Isnin, 1 Julai 2013

di negeri terengganu - Google Blog Search

di negeri terengganu - Google Blog Search


Tak Mungkin Berlaku Dewan <b>Negeri</b> Tergantung <b>Di Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 28 Jun 2013 06:44 AM PDT

Sumber Bernama

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Mungkinkah Dewan Undangan Negeri Terengganu berkeadaan tergantung selepas satu pilihan raya kecil diadakan tidak lama lagi jika keputusannya menyaksikan 32 kerusinya dikuasai sama banyak oleh Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat?

Beberapa ahli politik berpendapat keadaan itu tidak mungkin berlaku.

Kematian anggota Dewan Undangan Negeri Kuala Besut Dr A. Rahman Mokhtar daripada BN memerlukan satu pilihan raya kecil diadakan di negeri itu. Kematian beliau menyebabkan BN kini hanya menguasai 16 daripada 17 kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya umum 5 Mei lepas, manakala Pakatan Rakyat menguasai 15 kerusi (PAS 14, PKR satu).

Sekiranya pembangkang memenangi pilihan raya kecil yang perlu diadakan sebelum 27 Ogos ini, maka kedudukan jumlah kerusi yang dikuasai kedua-dua pihak ialah 16-16.

Walaupun ramai berpendapat keadaan seri itu memungkinkan satu pilihan raya baharu diadakan, namun ahli politik yang ditemu bual Bernama berkata ia tidak semestinya demikian.

Ketua MCA Terengganu dan bekas anggota exco Datuk Toh Chin Yaw berkata undi pemutus speaker Dun, yang kini disandang Mohd Zubir Embong, akan membolehkan BN terus berkuasa di negeri itu.

"Pengerusi mana-mana mesyuarat mempunyai undi pemutus. Sekiranya keputusan undian adalah seri, mengikut peraturan tertentu, pengerusi (speaker) akan melaksanakan undi pemutusnya," kata beliau.

Sekiranya jumlah kerusi berada dalam keadaan seri iaitu 16-16, kerajaan BN akan memperoleh satu undi majoriti melalui undi pemutus yang diberi speaker.

Naib presiden PKR Tian Chua mempunyai pendapat serupa apabila beliau berkata sekiranya PAS memenangi kerusi Kuala Besut pada pilihan raya kecil itu dan menjadikan kedudukan kerusi 16-16, pilihan raya tidak perlu diadakan semula.

"Sama ada speaker adalah anggota dewan undangan negeri atau tidak, prinsipnya ialah penyandang kerusi itu boleh memberi undi pemutus sekiranya jumlah kerusi adalah seri. Speaker akan memberi undinya dan BN akan terus berkuasa," katanya.

Beliau berkata pertukaran kerajaan hanya akan berlaku jika Adun daripada parti pemerintah berpaling tadah.

-- BERNAMA

maruah umno/bn <b>terengganu di kuala</b> besut - Keris Putera

Posted: 26 Jun 2013 11:41 PM PDT

Belum pun genap dua bulan PRU-13 selesai, politik tanahair sudah membahang semula kehangatannya bila mana berlakunya kekosongan di DUN Kuala Besut, Terengganu berikutan kematian penyandangnya dari BN.

SPR selaku badan rasmi pengendali pilihan raya sudah pun mengeluarkan kenyataan rasmi akan ada PRK di DUN terbabit dan tarikh muktamad bila hari pencalonan dan bila tarikh pengundiannya akan diputuskan dalam masa terdekat.

Sebagaimana penulis ulas semalam, PRK DUN Kuala Besut merupakan penentu kesinambungan kepada pemerintahan BN di negeri Pantai Timur itu. Ia akan menguji sejauh mana kuatnya sokongan rakyat kepada Kerajaan BN Terengganu di mana seandainya BN kekal menguasainya maka selamatlah BN dari dugaan yang mencabar.

Bekalan kemenangan majoriti 2,434 undi pada PRU-13 walau pun selesa tapi ia bukan jaminan untuk BN, lantaran itu amat perlu untuk BN memanfaatkan segala kekuatan bagi menafikan peluang PAS untuk merampas kerusi tersebut.

Maksudnya, jika BN kalah dalam PRK itu maknanya kedudukan dalam DUN akan tergantung kerana penguasaan BN merosot kepada 16 kerusi DUN sementara PAS pula meningkat dari 14 kepada 15, ditambah dengan satu kerusi DUN milik PKR menjadikan jumlahnya sama seperti BN.

Jika berlaku senario itu, maka nasib BN sebagai Kerajaan Negeri bergantung penuh pada undi di tangan speaker sebagaimana dijelaskan oleh rakan penulis, saudara Adamyan dalam perenggan keempat di pautan berikut (klik sini).

Itu lebih dari mencukupi untuk menjelaskan betapa PRK DUN Kuala Besut amat penting dan BN memang terdesak untuk memenanginya kembali demi kesinambungannya serentak dengan itu mempertahankan maruahnya sebagai Kerajaan Negeri.

Dalam pada itu, di pihak PAS tentunya tidak akan berdiam diri sebaliknya parti itu tentu sahaja akan menggandakan usaha meraih undi bagi meningkatkan peluang merampas DUN Kuala Besut dari BN.

Dari satu segi ia kelihatan sukar, namun dunia politik tiada yang mustahil lebih-lebih lagi di saat Presiden PAS, Abdul Hadi Awang terdesak untuk membuktikan kepimpinannya masih efisien, berpengaruh dan layak untuk terus menerajui parti.

Menang di DUN Kuala Besut bermakna ia satu pengiktirafan yang akan menjamin kesinambungan Hadi sebagai pemimpin utama PAS sekali gus memudarkan usaha-usaha terancangan kumpulan Anwarinas yang mahu menyingkirkannya dari jawatan Presiden.

Andai PAS kalah apatah lagi tewas dengan majoriti yang lebih besar, ia satu bahana yang bakal merobek maruah Hadi dan orang yang akan tersengih gembira tentunya Naib Presiden PAS, Husam Musa.

Berdasarkan senario ini baik BN mahu pun PAS, kedua-duanya terdesak untuk membuktikan kehebatan pengaruh di PRK DUN Kuala Besut kerana ia bukan sekadar soal kemenangan dan kesinambungan, tapi ia adalah pertaruhan yang melibatkan maruah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads