Khamis, 15 November 2012

13 di jabor - Google Blog Search

13 di jabor - Google Blog Search


Homestay Kota Bharu – Jom Bercuti – MURAH BEB

Posted: 26 Oct 2012 05:31 PM PDT

Ingin percutian yang menarik di Kota Bharu ?

Anda harus cuba Homestay Kota Bharu. Homestay disini adalah antara yang terbaik di Pantai Timur

Kenapa Homestay Kota Bharu?

  1. Murah
  2. Selesa
  3. Terjamin
  4. Bagus

Kebaikan Homestay Kota Bharu ?

  1. Berdekatan dengan bandar
  2. Banyak kedai berdekatan
  3. Suasana kampung tapi berciri bandar
  4. Keselesaan terjamin
Homestay Kota Bharu 4

Homestay Kota Bharu 4

Homestay Kota Bharu 3

Homestay Kota Bharu 3

Homestay Kota Bharu

Homestay Kota Bharu

Homestay Kota Bharu 2

Homestay Kota Bharu 2

Sedikit Info Kota Bharu ?

Kota Bharu (KB) ialah ibu negeri Kelantan. Bandar ini mula dibuka pada masa pemerintahan Sultan Muhammad II pada tahun 1844, dan merupakan bandar tertua di sebelah pantai timur Semenanjung Malaysia. Bandar ini terletak tidak jauh dari muara Sungai Kelantan. Kota Bharu menjadi pusat pentadbiran dan perniagaan negeri Kelantan. Jumlah penduduk pada 2010 ialah 491,237 orang, menjadikannya bandar terbesar di pantai timur Semenanjung. Kota Bharu tidak mempunyai rangkaian lebuh raya tetapi boleh dihubungi melalui lebuh raya terdekat Lebuhraya Pantai Timur dan susur keluar di Jabor, Kemaman dan meneruskan melalui Jalan Persekutuan 12 ke Kuala Berang dan Kuala Terengganu dan menuju ke Kota Bharu atau Lebuhraya Utara Selatan di persimpangan Simpang Pulai yang melalui Cameroon Highland menuju ke Gua Musang dan seterusnya ke Kota Bharu di Jalan Persekutuan 8 . Kota Bharu juga tidak mempunyai rangkaian kereta api tetapi boleh menggunakan stesen kereta api terdekat di Wakaf Bharu 5 kilometer ke utara Kota Bharu.

Sedikit Info Tentang Kelantan ?

Kelantan Darul Naim atau nama pendeknya Kelantan merupakan sebuah negeri daripada 14 buah negeri di Malaysia yang kaya dengan sumber asli. Mempunyai keluasan lebih kurang 14,922 km², terletak di timur laut Semenanjung Malaysia, berhadapan dengan Laut China Selatan, dan bersempadan dengan Thailand . Kelantan ialah sebuah negeri agraria (pertanian) yang mempunyai banyak kawasan tanaman padi dan perkampungan nelayan.

Berdasarkan pada Bancian Tahun 2000, Kelantan mempunyai seramai 1,313,014 orang penduduk. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%. Berdasarkan bancian tersebut, 95% beragama Islam, diikuti dengan agama Buddha 4.4%, Kristian 0.2%, Hindu 0.2% dan lain-lain agama 0.2%.

Kelantan Darul Naim terdiri daripada 10 jajahan iaitu :-
Jajahan Kota Bharu
Jajahan Pasir Mas
Jajahan Tumpat
Jajahan Pasir Puteh
Jajahan Bachok
Jajahan Kuala Krai
Jajahan Machang
Jajahan Tanah Merah
Jajahan Jeli
Jajahan Gua Musang
Jajahan Kecil Lojing

Bandar-bandar utama di negeri Kelantan termasuklah Kota Bharu (ibu negeri), Pasir Puteh, Pasir Mas, Tanah Merah, Kuala Krai, Jeli, Rantau Panjang dan Pangkalan Chepa.

Kegiatan Homestay seperti di Homestay Kota Bharu semakin meluas di setiap jajahan. Ia disebabkan faktor kedatangan pelancong di dalam dan luar neagra yang merancakkan ekonomi negeri ini.

Negeri Kelantan mengalami iklim tropika yang baik, di mana hampir setiap tahun hujan turun dengan berselang-seli mengikut bulan tertentu. Biasanya, hujan yang lebat akan berterusan selama beberapa hari atau selama beberapa bulan. Bulan-bulan yang mengalami hujan yang paling kerap ialah bulan November, Disember dan Januari, iaitu pada musim tengkujuh. Suhu setiap hari dianggarkan lebih kurang 21 °C.

Cubalah Homestay Kota Bharu !!

Anda pasti takkan rugi…. Servis first class tu :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads