Khamis, 8 November 2012

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Santai <b>di</b> Hutan Lipur Chemerong | Blog Yusri

Posted: 07 Oct 2011 09:11 PM PDT

signboard chemerong Santai di Hutan Lipur Chemerong

Papan tanda di hadapan pintu masuk ke Taman Rekreasi Hutan Lipur Chemerong

Pada cuti  sempena Hari Raya Puasa yang lepas, saya berkesempatan pergi bersantai ke Hutan Lipur Chemerong yang terletak tak berapa jauh dari rumah mak dan ayah saya di Bandar Ketengah Jaya,Dungun. Ini adalah pertama kali saya sampai di sini setelah sekian lama mendengar cerita dari kawan-kawan yang telah pergi ke sini tentang keindahan panoramanya terutama sekali air terjunnya.

Kejernihan airnya memang tidak dapat disangkalkan lagi kerana langsung tiada kesan pencemaran di kawasan ini. Dari jauh kita masih mampu melihat dasar sungai. Betapa jernihnya air di sini.

waterfall@chemerong2 Santai di Hutan Lipur Chemerong

phota credit to www.panoramio.com

Air Terjun Chemerong merupakan salah satu air terjun yang tertinggi di Malaysia iaitu dengan ketinggian 305 meter. Di sini juga terdapat pelbagai jenis tumbuhan herba yang boleh digunakan untuk merawat seribu satu macam jenis penyakit. Herba-herba ini boleh didapati dengan mudah oleh orang ramai yang memerlukannya. Ianya boleh diperolehi dengan sendiri ataupun membelinya daripada pembekal herba yang menetap di kawasan berhampiran Air Terjun Chemerong ini.

Chemerong waterfall Santai di Hutan Lipur Chemerong

Air Terjun Chemerong yang sungguh mendamaikan

Saya dan isteri serta anak-anak cuma bersantai di air terjun yang paling bawah. Sejuk sungguh airnya.

danial Santai di Hutan Lipur Chemerong

Danial tersengih mandi air sungai yang sungguh sejuk dan jernih

with my kids Santai di Hutan Lipur Chemerong

Bersama anak-anak sebelum bukak baju untuk turut sama mandi-manda

Oleh kerana keadaan cuaca yang tak mengizinkan,kami pun berangkat pulang setelah hampir satu jam bermain-main air di sini.

Kelihatan riak wajah anak-anak saya belum lagi puas mandi di sungai Air Terjun yang sejuk dan jernih ini.InsyaAllah, jika ada kesempatan kami akan datang lagi ke sini sambil berkelah.

mykids@chemerong Santai di Hutan Lipur Chemerong

anak-anak saya sempat berpossing di hadapan pintu masuk sebelum balik

Bagi anda yang teringin ke sana boleh menggunakan kenderaan sendiri ataupun kenderaan awam seperti teksi atau pun kereta sewa samada dari Kuala Lumpur, Kuala Terengganu, Kemaman, ataupun Kuantan melalui jalan Jerangau-Jabor-Bandar Al- Muktafibillah Shah.

Jarak ke Hutan  Lipur Chemerong adalah 30 KM dari Bandar Al-Muktafibillah Shah (15-20 minit) ataupun 100 KM dari Kuala Terengganu (1 jam).

pixel Santai di Hutan Lipur Chemerong

Lain-lain Entri Yang Juga Menarik:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads