Sabtu, 13 Julai 2013

13 di pulau wan man - Google Blog Search

13 di pulau wan man - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2013 11:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teganuku: Bina Masjid Dalam Air <b>Di Pulau</b> Duyong

Posted: 30 Apr 2013 01:22 PM PDT


Kerajaan Negeri akan membina sebuah masjid di dalam air yang penuh dengan ciri keunikan di Pulau Duyong bagi mengimbangi Masjid Kristal di Pulau Wan Man, tahun depan.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, peruntukan yang dimasukkan dalam perbelanjaan 2004 itu akan dilaksanakan bagi memenuhi keperluan rakyat sebaik sahaja penyusunan kembali kampung bercirikan tradisional itu.

"Gambaran dan lakaran telah kita siapkan dan ia akan dibina dengan ciri unik yang menempatkan masjid dalam air kerana kita ingin mengimbangi Masjid Kristal yang juga terletak berdekatan Pulau Duyong.

"Oleh itu, kita berharap rakyat Bukit Tunggal terus memberikan sokongan bagi memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kerana lebih banyak pembangunan akan dilaksanakan termasuk pembinaan 500 unit rumah serta lapan unit rumah kedai ," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Program Lawatan Sehari Ke Parlimen Kuala Nerus di Pasar Bukit Tunggal, kelmarin.

Sementara itu, dalam kunjungan ke Pasar Bukit Tunggal itu, Ahmad meluangkan masa kira-kira satu jam beramah mesra dan minum pagi bersama peniaga serta penduduk setempat.

Turut mengiringi, isteri beliau, Toh Puan Seri Norliza Mahmud; calon BN Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri dan calon BN Bukit Tunggal, Ismail Nik.

Swaragama 101.7 FM Jogja! | 7 Masjid Terindah <b>di</b> Dunia

Posted: 11 Jul 2013 12:37 AM PDT

Masjid Sultan Ahmed, Turki

1. Majid Sultan Ahmed, Turki

Masjid ini terkenal dengan sebutan Masjid Biru dan dibangun di dekat Hagia Sophia dan istan kekaisaran Bizantium di Istanbul. Konstruksinya yang dimulai pada tahun 1609 bahkan memakan waktu hingga 7 tahun. Saat berkunjung ke masjid ini, wisatawan akan menyaksikan enam menara ramping yang mengelilingi Masjid Sultan Ahmed. Dahulu, di dalam komplek masjid ini terdapat madrasah, rumah sakit, SD, bahkan pasar dan makam pendirinya sendiri. Namun sebagian bagunan tersebut diruntuhkan pada abad ke-19.

2. Masjid Faisal, Pakistan

Masjid ini terletak di dataran dengan latar belakang bukin Margalla Hills yang sangat indah di Islamabad, Pakistan. Masjid ini adalah yang terbesar di Asia Selatan. Masjid ini dirancang oleh arsitek Vedat Dalokay yang berasal dari Turki. Atap masjid ini dibentuk seperti tenda padang pasir Suku Bedouin. Karena berada di ketinggian, masjid ini bisa dilihat oleh wisatawan dari kejauhan, baik di siang mau pun di malam hari. Saat ini dianggap sebagai Masid Nasional Pakistan.

3. Masjid Nabawi, Arab Saudi

Masjid yang terletak di Madinah ini dianggap sebagai masjid tersuci ke-dua di dunia yang dibangun dalam sejarah Islam oleh Rasulullah SAW. Di tengah masjid ini terdapat mimbar tempat Rasul biasa berkhutbah. Renovasi terakhir masjid ini dilakukan di bawah kepemimpinan Raja Fahd. Sekarang, masji ini bahkan dilengkapi AC dan dihiasi dengan marmer.

4. Masjid Sultan Omar Ali Saiduddin, Brunei Darussalam

Masjid ini terletak di Bandar Seri Begawan, ibukota dari Brunei Darussalam. Khubah emas masjid ini sangat istimewa karena dapat bersinar di malam hari. Selain kubah utama yang dilapisi emas murni, masjid ini juga berhias pilar marmer yang diimpor langsung dari Italia, lantai granitnya pun dari Shanghai. Lampu Kristal dan karpetnya juga diimpor dari Inggris dan Arab Saudi.

5. Masjid Kristal, Malaysia

Masjid ini terletak di daerah wisata Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu, Malaysia. Masjid ini sangat megah karena dibangun dengan konstruksi baja, kaca dan Kristal. Masjid ini dibangun pada tahun 2006 dan selesai di tahun 2008. Peresmian masjid ini dilaksanakan pada tanggal 8 Februari 2008 oleh Yang di Pertuan Agung ke-13, Sultan Mizan Zainal Abidin dari Trengganu.

6. Masjid Kul-Sharif, Rusia

Masjid ini terletak di Kazan Kremlin, Rusia. Masjid ini sering disebut masjid terbesar di Rusia, dan Eropa, tentunya di luar Istanbul. Masjid ini dibangun Kremlin Kazan pada abad ke-16. Lalu masjid ini dinamakan Kul-Sharif. Kul-Sharif adalah nama seorang imam yang bekerja di sana. Kul-Sharif sendiri meninggal dunia bersama-sama pelajarnya ketika mempertahankan Kazan dari pendudukan Rusia pada tahun 1552.

7. Masjid Raya Djenne, Mali

Masjid raya ini sangat unik karena dibuat dengan lumpur terbesar di dunia dan ramah lingkungan. Masjid ini terletak di dekat Sungai Bani, Kota Djenne, Mali, Afrika. Masjid ini dahulunya dibangun di atas permintaan pemerintah kolonial Prancis pada tahun 1906. Masjid ini pun dianggap sebagai salah satu contoh terbaik dari gaya arsitektur di wilayah selatan Sahara.

detik.com / google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads