Khamis, 14 Mac 2013

13 di kuala berang - Google Blog Search

13 di kuala berang - Google Blog Search


teganuku: <b>Kuala Berang</b> Disyor Dipromosi Sebagai Bandar Bawah <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2013 06:38 AM PST

Keindahan alam semulajadi di kawasan Kuala Berang yang turut menempatkan Tasik Kenyir, tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara, wajar dipromosi sebagai 'Bandar Di Bawah Tasik' sempena Tahun Melawat Terengganu 2013.

 Ketua  Umno Bahagian Hulu Terengganu Datuk Tengku Putera Tengku Awang berkata beliau telah mencadangkan kepada Kementerian Pelancongan supaya menonjolkan keistimewaan dan keunikan Kuala Berang.

"Tasik Kenyir yang mempunyai 340 buah pulau dengan keluasan 38,000 hektar itu terbentuk dengan lapan empangan dari sungai-sungai yang mengalir ke tasik dengan purata kedalaman antara 100 hingga 120 meter.

"Jika kita berada di Tasik Kenyir, sebenarnya kita sedang berada di atas puncak gunung dan menyebabkan Kuala Berang yang terdiri daripada puluhan kampung terletak nun jauh di bawah, sekali gus menjadikan keadaan ini unik dan istimewa," katanya hari ini.

Beliau menggesa penduduk Kuala Berang turut mempromosikan pekan itu dengan cara masing-masing sama ada melalui lisan atau laman sosial.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads