Jumaat, 14 Disember 2012

di negeri terengganu - Google Blog Search

di negeri terengganu - Google Blog Search


Perhimpunan & Perarakan Selamatkan Gaza <b>Di Kuala Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 23 Nov 2012 06:48 PM PST

Alhamdulillah IKRAM Terengganu dan Aqsa Syarif Terengganu telah berjaya menganjurkan satu perhimpunan dan perarakan aman selamatkan Gaza di Kuala Terengganu semalam, 23 November 2012 bersamaan 9 Muharam 1434. Ianya merupakan satu lagi landmark kepada usaha penggemblingan ummah berhubung isu Palestin di negeri ini. Program ini telah diadakan selepas solat Jumaat di Masjid Negeri iaitu Masjid Abidin dimana perarakan bermula dan berakhir di Dataran Syahbandar, Kuala Terengganu. Program ini turut disertai Imam Besar Masjid Negeri, Ustaz Hj Azizi Saidi bin Abdul Aziz dan beberapa NGO yang lain termasuk ABIM, WADAH dan Haluan.

Ahli-ahli IKRAM dari luar Kuala Terengganu telah mula berkumpul di Pejabat IKRAM Negeri sebelum solat Jumaat lagi.

Manakala para petugas program yang diketuai Dr Afandi Salleh yang juga wakil Aqsa Syarif Terengganu telah mula melakukan persiapan di perkarangan masjid.

Imam Masjid Negeri di dalam ucapan sebelum khutbah Jumaat telah menyeru semua ahli jamaah untuk turut serta menyertai perhimpunan yang dianjurkan oleh IKRAM ini sebagai tanda sokongan dan prihatin terhadap isu Palestin ini. Beliau yang juga menyampaikan khutbah dan menjadi imam telah sekali lagi mengingatkan ahli jamaah selepas doa selepas solat untuk sama-sama menyertai perhimpunan ini. Ini satu lagi kejayaan IKRAM di dalam melibatkan tokoh masyarakat di dalam program ini.
Perhimpunan dan perarakan ini disertai hampir 1000 orang ini telah dipimpin oleh YDP IKRAM Negeri Ustaz Hj Mohd Lokman bin Dato' Awang disertai pimpinan IKRAM Negeri dan Daerah termasuk YDP IKRAM Kuala Terengganu Ustaz Dr Zawawi Ali, YDP IKRAM Dungun Hj Nawawi Yusof dan YDP IKRAM Kemaman Ustaz Hj Mazlan Ahmad. Disamping itu pimpinan NGO lain yang turut bersama ialah YDP ABIM Terengganu Hj Zukiferee Ibrahim, Penasihat PEMIKIR Mat Azizur Raziz dan YDP WADAH Ustaz Hj Harun bersama Imam Besar Masjid Negeri.

Perarakan bermula dengan ucapan menaikkan semangat untuk menyertai perhimpunan ini oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembelaan Sejagat Ustaz Muzahar Hitam di selang seli oleh laungan semangat jihad membantu Palestin dan Gaza yang berterusan oleh beberapa orang anak muda diketuai Qayyim Hafidzi dan Ubaidullah Harith yang juga Pengerusi Siswa IKRAM Terengganu Utara. Program ini juga mendapat kerjasama dan kawalan pihak keselamatan bagi melancarkan perjalanan perhimpunan ini.


Perarakan berhenti berkumpul di Dataran Syahbandar dimana ucapan pimpinan NGO telah dimulakan oleh YDP IKRAM Terengganu Ustaz Lokman Awang. Beliau menyeru agar masyarakat Islam di negeri Terengganu khususnya untuk terus bangkit dan cakna berhubung perjuangan membantu Palestin membebaskan negara mereka daripada penjajah Israel dan memberi peluang kepada rakyat termasuk anak-anak Gaza untuk hidup dengan aman. Beliau mengajak umat Islam agar terus membantu memberikan sokongan material dengan bantuan harta dan wang ringgit dan spiritual menerusi doa dan munajat yang berterusan. Ustaz Hj Harun yang mewakili WADAH dan ABIM pula menyentuh tentang sejarah perjuangan rakyat Palestin dan penubuhan negara haram Israel yang mendapat restu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Beliau juga mengajak umat Islam untuk terus memboikot barangan Israel dan dagangan Malaysia dengan Israel khususnya dalam penjualan minyak sawit ke negara itu oleh kerajaan Malaysia. Manakala Dr Afandi Salleh selaku wakil Aqsa Syarif mengingatkan umat Islam agar terus mengaktifkan gerakan menyokong perjuangan membebaskan Palestin dan menyelamatkan Masjidil-Aqsa daripada penguasaan Zionis Israel. Majlis ucapan yang dipengerusikan Ustaz Muzahar Hitam ini berakhir sekitar 3.30 petang dengan bacaan doa yang cukup syahdu oleh Imam Besar Masjid Negeri, Ustaz Hj Azizi Saidi.




Satu flash mob Palestin telah dianjurkan oleh mahasiswi Persatuan Fakulti Perubatan UNISZA dan IKRAM Siswa selepas berakhir do'a penutup program ini.
Sidang media telah diadakan selepas perhimpunan disertai beberapa media termasuk Berita Harian, Sinar Harian dan Metro. Program ini telah mendapat liputan TV3 di dalam Berita Jam 8 malam pada hari yang sama.

Semoga program ini meningkatkan lagi kesedaran ummah tentang perjuangan rakyat Palestin dan merapatkan kerjasama agensi dan NGO di negeri ini inshaAllah. Penggemblingan ahli-ahli IKRAM termasuk anak-anak muda dan wanita yang menjadi penggerak utama kepada perjalanan program ini juga wajar diberikan ucapan tahniah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads