Jumaat, 23 Mei 2014

13 di setiu - Google Blog Search

13 di setiu - Google Blog Search


Gajah liar Hulu <b>Setiu</b> akan <b>di</b> hantar ke KEV.- Mohd Jidin. - teganuki ta

Posted: 20 May 2014 02:22 AM PDT

Oleh: Aminudin Ismail.

KERAJAAN negeri akan mengalihkan seekor gajah liar yang berjaya ditangkap Perhilitan di dalam sebuah hutan berhampiran Kampung Che Long, Hulu Setiu, kelmarin ke Kenyir Elephant Village (KEV) dalam masa beberapa hari lagi.

Exco Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Dato' Mohd Jidin Shafee, berkata gajah itu ditangkap anggota Perhilitan dengan bantuan beberapa orang kampung kira-kira jam tiga petang kelmarin.


"Kita akan membawa gajah itu ke KEV dan kosnya sekitar RM50,000 seekor, kelmarin kita dah dapat seekor, kita tak boleh tangkap yang lain kerana ia sudah berpecah kepada tiga kumpulan, satu kumpulan itu dalam lima dan enam ekor," kata Mohd Jidin selepas Majlis Perasmian Penutup Program Keluarga Angkat pelajar Uniten,Pahang di Kampung Mangkok, Setiu, hari ini.

Katanya, gajah-gajah itulah yang banyak merosakkan tanaman terutamanya anak getah dan kelapa sawit penduduk kampung dan jika kesemua gajah-gajah yang sekitar 15 ekor itu dapat ditangkap ia dapat menyelesaikan masalah kerugian yang dialami pekebun di kawasan itu.

Sementara itu, Mohd Jidin yang juga Adun Permaisuri itu berterima kasih kepada sekumpulan pelajar Uniten yang bekesudian mengadakan aktiviti kemasyaratan di Kampung Mangkok yang sememangnya unit dan mempunyai banyak nilai budayanya.

Turut hadir ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Rakit, Bazlan Abdul Rahman.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads