman.

Miring merupakan satu upacara tradisional dalam masyarakat Iban untuk menghormati dewa-dewa, roh-roh dan nenek moyang dan untuk mendapatkan restu. Kata Jabu semasa memperkenalkan istiadat tersebut sebelum ia bermula, para peserta memohon kepada nenek moyang memberi mereka kekuatan dan kemenangan dalam pilihan raya.

Kempen pilihan raya negeri Sarawak yang membuka tirainya menyaksikan beberapa calon 'heavyweight' dicabar oleh beberapa pendatang baru. Di N51 Balingian, Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud menerima tentangan seorang suri rumah dari PKR, Suriati Abdullah dan seorang calon bebas yang juga bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Salleh Jafaruddin.

Suriati mengibaratkannya sebagai 'semut' yang berdepan dengan 'gajah' di sebalik mengakui "semangat saya cukup kuat dan memiliki penyokong yang ramai". Salleh pula mendakwa dia bukannya menentang Abdul Taib secara terbuka tetapi 'seorang individu' yang dilihat agak rapat dengan penyandang kerusi Balingian itu. Salleh dilihat bertegang urat dengan individu yang dimaksudkannya itu di pekarangan Dewan Suarah Mesra.

Selain Abdul Taib, fokus kali ini tertumpu kepada beberapa lagi 'heavyweight' tempatan yang bertanding sebagai calon bebas. Ini termasuk penyandang kerusi Padungan, Dominique Ng yang mengakhiri spekulasi dengan menyerahkan borang pencalonannya sebagai calon Bebas untuk mempertahankan kerusinya. Beliau berdepan dengan pertandingan tiga penjuru yang membabitkan calon SUPP, Sim Kiang Chiok dan Wong King Wei dari DAP. Ini bukan kali pertama Ng bertanding secara solo.

Bekas pengerusi PKR Sarawak itu pernah bertanding sebagai calon Bebas menentang setiausaha DAP negeri itu, Chong Chieng Jen dan calon BN bagi kerusi Parlimen bandar Kuching pada 1999. Sekalipun BN menang, tetapi Ng berjaya memperoleh 3,950 undi lebih daripada Chong. Keputusan Ng keluar PKR kali ini ialah berpunca daripada keputusan parti itu untuk bertukar kerusi Padungan miliknya dengan kerusi Batu Lintang, milik DAP.

BN pada 20 Mei 2006 kehilangan lapan kerusi, sebahagian besarnya di kawasan majoriti Cina di Kuching dan juga di kerusi majoriti Dayak di Engkilili dan Ngemeh. Beberapa kerusi panas juga dikesan di kawasan yang terlibat dengan pentadbiran kerajaan negeri ke atas tanah adat Orang Asal Sarawak, pembukaan kawasan hutan dan pembinaan empangan hidroelektrik. Di kawasan luar bandar ini, BN akan terus meyakinkan rakyat Sarawak supaya mengundinya untuk pembangunan bagi menyekat sentimen pembangkang yang terus membawakan isu 'kembalikan hak rakyat' yang agak meragukan.

Di Piasau, seorang lagi calon 'heavyweight', Presiden SUPP, Tan Sri Dr. George Chan yang juga Timbalan Ketua Menteri Sarawak akan dicabar oleh Ling Sie Kong daripada DAP.

Di Satok, Datuk Abang Johari Openg yang juga Timbalan Presiden PBB mempertahankan kerusinya untuk kali kelapan. PKR pula menurunkan seorang peguam syarie Ahmad Nazib Johari sebagai calon.

Di Beting Maro pula, Pas yang bertanding di lima kerusi meletakkan peguam, Abang Ahmad Kerdi Abang Magasus. Keputusan tidak menampilkan calon ulama diambil oleh Pas kerana kurang yakin untuk memperoleh sokongan daripada penduduk pelbagai etnik Sarawak. BN pula menurunkan seorang pendatang baru, Razaili Gapor. Pas yang gagal bertapak di Sarawak sejak 2003, pada pilihan raya negeri lalu tewas 895 undi di kawasan Beting Maro yang majoriti pengundinya Melayu/Melanau.

Sementara di Batang Ai, penyandang kerusi Malcolm Mussen Lamoh akan ditentang calon PKR, Nicholas Bawin. Batang Ai yang baru dipertahankan BN pada pilihan raya kecil dua tahun lepas, adalah kerusi luar bandar dengan kira-kira 94.7 peratus pengundi Iban. Pada pilihan raya negeri 2006, Batang Ai menyaksikan pertarungan sengit apabila Bawin, yang bertanding di bawah tiket Snap hanya tewas 806 undi kepada Dublin Unring Ingkut dari BN.

Bagaimanapun, pada pilihan raya kecil 2009 BN yang diwakili Lamoh berjaya mendapat majoriti besar 1,854 undi bagi mengalahkan bekas ahli parlimen Lubok Antu Jawah Gerang, yang bertanding di bawah tiket PKR.

Di DUN Layar pula, Jabu yang mengekalkan kerusi itu selama tujuh penggal berdepan calon PKR, Stanny Embat. Layar adalah kerusi di pinggir bandar yang majoriti pengundi adalah masyarakat Iban.

Penyokong PKR yang diketuai oleh Timbalan Ketua Menteri, Datuk Mansor Othman dilihat membawa sepanduk dan bendera parti sambil melaungkan "Reformasi!" dan "Tumbang Jabu!''.

Kempen pilihan raya Sarawak yang memasuki hari kedua pagi ini masih mempunyai 'ruang' penyusutan calon seandainya esok ada calon menarik diri daripada pertandingan.

SPR memberi masa sehingga 12 tengah malam esok untuk mereka yang 'putus asa dan sedar akan diri mereka' untuk berbuat demikian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penjelasan Wan Azizah meragukan

Posted:

Penjelasan Wan Azizah meragukan

Penjelasan Wan Azizah meragukan

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

MASIH ingatkah kita pada 21 Mac lalu, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim muncul pada satu sidang akhbar menafikan bahawa beliau lelaki yang dimaksudkan dalam satu rakaman video seks melibatkan seorang pemimpin pembangkang.

Hujah Anwar yang paling ketara ialah beliau bersama keluarga ketika kejadian dan jam Omega yang dikatakan tertinggal di hotel tempat kejadian berada dalam simpanan isterinya, Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail.

Pada sidang akhbar itu juga, Dr.Wan Azizah menegaskan bahawa beliau tidak akan sama sekali melihat video tersebut kalau diberi sekalipun kerana menganggap ia palsu dan satu konspirasi bagi memburuk-burukkan suaminya.

Pada sebelah malamnya Anwar muncul di Taman Melawati, Gombak dan dengan penuh amarah memaki hamun UMNO serta Barisan Nasional (BN) dengan menganggap tuduhan itu sebagai fitnah yang menjijikkan. Genap tiga minggu, kekalutan dan polemik berlaku, maka pada Isnin lalu sebahagian rakaman video itu dipaparkan melalui YouTube dan kemudian disebar secara meluas oleh blog-blog.

Kelmarin pula, Dr.Wan Azizah yang sebelum ini digambarkan oleh Anwar sama sekali tidak akan menonton video berkenaan mengadakan sidang akhbar. Tegas Wan Azizah, selepas menonton bersama keluarganya di Internet rakaman tersebut, beliau sekeluarga percaya lelaki dalam video itu mirip suaminya tetapi bukan Anwar.

Persoalan yang bermain di fikiran banyak pihak, apakah yang mendorong Wan Azizah menonton rakaman berkenaan? Bukankah beliau begitu yakin bahawa suaminya tidak akan terlibat dalam perbuatan tidak bermoral tersebut? Oleh itu, jawapan beliau bahawa 'ia untuk memuaskan hati' agak janggal dan meragukan.

Malahan hujah-hujah Wan Azizah ketika menjawab soalan wartawan lebih banyak menimbulkan persoalan berbanding memberikan jawapan. Apa yang paling ketara ialah persoalan mengenai jam Omega yang didakwa oleh Anwar disimpan oleh Wan Azizah.

Untuk rekod jam Omega berkenaan seolah-olah menjadi kunci kepada pembongkaran rakaman video itu kerana lelaki yang menjumpai rakaman berkenaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah ditugaskan mencari jam tersebut yang tertinggal di hotel di mana adegan seks dikatakan berlaku.

Jam itu telah diserahkan kepada polis untuk siasatan lanjut tetapi dalam masa yang sama Anwar mempertahankan ia berada dalam simpanan Wan Azizah. Sepatutnya, sidang akhbar oleh Wan Azizah di kediamannya kelmarin menjadi kesempatan terbaik untuk beliau membuktikan dakwaan suaminya benar dengan menunjukkan jam berkenaan kepada wartawan.

Tetapi Wan Azizah tidak berbuat demikian, sebaliknya beliau terus menempelak wartawan yang terus mengasak beliau mengenai perkara berkenaan. Justeru timbul persoalan, kalaulah betul jam tangan Omega milik Anwar ada di tangan Wan Azizah, apa yang susah sangat untuk Wan Azizah menunjukkan jam tersebut kepada pemberita pada sidang akhbar tersebut?

Kita harus ingat bahawa sidang akhbar itu diadakan di kediamannya dan sudah pastilah jam Omega itu, paling tidak pun berada di dalam bilik tidur beliau dan Anwar. Jika beliau terlupa untuk membawa jam tangan itu pada sidang akhbar berkenaan, maka Wan Azizah boleh bangun sebentar untuk mengambilnya.

Namun sekali lagi, Wan Azizah tidak melakukan langkah itu sebaliknya bertanya kepada wartawan kenapa perlu beliau menunjukkan kepada mereka. Apa yang lebih menimbulkan persoalan, isu rakaman video seks itu melibatkan maruah bukan sahaja Anwar dan Wan Azizah tetapi juga seluruh ahli keluarganya.

Sepatutnya sebagai seorang isteri yang amat mencintai dan bersedia berkorban apa sahaja demi perjuangan politik suaminya, Wan Azizah perlu berusaha membersihkan nama Anwar dalam menghadapi dakwaan terbaru ini. Ia termasuklah menyokong apa juga langkah yang dilihat mampu memaparkan kebenaran dan sekali gus membuktikan dakwaan ke atas suaminya adalah suatu fitnah.

Tetapi Wan Azizah lebih bersedia mengikut rentak politik rakan-rakan PKR iaitu DAP dan Pas yang menolak penubuhan suruhanjaya diraja. Malahan Wan Azizah juga menolak cadangan supaya pihak melakukan sumpah laknat dan dibuktikan secara saintifik menggunakan mesin poligraf kerana beliau anggap ia tidak relevan dan taktik UMNO.

Kalau begitu bagaimana Wan Azizah hendak membuktikan bahawa itu benar-benar bukan suaminya, dakwaan itu tidak boleh dinafikan dengan modal air liur sahaja seperti mana pembangkang menabur janji dalam pilihan raya.

Jika Wan Azizah yakin dan berpegang kepada kata-katanya, ''Siapa lagi yang lebih mengenali beliau (Anwar) dengan begitu intim kalau bukan kami'', maka beliau tidak perlu takut untuk membuktikan dengan apa cara sekali pun bahawa Anwar yang disifatkan oleh Wan Azizah sebagai anugerah tuhan tidak bersalah.

Malangnya Wan Azizah menolak semua usaha bagi membuktikan perkara itu yang ada di bibir beliau hanyalah penafian semata-mata.

Turut menjadi persoalan ialah kenapakah Anwar tidak muncul pada sidang akhbar yang dianggap cukup penting itu. Alasan Wan Azizah, suaminya berada di Sarawak untuk kempen pilihan raya.

Tetapi jika dikaji alasan itu ia masih boleh dipersoalkan, ini kerana pada 21 Mac apabila rakaman video seks berkenaan didedahkan kepada wartawan, Anwar secara tiba-tiba mengadakan sidang akhbar menafikan bahawa beliau terlibat. Apa yang anehnya ketika itu tiada siapa pun termasuklah invidu yang mendedahkan video berkenaan mengatakan itu Anwar.

Justeru Anwar tidak boleh marah jika ada pihak yang membuat tanggapan bahawa sidang akhbar Wan Azizah hanyalah salah satu usaha bagi meraih simpati kononnya beliau (Anwar) difitnah tetapi jalan mencari kebenaran sengaja ditutupi demi perhitungan politik semata-mata.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 06 Apr 2011 09:47 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Rakyat makmur tekad BN

Posted: 05 Apr 2011 11:19 AM PDT

MukaDepan

Manifesto pastikan Sarawak jadi negeri terkaya di Malaysia

KUCHING: Dalam usaha mendapatkan semula mandat pengundi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke-10 yang bermula hari ini, Barisan Nasional (BN) menjadikan janji, ikrar dan pencapaian BN untuk rakyat Sarawak sebagai intipati utama manifesto parti yang dijadual dilancarkan di sini, petang ini.

Dengan mengajak rakyat di Bumi Kenyalang bersama-sama memajukan Sarawak, manifesto kali ini membawa tema 'Rakyat Makmur, Kehidupan Selesa, Negeri Aman – Jaminkan Masa Hadapan Anda Dengan BN'. Berita Harian difahamkan, manifesto itu menekankan betapa BN mempunyai rancangan jelas untuk memastikan Sarawak berada pada landasan betul ke arah menjadi negeri terkaya di Malaysia.

Manifesto turut menyentuh mengenai Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) yang dijaja pembangkang setiap kali pilihan raya, khususnya di luar bandar bagi mempengaruhi pengundi. Ia antara lain menghuraikan hak rakyat terhadap Tanah NCR dan betapa kerajaan komited melaksanakan pendaftaran 1.5 juta hektar tanah berkenaan dalam Sistem Pendaftaran Tanah.

Kerajaan BN juga komited untuk terus melaksanakan pengukuran keliling tanah NCR bagi mengatasi kebimbangan pemilik dan membolehkan mereka meningkatkan taraf hidup.

Menurut sumber, manifesto dalam empat bahasa iaitu Melayu, Iban, Cina dan Inggeris itu, kerajaan BN juga memaklumkan kepada rakyat bahawa 195,986 geran tanah di bawah Seksyen 18 dan 2,557 lot diwartakan sebagai tanah untuk kegunaan bersama bagi pelbagai tujuan di bawah Seksyen 6, Kanun Tanah Negeri.
Selain penekanan kepada Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE), manifesto turut memaklumkan keutamaan kerajaan kepada usaha memelihara keamanan, keharmonian, kestabilan dan tadbir urus yang baik untuk Sarawak.

Ia juga menyentuh mengenai pemeliharaan alam sekitar, budaya, warisan dan kepercayaan semua kaum; menyedia peluang pekerjaan untuk semua; menjana lebih banyak peluang perniagaan untuk semua; menyediakan peluang pendidikan serta menjamin hak rakyat ke atas tanah mereka dipelihara.

Manifesto juga menjanjikan peningkatan kualiti hidup golongan miskin dan kurang bernasib baik serta memastikan kemudahan jalan raya, bekalan air dan elektrik dan perkhidmatan kesihatan serta perumahan di Sarawak sentiasa di pertingkatkan.

Kerajaan BN juga menekankan tadbir urus yang baik menerusi penyampaian perkhidmatan lebih cekap dan responsif, mematuhi sepenuhnya prosedur kewangan, membuat keputusan berdasarkan penyertaan dan muafakat semua pihak serta pengurusan kewangan dan fiskal yang cermat serta bertanggungjawab.

Bukti kecekapan dan pencapaian BN dijangka dihuraikan menerusi kedudukan sosial; peluang dan kemudahan pendidikan yang ada ketika ini, khidmat kesihatan, infrastruktur, ekonomi termasuk industri perkilangan berteknologi tinggi serta suasana pelaburan kondusif dan pertanian moden.

Ia turut menjelaskan betapa Sarawak menawarkan kadar premium pembaharuan tempoh surat hak milik terendah di Malaysia dengan perbandingan kepada Selangor dan Pulau Pinang yang mencatatkan sehingga 40 kali lebih tinggi berbanding Sarawak.

Dari segi kemudahan infrastruktur menjelang penghujung 2012, kerajaan BN menjanjikan 750 kilometer tambahan jalan luar bandar, bekalan air bersih untuk 92,000 isi rumah luar bandar, bekalan elektrik 24 jam untuk 78,000 isi rumah dan 16,500 unit rumah untuk rakyat termiskin.

Ia juga dikatakan memberi penekanan betapa kerajaan BN komited kepada usaha mengurangkan kadar kemiskinan dan menyediakan bantuan kepada golongan kurang bernasib baik.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

'Klip video seks' panas di internet

Posted: 05 Apr 2011 11:17 AM PDT

MukaDepan

KUALA LUMPUR: Klip video seks dikatakan memaparkan sedutan rakaman perlakuan tidak bermoral lelaki mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam internet kelmarin menjadi topik hangat masyarakat, terutama menerusi internet dan laman web sosial selain komen dalam pelbagai blog yang memuatkan laporan mengenai perkara itu.

Turut memberikan komen adalah pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan ahli politik yang kebanyakannya mendesak supaya pihak berkuasa menyelesaikan segera perkara itu bagi mencari kebenaran, sekali gus menamatkan kekeliruan masyarakat mengenainya.

Kebanyakan komen yang disuarakan adalah mengenai kesahihan video itu serta kesahihan pelakunya, selain tidak kurang yang mengharapkan supaya mereka terbabit dikenakan hukuman, selain penubuhan suruhanjaya siasatan bagi menyelesaikannya. Ketua Umum Barisan Bertindak Perpaduan Melayu, Osman Abu Bakar, berkata kegagalan menyegerakan siasatan menerusi suruhanjaya akan membangkitkan suasana tidak selesa di kalangan rakyat yang keliru dengan pelbagai maklumat termasuk yang dimuat turun daripada internet.

"Siasatan lebih mendalam perlu dilakukan sebelum sebarang penafian dilakukan oleh mana-mana pihak. Menerusi suruhanjaya, rakyat akan mendapat kebenaran kerana sebarang spekulasi akan menimbulkan keadaan tidak tenteram," katanya.

Timbalan Presiden Gerakan Belia 4B, Mohd Nizam Omar menyokong penubuhan suruhanjaya disegerakan supaya isu itu tidak lagi dipolitikkan oleh pihak yang berkepentingan.

Beliau yakin suruhanjaya dapat merungkai segala permasalahan dan spekulasi yang banyak berlegar dalam negara serta menjadi tumpuan rakyat sehingga mengatasi isu nasional lain.
Sejak klip video berkenaan mula disiarkan blog Gerakan Anti-PKR kelmarin menggunakan pautan Youtube, pelbagai portal berita dan blog lain termasuk blog yang dianggap sebagai berkecuali, memasukkan pautan sama. Antaranya Malaysiakini.com, Zorro-unmasked, M.I.M., Aspirasi Bangsa, Gerakan Timur, Apa Yang Tersirat, Rajahmas, Sungai Rapat Online, Satu Melayu, The Flying Kick dan Semut Hitam.

Fokus kebanyakan blog adalah meminta pembaca menilai sendiri paparan selama satu minit 47 saat itu bagi menentukan sama ada lelaki dalam rakaman itu adalah Anwar.

Meskipun YouTube menarik balik klip berkenaan daripada laman webnya malam kelmarin, ada pihak memuatkan kembali video itu di laman sama kira-kira jam 3 pagi semalam dan sehingga jam 8.30 malam tadi, lebih 270 komen dibuat mengenai video berkenaan.

Antara komen dalam Youtube adalah:

"Bagi penyokong kuat, mereka tetap tidak akan percaya.... mereka tetap tidak akan mengaku dan menerima kenyataan!" tulis seorang peserta ruangan itu yang tidak meletakkan namanya.

Seorang lagi peserta menyatakan: "Jika benar dia yang lakukan dan terlepas hukuman dunia usah kita ragu di akhirat kelak tak mungkin malah mustahil akan terlepas."

"Satu isu yang dilihat dari perspektif dan persepsi yang berbeza. Ada yang simpati dan ada membenci. Pada siapa?? mungkin pelakonnya... mungkin tuan direktornya... mungkin penyuntingnya dan mungkin penerbitnya. Yang jelas terpapar adalah bertapa manusia tidak pernah takutkan Allah dalam setiap perbuatan.. sesungguhnya tiap yang tersembunyi itu amat jelas bagi Allah... dan ganjarannya pasti akan dinikmati..." tulis faidzalicious.

Seorang lagi peserta yang menggelar dirinya cd3685 menulis: "Kalau kira percent (peratus) tu, 70% MACAM nuar (Anwar)... kalau video HD baru jelas....".


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads