Sabtu, 28 September 2013

di negeri terengganu - Google Blog Search

di negeri terengganu - Google Blog Search


deqnoor.com: Bersiar-siar <b>di</b> Kompleks Muzium <b>Negeri Terengganu</b>

Posted: 22 Sep 2013 08:00 PM PDT

Selamat Datang ke Kompleks Muzium Negeri Terengganu.
Kompleks Muzium Negeri Terengganu menjadi salah satu tarikan pelancongan di Kuala Terengganu. Ia terdiri daripada 4 blok 4 tingkat bersambung dengan ruang communal yang berfungsi sebagai laman pameran. Antara galeri yang terdapat di bangunan utama ialah Galeri Islam, Galeri Tekstil, Galeri DiRaja, Galeri Sejarah, Galeri Kraf, Galeri Petroleum dan Galeri Ilmu Kejadian.
Konsep rekabentuk muzium ini telah diilhamkan oleh Yang Mulia Raja Dato' Kamarul Bahrin Shah. Pada asasnya, muzium ini direkabentuk dengan mengambilkira 3 elemen utama iaitu :-
  1. Imej / rupabentuk bangunan yang menggambarkan senibina melayu tempatan. Bahan serta ukiran kayu yang diselitkan dapat menambahkan aspek keaslian dan estatiknya.
  2. Perancangan susun atur ruang yang bersambung menggambarkan satu keluarga besar berakar umbi daripada keluarga asas iaitu blok utama dengan blok lain. Ini menunjukkan bahawa hubungan di antara ibubapa dan anak serta ahli keluarga sentiasa terjalin erat.
  3. Dibina mengadap sungai berasaskan pengangkutan tradisi yang menggunakan jalan air (sungai). 
Di luar daripada blok utama ditempatkan Muzium Maritim yang menempatkan 2 galeri iaitu Galeri Perikanan & Taman Laut serta Galeri Pelayaran dan Perdagangan. 
Gambar pertama di atas merupakan perahu besar. Perahu besar merupakan salah satu khazanah warisan bangsa Melayu yang dibina di sekitar muara sungai Kuala Terengganu. Ia menggunakan tiga jenis layar iaitu Jib, Topaan dan Agung.
Gambar kedua pula merupakan Sabar T82. Sabar yang asalnya dimiliki oleh Haji Awang dan dahulunya dinamakan oleh beliau sebagai Seri Telaga adalah dari jenis Pinis Dogol. Ia memulakan pelayaran pertama menuju ke Siam (Thailand) untuk membawa balik garam di bawah pimpinan nakhoda Haji Embong.
Di satu sudut lain pula ditempatkan kenderaan yang telah digunakan oleh D.Y.M.M. Sultan Terengganu, Menteri Besar Terengganu, pengerusi dan kakitangan muzium suatu ketika dahulu.
 Maka, berakhirlah hasil bersiar-siar DN ke Kompleks Muzium Negeri Terengganu. DN akan kembali ke sini satu hari nanti untuk menghabiskan siri penjelajahan DN di dalam muzium ini.

Terima Kasih Sudi Singgah Blog Deq Noor

30,000 dijangka kunjungi Pameran Hari Malaysia <b>di Kuala</b> <b>...</b>

Posted: 18 Sep 2013 03:02 PM PDT

Posted on September 19, 2013, Thursday

KUALA TERENGGANU: Kira-kira 30,000 pelawat dijangka mengunjungi pameran khas sempena sambutan Jubli Emas Hari Malaysia dari 16 September hingga 16 Oktober depan di Perpustakaan Awam Negeri Terengganu (PPAT) di sini.

Pameran anjuran kerajaan negeri Terengganu dengan kerjasama PPAT itu bertujuan meningkatkan semangat patriotisme di kalangan rakyat Terengganu dan mendidik mereka agar menghargai keamanan yang dikecapi selama ini.

Pengerusi Jawatankuasa Sains & Teknologi, Alam Sekitar, Tenaga, Tekno-logi Hijau dan Air Negeri Terengganu, Datuk Ahmad Razif Abd Rahman berkata pameran itu memaparkan pelbagai kisah menarik dan suka duka perjuangan para wira negara.

"Kita juga pamerkan sejarah mengenai pencapaian cemerlang rakyat Terengganu dalam pelbagai bidang khususnya pendidikan dan sukan di bawah pentadbiran Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

Sementara itu, PPAT akan mengadakan program jualan buku – 'The Amazing Book Sale' selama lima hari bermula 25 September ini.

Pengarah PPAT Datuk Nor Akmal Abdul Fatah berkata pihaknya akan menjual pelbagai jenis bahan bacaan berbahasa Inggeris dan Melayu untuk pelbagai peringkat umur dari prasekolah hingga ke golongan profesional.

Potongan harga diberikan daripada 40 hingga 90 peratus. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

89 Ditahan Dalam Ops Cantas <b>Di Kuala Terengganu</b> | Terengganu <b>...</b>

Posted: 31 Aug 2013 09:34 PM PDT

Ops Cantas

Ops Cantas

Polis Terengganu menahan 89 individu termasuk 10 wanita di dua pusat hiburan di bandar raya ini dalam Ops Cantas Khas, Sabtu.

Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa berkata kesemua yang ditahan berusia antara 20 dan 60-an dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK)Terengganu bagi memeriksa rekod serta ujian saringan air kencing.

"Kita akan memeriksa kesemua rekod dan identiti mereka sama ada terlibat dengan jenayah atau memang orang yang dikehendaki polis," katanya kepada pemberita di sini selepas operasi dua jam itu berakhir pukul 3 pagi.

Jamshah berkata walaupun Terengganu bebas daripada gejala kongsi gelap polis akan terus melakukan pemeriksaan terutamanya di premis hiburan bagi membanteras kegiatan itu.

"Walaupun kita dapati tiada kongsi gelap di sini, kita tetap lakukan pemeriksaan kerana tidak mustahil kumpulan dari negeri lain datang ke sini untuk bersembunyi mengelak daripada diberkas," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads