Selasa, 8 Mei 2012

13 di jabor - Google Blog Search

13 di jabor - Google Blog Search


Pilihan Anda: Gagal ditipu akhirnya peniaga dipukau

Posted: 28 Apr 2012 06:41 PM PDT

|

KIJAL – Gara-gara 'umpan' tidak mengena, seorang lelaki menggunakan ilmu pukau untuk menipu usahawan muda sehingga mangsa rugi RM400 dalam kejadian di sebuah kedai runcit di Padang Kubu, Jalan Jerangau-Jabor, dekat sini.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam pada 1 April lalu, mangsa, Nor Fatihah Mohd Rafi, 22, membayar kepada suspek sebanyak RM400 setelah berapa kali didesak untuk menjelaskan bil empat botol bahan pencuci yang diletakkan suspek di kedai milik mangsa.

Mangsa pada mulanya tidak menyedari dirinya ditipu namun setelah 24 hari bahan pencuci yang diletakkan di kedainya tidak diambil oleh tok imam yang dimaksudkan suspek, dia kemudiannya membuat laporan polis berhubung kes itu di Balai Polis Chukai pada jam 12.10 tengah hari, Rabu lalu.

Nor Fatihah berkata, pada hari kejadian supek yang berusia lingkungan 30-an, berkulit putih, berkemeja hitam dan berseluar jeans secara tiba-tiba masuk ke dalam kedainya dengan membawa bersama empat botol cecair berwarna hijau dan mengatakan bahawa cecair tersebut ditempah tok imam Masjid Padang Kubu tidak jauh dari kedainya.

"Waktu itu saya tengah sibuk melayan pelanggan yang mahu menambah nilai kredit. Lagak lelaki itu seperti jurujual dan katanya tok imam akan datang mengambil bahan pencuci itu. Lantas lelaki itu minta saya menjelaskan bil untuk bahan itu tetapi saya mengatakan tiada wang kerana wang yang ada saya mahu bayar untuk tong gas.

"Dia mengeluarkan bil yang tertulis IKS Mara dari poket seluarnya dan terus mendesak agar saya dahulukan bayaran itu kerana katanya tok imam akan bayar kepada saya dan selepas itu dalam keadaan tidak sedar seperti dipukau saya terus memberi wang yang diminta," katanya.

Menurut Nor Fatihah, selepas lelaki itu berlalu baru dia sedar telah memberinya wang tetapi dia masih tidak berprasangka buruk kerana tok imam di Masjid Padang Kubu adalah kawan ayahnya.

"Namun, apabila ayah bertanyakan mengenai tempa-han bahan pencuci itu kepada rakannya, kesemua rakannya tidak tahu mengenai perkara itu," katanya semalam.

Berikutan itu, Nor Fatihah yang tinggal di Kampung Sungai Mas juga cuba menghubungi tiga nombor telefon yang tertera pada bil yang diberikan suspek namun dua daripada nombornya tiada dalam perkhidmatan manakala satu lagi dijawab oleh seorang lelaki yang tinggal di Perak.

Pada bil diberikan juga tiada cop logo syarikat apabila diperiksa juga didapati bahan pencuci yang ditinggalkan di kedainya itu cair selain botolnya tidak mempunyai label.

"Saya niat mahu bantu tapi ditipu pula," katanya.

Related Posts : JENAYAH, TERKINI


Share/Bookmark
Posted by Desperado on 3:18 PM. Filed under , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads