Ahad, 9 September 2012

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


PeRCuTiaN PuTuS FiUS <b>Di PuLaU PeRHeNTiaN</b>...

Posted: 12 Jul 2012 11:26 PM PDT

Assalammulaikum...

Salam Bersahaja buat semua...

Tetiba jer terasa cam nak update plak blog hehehe... sorry lahs ebab dah terlalu lama aku meninggalkan dunia blogging...

Just nak update mungkin sebab rajin kot hahaha

Baru2 ni Geng Putus Fius ada buats atu trip di mana trip ni adalah di  organize oleh ahkak Gonjeng a.k.a Kak Heze... Trip ke mana??? Ke Pulau Perhentian...

Dah lama rasanya aku tak berjalan sakan (tak der lah sakan sangat kan hahaha) so memandangkan dah lama tak jumpa bebudak neh (katanya...) so aku decide nak join...

Date : 06/07/2012 - 09/07/2012

Khamis (05/07/2012)

Gegeh aku gie opis dengan memakai pakaian santai dengan beg cam public phone bergerak. Aku tengok dah cam nak g medan perang jew gayanya hahaha... semua barang aku sumbatkan dalam satu beg. Aku janji dengan Remy jumpa kat komuter Setia Jaya dalam kul 5.30 petang (pas abis kerja).

Si Remy plak kemain gegeh gie sebelum tu g Pyramid katanya wat rawatan rambut... semangat sungguh!!! So kami nek lah komuter sampai ke Hentian Putra. Berkumpul kat McD. Aku rasa kalau ada wat anugerah sampai awal confirm aku dapat sebab sampai2 jer non ada org key hahaha semangat sungguh!!! Aku dengan beg sandang si remy plak dengan beg AF hahahaha gegeh sungguh...

 Apa2 hal makan dulu key... lapo dari pagi tak makan kang dalam bas kebuloq... jgn nak feeling2 kononnya nek flight key....

Kedatangan :
1 & 2 : Aku & Remy : penat siot bawak beg hahaha
3. Kak Heze : dalam ramai2 org kat McD tu tak pasan aku ang kak hahaha
4. Nemo : orang jauh Nemo (sian dia katanya bas lambat.... elok bas sampai jer ko jer lah bawak bas tu nemo oiii hahaha... apa pun alhamdulillah ang selamat sampai..)
5 & 6 : Pojie & Wife : cantik rambut hahaha
7. Que : aku dah pasan dah budak nie masa dok ke hulu hilir depan pintu McD... cam kenai tapi nama lupa hahaha ilang ingatan kekdahnya hahaha... surprise katanya.... tak sangka dia join gak sebab dari Pahang tue... apa pun mekasih sebab sudi join...
8. Rhuddy : mamat paling bz dalam geng putus fius nie... susah giler nak jumpa... aku gie pun salah sebab dia arr hahaha
9. Nizam : budak kecik mengendong beg hahaha pssst ... sebenarnya kalu ikutkan beg ang pun dalam kategori beg AF kan tapi takut kena bahan kendong jer lah sepanjang perjalanan hahahaha
10 & 11 : Iz & Khai : budak baru (katanya hahaha) baru join kitaorg tu kawan si Que....
12 : Agen..

Masa ni masing2 dok memalu ... jgn tanya kenapa tak ajak makan McD lah kan hahaha... tapi malu pada yg tak kenal gie arr. Pastu dah cam rombongan Cik Kiah plak memasing dok angkut beg gie Hentian Putra plak...1st time aku nek bas 2 tingkat neh hahahah excited beb... dah lebihd ari 10 tahun x nek pengangkutan awam neh hahahaha cam jakun plak aku kan hahaha.. tapi malangnya tempat duduk kami cam bersepah plak... mmg kojaqqqqqq.... aku, rhudy ngan kak heze dok paling belakang adoaiiii malang betul dah arr bising siap pakej.... panas key!!!! pojie & wife dok tetengah (kira ok lah tu) si nemo & remy atas kepada drebar wakakakak mmg adventure depa... yang lain dok bawah.... mati kesejukkan lah depa sampai ada yg dok rembat langsir bas wat selimut wakakaka tu laaaa masing2 dok feeling duduk dalam saljikan x reti nak bawak sweater wakakaka

Ok t sambung citer gie... nak wat keje plak hehehehe sambil menyelam minum air uols....

topi berfikir aku.: .berdua <b>di pulau perhentian</b>

Posted: 08 Aug 2012 10:34 AM PDT

alhamdulillah a few months ago my husband planned a 3-days and 2-nights trip to pulau perhentian. he's such a good planner for our vacations that i leave everything to him like booking, transportation, pit-stop hehe and what not. surprisingly, a few people i know personally and virtually also went to the same island not long before we did. ramai yang suka pulau perhentian ye? :) you read my mind people!
it was a long journey starting at 5am and we reached jeti pelancongan kuala besut around 2pm. we had fun admiring the landscapes of several states and i was getting giddy with excitement when the jetty came into view. we parked our car at 'bie park' for RM7.00 per day.
as mentioned above, my husband is also the finance manager for our trip. hence, we would travel on a budget so that we won't suffer financial crisis after the merry holiday hehe. therefore, for pulau perhentian, we managed to book the rumah mara in the kampung area which is on the small island. RM30 per night y'all! one of many privileges of working for mara :) there are also other motels here which are cheaper that the ones on the big island and at the long beach. here you can see the map of the islands.
we share the same photo, maria! eheh this photo je la ;)
it's an apartment with spacious living room (good for family-trip, kalau ramai boleh tidur dalam bilik and living room), a kitchen with an electric stove, a fridge and a television, a huge room with a king-sized bed, a bathroom and a balcony. here are some photos of our trip there. oh yup, we went snorkelling. a first time for my husband :)
because we were staying in the village, the beach is not as conducive for a fun swim as at long beach because there were many fishermen's boats. so, we paid RM20.00 each for a to and fro trip from the village to long beach. after a few swims, we had a drink where thor also had a drink! haha. please refer to maria elena's entry on her trip to pulau perhentian. to warm ourselves, we both had teh-o suam each. RM3.00 per mug, choih mahal...! that's why tourists prefer to eat/dine at the kampung/village because the food is cheaper.
the care-taker of the rumah mara, who was also the former head-village, abe pa, sat with us and told stories about the island. it's history, development and the people. among others, the island only have a primary school and many didn't further their studies to secondary school because they would have to travel to mainland and the police station was built only recently. he also advised us the danger of the monsoon season which is through out november to february because there were foreign tourists who braved the big waves and strong winds despite warnings. when we were there, a mosque was being built to accommodate the growing population.
in conclusion, it was a great trip. can't wait for our next one, insyaAllah :)

Percutian <b>di Pulau Perhentian</b> – 3 benda BEST yang WAJIB anda <b>...</b>

Posted: 08 Jul 2012 07:47 AM PDT

Posted on 08 July 2012.

Lama saya tak update blog ni. Maklumla terlalu sibuk dengan kerja-kerja internet marketing…Alhamdulillah bertuah rasanya bila dikurniakan Allah rezeki yang boleh saya cari hanya dari keselesaan di rumah dan di hadapan komputer sahaja!

So…pada minggu lepas saya telah pun pergi bercuti ke Pulau Perhentian di Terengganu untuk berehat setelah hampir setahun juga berhempas pulas dan langsung tak dapat bercuti. Dalam post kali ni, saya nak share sedikit pada anda yang belum lagi pernah ke Pulau Perhentian (sekali sekala saya post la plak cerita lain di luar dunia Internet marketing…mana la tahu kalau anda yang sedang membaca ni pun boleh turut release tension dan boleh merancang untuk bercuti pula!).

Inila 3 benda BEST yang WAJIB anda buat di sini…kalau tak buat memang anda rugi!

1. Snorkeling & Diving Pulau Perhentian
Inilah tarikan paling TOP sekali di sini! Sebenarnya…saya ni tak reti berenang :) tapi kalau saya tak snorkeling kat sini maka ianya sangat laa rugi. Kenapa? Hmmm…kat sini ikan dier memang cantik2 berwarna warni (bisanya boleh tengok dalam akuarium jer) tapi kali ni…dapat pegang, bagi makan and berenang sama2 tu! Ni antara gambar2 yang saya ambik masa snorkeling…tapi tak dapatlaa nak ambik gambar ikan tu…jahanam camera :)

Pakai life jacket...tak reti berenang beb

Semasa sesi snorkeling ini, boatman (pemandu boat /driver atas air) saya ni membawa saya ke 4 point penting iaitu:

Blue Lagoon

Di blue lagoon ni, banyak betul ikan yang cantik dan jinak2 plak tu! Paling best biler bawak roti bagi makan…banyak ikan yang menerumuni saya macam nak bagi makan kucing plak! Sambil bagi makan tu sempat saya rendamkan kepala saya ke dalam air…WOW..biler tengok ikan2 ni dari goggle saya memang macam2 colour ada colour hitam,biru dan bergaris kuning…ada juga yang berwarna kehijauan dan bersirip pink (huish ikan apa la ni yerrr) memang indah dan tak pernah saya lihat sebelum ni! Sorry gambar takde laaa hehehe

Perhentian Island Resort
Boatman saya seterusnya membawa saya ke sini pula…wah tak sangka kat sini rupa-rupanya banyak ikan Nemo atau nam sebenarnya Clown Fish. Ikan ni agak pemalu sikit…dan seringkali main chak-chak dengan saya :) Tapi biler hulur roti…memang dah tak malu lagi dah ikan ni…cuma tak boleh pegang laaa sebab bimbang menyalahi undang2 maritim pula. Dapat bagi makan dalam air dan tengok pakai goggle jerrr!

Coral Bay
Saya tak berapa pasti nama tempat ni (dah lupa ckit). tapi kat sini memang banyak coral (batu karang) yang cantik2. Agak geli juga saya biler tengok brain coral..yang memang sebiji macam otak manusia erkkk~~. Setahu saya….tak semua batu karang ni selamat..ada juga yang bahaya (sorry kalau info ni silap..sila rujuk pakar)…so jangan main slumber jer pegang2 batu karang…takut jadi sesuatu yang tak elok plak nanti.

Shark point
Hahh seram? Jangan risau…ikan shark (jerung /yu) kat sini tak makan orang punya (itu yang dijelaskan oleh boatman saya). Sempat juga saya snorkeling kat sini…tapi masa tu tak nampak shark kerana mengikut apa yg boatman saya katakan hanya pada waktu tertentu atau ikut nasib sahaja anda boleh nampak shark kat sini. Malangya masa saya snorkeling saya tak nampak plak:(

Mata air
Sebagai orang yang tak reti berenang; tempat last ni bagi saya sangat best hehehe…mana taknya turun dari boat lepas tu pergi ke punca mata air yang dah ditakung di kawasan kecil olah penduduk pulau tersebut dan mandi air dari mata air tu! Pehhh memang sejuk gilerrr dan sangat menyegarkan! Walaupun mata air ni bukan dalam senarai lokasi yang dibawa olah boatman…tetapi ianya memang kebiasaan selepas snorkeling, anda akan dibawa ke sini untuk mandi air bersih pula.

2. Windmill Pulau Perhentian Kecil

Yang ni memang saya sangat enjoy..kerana tak payah nak pakai life jacket dan tahu berenang pun! Windmill /kincir angin ni adalah sumber tenaga elektik yang digunakan di Pulau Perhentian tapi saya tak pasti samada ianya masih berfungsi atau tidak lagi.

Saya bukannya nak tengok windmill tu sangat tapi nak pergi ke puncak bukit yang terletaknya Windmill tadi tu yang best pasal anda boleh lihat pemandangan dari atas Pulau Perhentian! Pemandangn ni sangat indah..Subhanallah…ni gambar saya…

3. Kayak
Kayak pula adalah aktiviti yang sentiasa saya buat di waktu petang bersama isteri…kami kayak tak jauh pun..dekat2 jerr… Masa berkayak ni…memang boleh nampak sehingga ke dasar. Nampak kerang gergasi (besar buah kelapa) yang berwarna warni. Nampak batu karang dan ikan2 nemo. So waktu yang kami berdua paling suka berkayak adalah antara pukul 5-7 petang…masa tu air tengah surut..so tak laaa dalam sangat hanya lebih kurang 1/2 meter jerr..and kami pun tak laa berkayak sampai ke tengah cuma berhampiran dengan tempat kami (alu-alu divers / bayu dive lodge). Gambar tak dapat saya sediakan…kerana sibuk berkayak hehehe ;)

So ok laaa..itu sedikit sebanyak cerita dan pengalaman saya semasa bercuti di Pulau Perhentian. Saya hanya boleh tulis dan ambil gambar sahaja…untuk anda rasa sendiri bagaimana bestnya bercuti di sini..anda mesti datang ke sini. Untuk pengetahuan anda ianya tak laa mahal dan memang senang nak dapat makan kat sini (ada orang bimbang sampai bawa bekal banyak2 takut takde restoran…jangan risau restoran memang banyak cuma harganya sahaja mahal sedikit..tapi makanannya memang sedap dan portion nya banyak!!!)

Bercuti ni memang sangat penting; kerana dapat rehatkan minda dan menambah semula semangat. Kalau anda rasa stress…cuba2 laaa bercuti pula…sambil tengok kebesaran Allah…boleh tenangkan fikiran juga!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads