Khamis, 29 September 2011

13 di rantau abang - Google Blog Search

13 di rantau abang - Google Blog Search


SINGGAH SEBENTAR - <b>Rantau Abang</b>, Malaysia Travel Blog

Posted: 18 May 2011 08:41 PM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Tuesday, May 17, 2011

OTW balik dari kuala trengganu singgah mai sat kat rantau abang minum petang...

Rantau Abang merupakan salah satu destinasi pelancongan yang terkenal di Terengganu. Rantau Abang terletak 62 km dari Bandar Kuala Terengganu dan 17 km dari Bandar Dungun. Rantau Abang terkenal kerana pernah menjadi tempat pendaratan penyu untuk bertelur. Ia mempunyai kedudukan pinggir pantai yang baik kerana adanya lerengan yang curam dan mendalam untuk penyu mendarat di pantai tersebut.


Pada zaman kemuncaknya, setiap malam pada musim penyu bertelur antara Mac hingga Ogos, sekurang-kurangnya 80 ekor penyu akan mendarat di sepanjang pantai Rantau Abang. 


Penyu Belimbing antara spesies penyu yang paling banyak mendarat di Rantau Abang. Penyu Belimbing ini boleh membesar sehingga 2.5m panjang dan seberat 600kg. Penyu Belimbing merupakan penyu yang terbesar antara tujuh spesies haiwan itu yang wujud di dunia. Namun kini mengalami ancaman kepupusan. 

Ia hanya mendarat untuk bertelur di pantai Rantau Abang apabila tiba musimnya. Namun jumlah pendaratan penyu spesies itu menurun secara mendadak sejak 16 tahun lepas. Gaya hidup masyarakat di sesetengah negara yang menjadikan daging penyu sebagai hidangan mereka menyumbang kepupusan penyu seluruh dunia.

Inilah satu-satunya jenis penyu yang tidak bertempurung keras, di mana karapasnya (cengkerang) adalah lembut dengan mempunyai tujuh jaluran panjang yang memanjang dari bahagian kepala hingga ke ekor. 

Penyu ini mudah dikenali kerana cengkerangnya yang menyerupai seperti buah belimbing. Warna badannya adalah kehitaman dan bertompok-tompok putih. Bahagian atas mulutnya yang melengkung adalah untuk memudahkannya menangkap obor-obor yang merupakan makanan utamanya. 

Penyu ini menghabiskan hampir keseluruhan hayatnya di dalam laut lepas dan berkebolehan untuk menyelam sedalam 400m hingga 1,200m. Penyu Belimbing ini ada mendarat di Rantau Abang sebanyak dua kali pada 12 & 23 Jun 2008 dan sekali pada tahun 2009. 


Selain dari pernah menjadi lokasi penyu bertelur, pelancong juga boleh melawat Pusat Santuari Penyu dan Batu Penyu di Bukit Cik Hawa apabila berkunjung ke sini. Di Pusat Santuari Penyu, pelancong boleh melihat dan mempelajari lebih lanjut mengenai haiwan ini dan mengetahui tempat terbaik untuk melihat penyu bertelur.

Majlis Penasihat Santuari Penyu Negeri Terengganu bertanggungjawab bagi segala bentuk perlindungan, pemuliharaan dan pengurusan penyu di Negeri Terengganu Darul Iman.


Mengikut statistik Pusat Penerangan Penyu telah dikunjungi seramai 8,116 orang pada tahun 2008. Manakala pada tahun lepas seramai 9,979 pelancong melawat pusat penerangan itu iaitu 8,959 pelawat tempatan dan 1,020 pelawat luar negara. 


Kementerian Pelancongan Negeri Terengganu kini giat mempromosikan Rantau Abang sebagai tempat yang pernah menjadi kawasan pendaratan penyu.

Sila rujuk di sini untuk senarai tempat penginapan di Daerah Dungun, Terengganu.

Bagaimana Untuk Ke Rantau Abang....

Dari Kuala Terengganu

Sekiranya anda ingin ke Rantau Abang dari Kuala Terengganu, anda boleh menaiki bas ke Dungun dari Hentian Bas MBKT. Perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 1 jam 15 minit dari Bandar Kuala Terengganu. Sekiranya anda dari Bandar Dungun, anda boleh menaiki bas ke Kuala Terengganu dari Hentian Bas di Dungun. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit dari Bandar Dungun.

Anda juga boleh datang ke Rantau Abang dengan teksi. Sila rujuk senarai Perhentian Teksi di Kuala Terengganu. Jarak perjalanan dari Kuala Terengganu ke Rantau Abang ialah 62 km.

Dari Kuala Lumpur

Anda boleh menggunakan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) menghala ke Kuantan. Cari arah perjalanan ke Kuala Terengganu atau Kemaman. Selepas tiba di Kemaman, cari arah papan tanda untuk ke Dungun. Jarak perjalanan di antara Kuala Lumpur dan Rantau Abang ialah lebih kurang 420 km. 

Dari Pulau Pinang 

Anda boleh menggunakan Lebuhraya Timur-Barat menghala ke Kota Bharu
Dari Kota Bharu, anda perlu mencari arah perjalanan ke Besut dan seterusnya ke Kuala Terengganu. Jarak perjalanan dari Pulau Pinang ke Rantau Abang ialah lebih kurang 892 km.

Dari Johor 

Anda boleh menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan dan keluar di Plaza Tol Yong Peng. Dari Yong Peng, ambil lebuh raya ke Labis dan Segamat. Dari Segamat, anda boleh menuju ke Kuantan, Kemaman dan seterusnya Dungun.

<b>RANTAU ABANG</b> - <b>Rantau Abang</b>, Malaysia Travel Blog

Posted: 14 Mar 2011 09:37 PM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Monday, March 14, 2011

OTW BALIK KE KUALA LUMPUR DARI KUALA TRENGGANU SINGGAH SEBENTAR DI RANTAU ABANG DAN BERGAMBAR DI TEPIAN PANTAI NYER...SAMBIL TGK PENYU

At 22km north of Kuala Dungun and 80km south of Kuala Terengganu, it is probably the most talked about tourist spot in Terengganu. There was a time when a great number of giant leatherback turtles came to Rantau Abang to lay their eggs between May and August. (Peak egg laying months are June and July).

Rantau Abang beaches are well-known for its turtles. In fact, the state of Terengganu's penchant to associate itself with turtles started here in Rantau Abang. Nonetheless, this beautiful beach makes up for it. The water is crystal clear and enticing enough for a swim. You could also climb the giant boulder rock, admiring its geological formation of different sedimentary layers throughout millions of years

. Also it provides an amazing bird's eye view of the beach.

For more information on the leatherbacks, there is a Turtle Information Centre managed by the Department of Fisheries at Rantau Abang. The rangers have been patrolling the beaches to ensure safety for the turtles when they come onto shore to lay their eggs. The centre is open every day except Friday and public holidays.

By Car:

From Kuantan, drive north for about 2 hours, passing through the oil town of Kerteh, Paka and Dungun. From Dungun town, head further north for another 5 minutes. You should be passing over the Dungun river bridge. After the bridge, passing by the exit to Teluk Bidara recreational beach, you will see a curve on the road and giant rock boulders which marks the beginning of Rantau Abang beaches on your right.

By Bus:

Buy a bus ticket at Hentian Putra Bus Station, Kuala Lumpur to Dungun, Terengganu.

By Air

There are flights Kuala Terengganu by Malaysia Airlines. From the airport, grab a taxi to Rantau Abang.

Lirik Lagu Kahitna – <b>Di Rantau</b> Lyrics | Lirik Lagu Free Download <b>...</b>

Posted: 01 Feb 2002 12:00 AM PST

"Kahitna – Di Rantau"

Adik ingat saja pesan abang tadi malam
Abang pasti pulang tiada lama pasti datang
Jangan pikir De` abang kan selingkuh
Jika pulang kan pinang dirimu

Adik ingat saja pesan abang tadi malam
Bulan jadi saksi untuk cinta yang tergenggam
Tak akan ada wajah elok lain
Kusimpan habis hatiku untukmu

Yakinkan langkah abang di rantau
Bukan hanya menafsir dunia

(pesan abang..) Pesan abang..
(pesan abang..)Adik setia menanti..
(Janji abang..) Janji abang..
Walau bumi bergoyang cinta
Tak pernah goyah selamanya..

Adik ingat saja pesan abang tadi malam
Bulan jadi saksi untuk cinta yang tergenggam
Takkan ada wajah elok lain
Kusimpan habis hatiku untukmu

Share This Post To :

More Lyrics from Kahitna Lyrics / Koleksi Lirik Lagu Kahitna Lainnya:

  • » Kahitna - Aku Punya Hati
  • » Kahitna - Yang Penting Keren
  • » Kahitna - Ti Amo
  • » Kahitna - Tak Sebebas Merpati
  • » Kahitna - Soulmate
  • » Kahitna - Setelah Malam Ini
  • » Kahitna - Setahun Kemarin

  • View All Lyrics from Kahitna Lyrics / Lihat Koleksi Lirik Lagu Kahitna selengkapnya. Youtube Video (If Available)

    Free Download mp3 Kahitna – Di Rantau 4shared

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    ads