Selasa, 9 Oktober 2012

13 di jabor - Google Blog Search

13 di jabor - Google Blog Search


Info Kemalangan | Bencana: Puting beliung landa Kemaman

Posted: 07 Oct 2012 10:45 PM PDT


KEMAMAN – Sekurang-kurangnya 417 rumah di lebih 20 kampung di daerah ini rosak diserang puting beliung dan hujan air batu, sehingga memaksa 17 keluarga di Taman Bestari, Bukit Kuang, Kijal berpindah ke pusat pemindahan.
Kejadian berlaku kira-kira jam 2 petang kelmarin.
Daripada jumlah itu, kawasan Dun Chukai paling terjejas dengan 173 rumah mengalami kerosakan atap, diikuti Dun Air Putih (127 rumah) dan Dun Kijal (117 rumah).
Pusat pemindahan di Balai Raya Rumah Murah Bukit Kuang 2 terpaksa dibuka pada sebelah malam untuk menempatkan 17 keluarga membabitkan 85 mangsa dari Taman Bestari, sementara sebuah keluarga di Kampung Tempurung terpaksa menumpang rumah saudara berikutan atap di rumah masing-masing diterbangkan puting beliung dan rumah pula dibanjiri air hujan.
4 beranak berpeluk ketakutan
SURI rumah dari Taman Bestari, Nik Rozita Zahari, 34, berkata, dia meluru keluar dari rumah bersama tiga anak apabila rumahnya banjir dimasuki air hujan.
Menurutnya, dia terkejut apabila melihat pusaran angin menerbangkan kepingan atap asbestos kira-kira tujuh meter dari hadapan rumahnya.
"Dari pusaran angin itu, jatuh banyak kepingan atap di hadapan rumah kami dan kami juga melihat ketulan air batu turun bersama-sama air hujan. Saya bersama tiga anak waktu itu berpeluk ketakutan. Ketika itu saya fikir mungkin kami empat beranak akan mati," katanya.
Menurutnya, dia menyedari atap rumahnya sudah tiada apabila air hujan keluar dari celah siling sehingga siling rumahnya dan kipas hampir runtuh dilimpahi air hujan.
Anaknya, Nur Khumaira Ashira Mohd Yusof, 12, berkata, berikutan kejadian itu, rumah mereka dibanjiri air hujan separas buku lali namun dia dan ibunya tidak berani masuk untuk menyelamatkan barang berharga kerana dikhuatiri terkena renjatan elektrik.
"Barang-barang elektrik hanya dikeluarkan apabila ayah saya pulang ke rumah. E-book dan buku sekolah saya semua rosak terkena air hujan," kata murid Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Kuang ini sedih.
Nampak pusaran angin hitam
SEMENTARA itu, mangsa dari Kampung Jabor Kubur, Chukai yang juga pemilik butik pengantin, Muniza Ibrahim, 32, berkata, dia turut melihat pusaran angin hitam datang bermula dari arah kawasan kubur sehingga sebuah pokok besar dalam kawasan kubur itu berpusing dan tumbang tidak jauh dari premis perniagaannya.
"Puting beliung itu datang dari arah kubur dan melewati hadapan butik pengantin saya. Waktu itu, saya berada di hadapan kedai bersama beberapa jiran yang berkumpul di kedai saya sebab rumah mereka sebelum itu terlebih dahulu diserang pusaran angin terbabit.
"Kejadian berlaku jam 2 petang. Pada waktu itu hujan renyai-renyai diikuti guruh. Lima minit kemudian angin bertiup kencang. Selepas itulah kami semua nampak pusaran angin hitam dalam jarak kira-kira 10 meter dari kami, pusaran angin itu melewati butik saya sehingga kedai dan kerusi di kedai makan bersebelahan premis perniagaan diterbangkan angin ke tengah jalan di hadapan premis kami. Waktu itu kerana terlalu takut saya berteriak 'ALLAH Hu Akbar'," katanya yang mengakui kejadian itu adalah bencana pertama seumpamanya dilaluinya sepanjang hidup.
Muniza berkata, hujan ketika itu juga luar biasa kerana atap premis perniagaannya bising ditimpa ketulan air batu bersaiz besar sedikit daripada guli.
Gara-gara itu, kira-kira 10 keping atap butiknya tercabut sementara rumahnya yang terletak tidak jauh dari butik juga turut mengalami kerosakan teruk.
Bunyi seperti tembakan pistol
DALAM pada itu, seorang lagi mangsa, juga dari Kampung Jabor Kubur, Mohd Shukri Abdullah, 37, berkata, semasa kejadian dia yang sedang menonton televisyen terkejut apabila mendengar seperti tembakan pistol dilepaskan.
Menurutnya, ia adalah gara-gara serangan angin kuat membuatkan atap zink rumahnya terkopek sebelum tercabut dan terbang.
"Saya dengar bunyi macam tembakan pistol kerana paku zink tercabut satu-satu. Waktu itu angin terlalu dahsyat berserta kilat," katanya.
DALAM pada itu, bencana itu segera mendapat perhatian Ahli Parlimen Kemaman merangkap Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menyalurkan bantuan sebanyak RM500 seorang kepada sejumlah mangsa terlibat di Chukai pada majlis yang diadakan di Tadika Kemas Jabor Kubur, petang  semalam.
Katanya, pihaknya akan berikhtiar bersama Pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kemaman untuk menilai kerosakan yang dialami penduduk dengan pembahagian bantuan segera itu akan diberikan kepada semua mangsa.
"Ini adalah bantuan segera agar mangsa dapat membaiki rumah masing-masing untuk berteduh. Sekiranya ada rumah yang keadaannya terlalu teruk, mungkin kita akan tambah lagi bantuan yang diberikan dan ia bergantung pada penilaian kerosakan masing-masing.
"Menerusi pertolongan ini, rakyat dapat didekati tanpa mengira ideologi politik dan saya harap semua mangsa tabah menghadapi ujian ini," katanya yang turut menyampaikan sumbangan barang dapur dan menziarahi beberapa rumah mangsa yang teruk bersama Ahli Dewan Negara, Senator Rohani Abdullah.
Pegawai JKM Kemaman, Ghazali Awang berkata, selain Bukit Kuang dan Jabor Kubur, kampung yang teruk menerima kesan bencana itu ialah Pengkalan Cicar, Bakau Tinggi, Kampung Besut, Gong Pauh, Kampung Jaya, Kubang Kurus, Geliga Baru, Taman Perumahan Gong Pauh, Gong Limau, Mak Chili, Seri Permai dan Bandar Baru Bukit Mentok.

Santai <b>di</b> Hutan Lipur Chemerong | Blog Yusri

Posted: 07 Oct 2011 09:11 PM PDT

Papan tanda di hadapan pintu masuk ke Taman Rekreasi Hutan Lipur Chemerong

Pada cuti  sempena Hari Raya Puasa yang lepas, saya berkesempatan pergi bersantai ke Hutan Lipur Chemerong yang terletak tak berapa jauh dari rumah mak dan ayah saya di Bandar Ketengah Jaya,Dungun. Ini adalah pertama kali saya sampai di sini setelah sekian lama mendengar cerita dari kawan-kawan yang telah pergi ke sini tentang keindahan panoramanya terutama sekali air terjunnya.

Kejernihan airnya memang tidak dapat disangkalkan lagi kerana langsung tiada kesan pencemaran di kawasan ini. Dari jauh kita masih mampu melihat dasar sungai. Betapa jernihnya air di sini.

phota credit to www.panoramio.com

Air Terjun Chemerong merupakan salah satu air terjun yang tertinggi di Malaysia iaitu dengan ketinggian 305 meter. Di sini juga terdapat pelbagai jenis tumbuhan herba yang boleh digunakan untuk merawat seribu satu macam jenis penyakit. Herba-herba ini boleh didapati dengan mudah oleh orang ramai yang memerlukannya. Ianya boleh diperolehi dengan sendiri ataupun membelinya daripada pembekal herba yang menetap di kawasan berhampiran Air Terjun Chemerong ini.

Air Terjun Chemerong yang sungguh mendamaikan

Saya dan isteri serta anak-anak cuma bersantai di air terjun yang paling bawah. Sejuk sungguh airnya.

Danial tersengih mandi air sungai yang sungguh sejuk dan jernih

Bersama anak-anak sebelum bukak baju untuk turut sama mandi-manda

Oleh kerana keadaan cuaca yang tak mengizinkan,kami pun berangkat pulang setelah hampir satu jam bermain-main air di sini.

Kelihatan riak wajah anak-anak saya belum lagi puas mandi di sungai Air Terjun yang sejuk dan jernih ini.InsyaAllah, jika ada kesempatan kami akan datang lagi ke sini sambil berkelah.

anak-anak saya sempat berpossing di hadapan pintu masuk sebelum balik

Bagi anda yang teringin ke sana boleh menggunakan kenderaan sendiri ataupun kenderaan awam seperti teksi atau pun kereta sewa samada dari Kuala Lumpur, Kuala Terengganu, Kemaman, ataupun Kuantan melalui jalan Jerangau-Jabor-Bandar Al- Muktafibillah Shah.

Jarak ke Hutan  Lipur Chemerong adalah 30 KM dari Bandar Al-Muktafibillah Shah (15-20 minit) ataupun 100 KM dari Kuala Terengganu (1 jam).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Entri Yang Juga Menarik:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads