Isnin, 10 Oktober 2011

13 di seberang takir - Google Blog Search

13 di seberang takir - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Dataran WiFi <b>di Seberang Takir</b>

Posted: 06 Oct 2011 01:00 AM PDT

Oleh FAUZI MOHD

Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir membelanjakan RM250,000 bagi menjadikan Dataran Belia Permata di Seberang Takir sebagai Dataran WiFi.

ADUN berkenaan, Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, peruntukan itu bagi membina sebuah bangunan dua tingkat yang mengandungi dewan terbuka dan bilik khas untuk pembelajaran kelas komputer.


Menurutnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, projek yang dijangka siap dua bulan lagi itu turut melibatkan pembinaan sebuah kiosk perkhidmatan baik pulih e-Book pelajar sekolah secara percuma.

"Selain restoran dan pusat tertentu yang menyediakan perkhidmatan itu, kita mengambil inisiatif agar kemudahan WiFi ini memberi manfaat untuk perkhidmatan melayari internet tanpa wayar secara percuma," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan e-Book Tahun 4 peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir di Kampung Baru Seberang Takir hari ini.

Pada majlis itu, seramai 608 murid dari lima buah sekolah di DUN berkenaan menerima agihan e-Book percuma yang melibatkan Sekolah Kebangsaan (SK) Seberang Takir seramai 83 orang dan SK Bukit Tok Beng (108 orang).

Selain itu, SK Kompleks Seberang Takir (128 orang) dan SK Teluk Ketapang (171 orang) dan SK Tok Jembal (119 orang).

Tambah Ahmad Razif, kemudahan itu dibangunkan bagi memastikan penduduk luar bandar menikmati kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) selain merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan desa.

"Walaupun kosnya agak tinggi, ia sedikit sebanyak melengkapkan kawasan luar bandar dengan jalur lebar bagi membolehkan rakyat di kawasan berkenaan mempunyai akses kepada teknologi maklumat sama seperti penduduk bandar," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Penangan air buah &#39;pior&#39; <b>Seberang Takir</b> | MY ADHA™ | Sumber <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2011 04:04 AM PDT


SELEPAS penat menyusuri kawasan pinggiran Kuala Terengganu untuk bersantai pada lewat petang atau malam, ramai dalam kalangan warga bandar raya ini pasti teringatkan air buah untuk menghilangkan dahaga.

Tentunya air buah dicari untuk membasahi tekak, sambil menikmati keropok lekor, ikan atau sotong celup tepung yang digoreng, selain roti canai atau nasi dagang.

Sebenarnya, banyak pilihan gerai dan restoran termasuk di kawasan Seberang Takir yang lebih popular dengan air buahnya dengan aneka pilihan terutama di Restoran Air Buah Pior di Kampung Bukit Tok Beng boleh disinggahi.

Ia mungkin sekadar sebuah restoran biasa tetapi mampu menampung sehingga 150 pelanggan dalam satu masa. Perkataan 'pior' itu adalah daripada perkataan Inggeris 'pure' yang bermaksud tulen.

Terletak tidak jauh dari pantai Teluk Ketapang dan jeti bot penambang Seberang Takir, restoran itu beroperasi setiap hari kecuali Isnin, dibuka mulai pukul lima petang hingga lewat malam dan kerap penuh dengan pelanggan.

Pengusahanya, Norzita Bakar, 41, berkata, populariti air buah yang begitu sinonim dengan Seberang Takir menyebabkan ia menjadi hidangan wajib di kebanyakan kedai makan dan restoran di sekitar kawasan itu.

Beroperasi sejak 12 tahun lalu, katanya, restoran itu menghidangkan lebih 30 jenis jus buah segar dan pekat seperti mempelam, pisang, nenas, epal, betik, lobak merah, nangka, laici, asam jawa, tomato, oren dan kurma.

"Paling kerap ditempah pelanggan adalah air buah naga, durian belanda dan mempelam. Ada juga jus yang disediakan mengikut musim seperti durian, rambutan, ciku dan cempedak," katanya ketika ditemui S2.

Menurut isteri kepada Azman Mohamad, 42, ini pengunjung diberi pilihan untuk dihidangkan dengan tiga saiz gelas iaitu gelas besar satu liter, gelas sedang setengah liter dan gelas kecil 200 mililiter.

Selain jus buah, turut disediakan adalah pelbagai juadah lain seperti laksam, sate, nasi lemak, nasi minyak, mi goreng, mi sup, pulut lepa, sata, laksa Terengganu dan keropok lekor.

Restoran yang bermula dengan hanya dua buah meja itu beroperasi dengan bantuan suaminya dan 12 orang pekerja.

"Biasanya waktu cuti atau hujung minggu kedatangan pelanggan berganda. Kalau tiga buah bas pelancong datang singgah, kerusi pasti penuh.

"Ada kalanya waktu begini, kami terpaksa beroperasi sehingga pukul 2 pagi. Kalau hari biasa, pukul 12 tengah malam, kami dah tutup," katanya.

Penangan Air Buah Pior yang pekat dengan rasa asli membuatkan pengunjung mahu datang lagi. Norzita memberitahu, tidak ada rahsia istimewa kerana sesiapa sahaja boleh menghasilkan air buah ini di restoran mereka atau di rumah masing-masing.

"Dahulu masa mula-mula berniaga, ramai yang beranggapan perniagaan ini tidak bertahan lama kerana tidak mampu menandingi populariti restoran air buah yang lain, selain kedudukan restoran ini terletak di jalan mati ke Kampung Seberang Takir.

"Apa yang penting, kalau kita kata air buah di sini adalah 'pior', maka pelanggan akan merasa yang 'pior' sahaja. Janji kita dengan pelanggan yang lebih penting dan itulah rahsia populariti restoran ini," katanya.

- UTUSAN

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads