Isnin, 10 Oktober 2011

13 di seberang takir - Google Blog Search

13 di seberang takir - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Dataran WiFi <b>di Seberang Takir</b>

Posted: 06 Oct 2011 01:00 AM PDT

Oleh FAUZI MOHD

Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir membelanjakan RM250,000 bagi menjadikan Dataran Belia Permata di Seberang Takir sebagai Dataran WiFi.

ADUN berkenaan, Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, peruntukan itu bagi membina sebuah bangunan dua tingkat yang mengandungi dewan terbuka dan bilik khas untuk pembelajaran kelas komputer.


Menurutnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, projek yang dijangka siap dua bulan lagi itu turut melibatkan pembinaan sebuah kiosk perkhidmatan baik pulih e-Book pelajar sekolah secara percuma.

"Selain restoran dan pusat tertentu yang menyediakan perkhidmatan itu, kita mengambil inisiatif agar kemudahan WiFi ini memberi manfaat untuk perkhidmatan melayari internet tanpa wayar secara percuma," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan e-Book Tahun 4 peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir di Kampung Baru Seberang Takir hari ini.

Pada majlis itu, seramai 608 murid dari lima buah sekolah di DUN berkenaan menerima agihan e-Book percuma yang melibatkan Sekolah Kebangsaan (SK) Seberang Takir seramai 83 orang dan SK Bukit Tok Beng (108 orang).

Selain itu, SK Kompleks Seberang Takir (128 orang) dan SK Teluk Ketapang (171 orang) dan SK Tok Jembal (119 orang).

Tambah Ahmad Razif, kemudahan itu dibangunkan bagi memastikan penduduk luar bandar menikmati kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) selain merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan desa.

"Walaupun kosnya agak tinggi, ia sedikit sebanyak melengkapkan kawasan luar bandar dengan jalur lebar bagi membolehkan rakyat di kawasan berkenaan mempunyai akses kepada teknologi maklumat sama seperti penduduk bandar," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Penangan air buah &#39;pior&#39; <b>Seberang Takir</b> | MY ADHA™ | Sumber <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2011 04:04 AM PDT


SELEPAS penat menyusuri kawasan pinggiran Kuala Terengganu untuk bersantai pada lewat petang atau malam, ramai dalam kalangan warga bandar raya ini pasti teringatkan air buah untuk menghilangkan dahaga.

Tentunya air buah dicari untuk membasahi tekak, sambil menikmati keropok lekor, ikan atau sotong celup tepung yang digoreng, selain roti canai atau nasi dagang.

Sebenarnya, banyak pilihan gerai dan restoran termasuk di kawasan Seberang Takir yang lebih popular dengan air buahnya dengan aneka pilihan terutama di Restoran Air Buah Pior di Kampung Bukit Tok Beng boleh disinggahi.

Ia mungkin sekadar sebuah restoran biasa tetapi mampu menampung sehingga 150 pelanggan dalam satu masa. Perkataan 'pior' itu adalah daripada perkataan Inggeris 'pure' yang bermaksud tulen.

Terletak tidak jauh dari pantai Teluk Ketapang dan jeti bot penambang Seberang Takir, restoran itu beroperasi setiap hari kecuali Isnin, dibuka mulai pukul lima petang hingga lewat malam dan kerap penuh dengan pelanggan.

Pengusahanya, Norzita Bakar, 41, berkata, populariti air buah yang begitu sinonim dengan Seberang Takir menyebabkan ia menjadi hidangan wajib di kebanyakan kedai makan dan restoran di sekitar kawasan itu.

Beroperasi sejak 12 tahun lalu, katanya, restoran itu menghidangkan lebih 30 jenis jus buah segar dan pekat seperti mempelam, pisang, nenas, epal, betik, lobak merah, nangka, laici, asam jawa, tomato, oren dan kurma.

"Paling kerap ditempah pelanggan adalah air buah naga, durian belanda dan mempelam. Ada juga jus yang disediakan mengikut musim seperti durian, rambutan, ciku dan cempedak," katanya ketika ditemui S2.

Menurut isteri kepada Azman Mohamad, 42, ini pengunjung diberi pilihan untuk dihidangkan dengan tiga saiz gelas iaitu gelas besar satu liter, gelas sedang setengah liter dan gelas kecil 200 mililiter.

Selain jus buah, turut disediakan adalah pelbagai juadah lain seperti laksam, sate, nasi lemak, nasi minyak, mi goreng, mi sup, pulut lepa, sata, laksa Terengganu dan keropok lekor.

Restoran yang bermula dengan hanya dua buah meja itu beroperasi dengan bantuan suaminya dan 12 orang pekerja.

"Biasanya waktu cuti atau hujung minggu kedatangan pelanggan berganda. Kalau tiga buah bas pelancong datang singgah, kerusi pasti penuh.

"Ada kalanya waktu begini, kami terpaksa beroperasi sehingga pukul 2 pagi. Kalau hari biasa, pukul 12 tengah malam, kami dah tutup," katanya.

Penangan Air Buah Pior yang pekat dengan rasa asli membuatkan pengunjung mahu datang lagi. Norzita memberitahu, tidak ada rahsia istimewa kerana sesiapa sahaja boleh menghasilkan air buah ini di restoran mereka atau di rumah masing-masing.

"Dahulu masa mula-mula berniaga, ramai yang beranggapan perniagaan ini tidak bertahan lama kerana tidak mampu menandingi populariti restoran air buah yang lain, selain kedudukan restoran ini terletak di jalan mati ke Kampung Seberang Takir.

"Apa yang penting, kalau kita kata air buah di sini adalah 'pior', maka pelanggan akan merasa yang 'pior' sahaja. Janji kita dengan pelanggan yang lebih penting dan itulah rahsia populariti restoran ini," katanya.

- UTUSAN

Full content generated by Get Full RSS.

13 di setiu - Google Blog Search

13 di setiu - Google Blog Search


Kenangan Selamanya bersama keluarga angkat <b>di</b> Kampung <b>...</b>

Posted: 06 Oct 2011 09:46 AM PDT


Hujung minggu lepas, dari 29/9/2011 sampailah 1/10/2011, aku dengan budak-budak bacth aku terlibat dengan program BIG(Bina Insan Guru) di Setiu Terengganu. Di sana, kitorang terlibat dengan program anak angkat.So, sebagai orang yang jauh merantau, program macam ini agak menarik jugakla. Dapat jugalah berkenalan dengan budaya dan cara hidup orang-orang kampung, secara tak langsung dapatlah family angkat.

Mula-mula kitorang sampai kat situ, masing-masing excited meneka mana satulah bakal mak ayah angkat kitorang. Tapi bagi akulah kan, agak kesian la mak cik2 dan pakcik2 yang menunggu anak angkat mereka, even lama, tapi memang tabik spring la kat diorang, sabar sungguh menanti kitorang. Tapi masa sampai tu aku belum jumpa lagi family angkat aku coz time tu juz mak ayah angkat dari Kampung Rhu 10 dan Kampung Pandan Jaya je ada. Kampung Mangkuk agak jauh sikit dari situ, dalam 15-20 minit perjalanan dari base camp.

Jeng jeng jeng.. inilah family angkat aku kat Kampung Mangkuk. dan Inilah mak angkat aku, Puan Rahimah binti Salleh. Aku panggil dia mama. Budak-budak kecik ni sumer anak-anak dia, Nadiah, Najwa dan Nabil. Dapat pulak adik beradik angkat yang sempoii gila, Kak sha, Ilham dan Idayu, memang seronok layan kepala diorang...

                                                                               
Sampai-sampai saja, mama da get ready dah durian satu bakul dengan rambutan. Apa lagi, aku, am, kak sya and dayu terus melantak dengan penuh berselera. Mama cakap, musim durian kat sini berperingkat. Sebab itulah, memang rezeki kitoranglah dapat makan durian.. Adalah dalam 8/9 biji durian kitorang bedal.. Malam tuh, memang berpanaslah kitorang, kebetulan pulak hujan lebat, guruh berdentum dentam sampai hampir keseluruhan kawasan Penarek black-out.So, tak dapek la den nak lekat gambo durian wat tatapan korang kat sini, maklumlah makan dalam gelap kan! hehehe..

Sepanjang aku kat sini, menu yang paling marvellous yang mama masakkan untuk kitorang durian sambal. Haa.. korang jangan salah anggap lak. Durian sambal yang aku maksudkan bukan tempoyak tau! Ini durian yang ok lagi tu, dicampur dengan cili api yang telah ditumbuk. PERGGGGhhh.... korang dapat bayangkan betapa nikmatnya kesedapan durian sambal tu. Makan dengan ikan goreng pun berselera. Kalo tak caya, korang tanyalah kat kak sya dengan am, berapa pinggan diorang tambah. Tak silap aku adalah dalam 3-4 pinggan gakdiorang melantak! hahaha...  

Aku rasakan, dalam banyak-banyak family angkat, mama aku lah yang paling spoting kot. Bukan maksudnya family angkat kawan-kawan lain tak spoting, tapi boleh dikatakan mama layan je kepala otak kitorang. Lepas je aktiviti gotong royong, lepas solat Jumaat tu mama ajak kitorang mandi manda kat Lata Belantan lak. Kalo korang nak tau, Lata Belatan ini merupakan kaki Gunung Tebu, yang dulu aku pernah daki, aku pernah cerita kat entry mana ntah aku pun tak ingatla. Wahh bukan main galak lagi kitorang berempat mandi manda. Kat Lata Belatan ini, bagi aku apa yang menarik kawasan air terjun ini ada gelongsor, banyak pulak tu. Tapi, takkanlah aku nak naik gelongsor tu kan, malulah dah besow.. cuma cuma cuma.. testing sekali je.. keh keh keh ;p




Hari last tu,Sabtu,  pagi-pagi orang lain sibuk dengan aktiviti sukaneka, tapi kitorang berempat tak join pun. Mama ajak kitorang gi cuci-cuci mata kat Pasar Minggu Bandar Permaisuri, Setiu. Best gak shopping sini. Skirt yang aku idam-idamkan nak beli selama ini, selalunya harga dalam RM25-RM30, aku boleh beli dengan harga RM19 je. Sangat happy tapi lepas shopping rasa cam nak nangeh guling-guling sebab fulus melayang-layang, cair macam air.. arghhh T_T.. 

Masa nak balik tu, hujan selebat-lebatnya turun, umpama mengalirnya air mata keluarga angkat kitorang. Agak sedih jugak, sebab sedar tak sedar, cepatnya masa berlalu. Nasiblah kitorang sempat sediakan sedikit kenang-kenangan untuk mama.

Apa-apapun, kenangan sepanjang kat sini dengan mama dan adik-adik, takkan dilupakan. Aku bangga dengan mama, biarpun suaminya dah meninggal dunia, tapi mama seorang wanita yang tabah, seorang ibu tunggal yang membesarkan 7 orang anak . Semoga hubungan yang terjalin dan kenangan indah ini, akan kekal bersemi dalam hati selamanya. InsyaAllah..

katakan like jika best ya!

Full content generated by Get Full RSS.

13 di pulau redang - Google Blog Search

13 di pulau redang - Google Blog Search


SETIU HARI INI: 25 pelajar <b>Pulau Redang</b> menerima e-Book.

Posted: 04 Oct 2011 01:58 AM PDT

Pelajar menerima e-Book dari YB Haji Khazan Che Mat (tengah) sambil diperhatikan oleh Pegawai Daerah Kuala Terengganu Haji Nawawi Wan Sulaiman (dua dari kanan) dan Pegawai PPD Setiu Encik Suhaimi Zakaria (kanan sekali) serta bapa pelajar (kiri) dalam Majlis Penyerahan e-Book Pelajar Tahun 4 SRK Pulau Redang.

Ibubapa pelajar turut menemani para pelajar menaiki pentas untuk menerima e-Book.

Dalam ucapan ringkas yang disampaikan oleh Pegawai Pendidikan Daerah Setiu Encik Suhaimi Zakaria,beliau mengucapkan terima kasaih kepada YB Adun kerana sudi turun padang untuk menyerikan majlis penyerahan e-Book di Pulau Redang.Ucapan terima kasih juga beliau panjatkan kepada kerajaan negeri yang telah memberikan segala kemudahan untuk para pelajar agar menjadi celik IT. Beliau turut berharap agar para pelajar akan mengunakan segala kemudahan yang diberi dengan sebaik mungkin.

Para ibubapa dan pelajar mendengar ucapan yang disampaikan oleh YB Haji Khazan Che Mat.

Sementara itu didalam ucapan yang disampaikan oleh YB Haji Khazan pula,beliau berharap dengan pemberian e-Book oleh kerajaan negeri ini akan menjadikan para pelajar lebih bermotivasi dan sentiasa maju kehadapan. Menurut beliau, dunia sekarang seolah-olah berada dihujung jari,setiap perkara yang dilakukan kini banyak menggunakan teknologi IT."Kehidupan kini telah jauh berubah dengan zaman dahulu,jika dahulu kita tidak tahu apa yang berlaku diluar jika kita tidak membaca suratkhabar,tapi kini,kita hanya menekan dengan jari sahaja dan segala maklumat diseluruh dunia akan kita ketahui" kata beliau."Sistem perhubungan antara jabatan-jabatan kini telah banyak menggunakan IT dan ini akan menjadikan kita atau genarasi akan datang kena belajar cara-cara menggunakan IT atau komputer" tambah beliau lagi. Untuk mengatasi masaalah agar tiada pelajar yang tidak tahu menggunakan komputer pada masa akan datang,kerajaan telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk membekalkan e-Book kepada seluruh para pelajar di Terengganu.Beliau mengakhiri ucapan dengan harapan agar para pelajar dapat menggunakan segala kemudahan yang diberikan oleh kerajaan dengan sebaik mungkin.Kepada para ibubapa beliau turut berharap agar sentiasa memantau apa yang dilakukan oleh anak-anak agar mereka akan terus berjaya nanti.

Cerita dan Gambar: MAZLAN MUSTAFA
Full content generated by Get Full RSS.

13 di paka - Google Blog Search

13 di paka - Google Blog Search


River Ranger SMK Paka: Kajian Pencemaran Sungai <b>di Paka</b>

Posted: 09 Sep 2011 09:47 PM PDT

TARIKH : 30 OGOS 2010 (ISNIN)
TEMPAT : SUNGAI PAKA
ANJURAN : JABATAN ALAM SEKITAR

Peserta bergambar sebelum memulakan kajian.



Mengambil sampel air sungai Paka yang hendak dikaji

Adakah tahap pencemaran Sungai Paka masih terkawal? Berapakah kadar kemasinan / PH di sungai Paka? Ingin mengetahui jawapannya, bolehlah merujuk terus kepada peserta terlibat. Kenal kan???

Full content generated by Get Full RSS.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Global Tourism: the best beaches in the malaysia

Posted: 10 Oct 2011 10:03 AM PDT

The beaches of Malaysia is one of top beaches of world is ranking since its natural, eco-system and exotic in scene and goodness and comfortable of bank of beaches. You can make any types of reason to see and enjoy the Malaysian beaches.Many of Malaysia's beaches are found nestling in secluded islands and coves, making them the ideal place for those seeking a peaceful vacation, away from the hectic lives normally lead. Some of beaches of malasia are covering the islands which make them very exciting in the view and senses.

You can do in every way what you like to do and also you can enjoy the water sports like snorkeling, swimming, diving, boating etc. I could recommend some of the best beaches in form of list check them out.

• Pulau Duyung
• Pulau Redang Marine Park
• Pulau Perhentian
• Pulau Lang Tengah
• Pulau Tenggol
• Pulau Kapas
• Rantau Abang Beach
• Pulau Langkawi
• Tioman Island
• Chendor Beach
• Balok Beach

Full content generated by Get Full RSS.

13 di batu rakit - Google Blog Search

13 di batu rakit - Google Blog Search


SETIU HARI INI: SK <b>DI BATU RAKIT</b> TERIMA 444

Posted: 03 Oct 2011 06:01 AM PDT


Oleh : Mohamad Abdullah
BATU RAKIT, 3 Oktober 2011 – Semua sekolah rendah kebangsaan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit hari ini telah menerima bantuan e-Book sempena lawatan Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said ke kawasan ini buat kali kedua sepanjang penggal beliau berjawatan selaku ketua negeri. Manakala program berasingan akan diadakan untuk pelajar-pelajar di Sekolah Kebangsaan Pulau Redang.

      Seramai 444 orang murid di tahun 4 telah naik ke atas pentas bersama keluarga menerima e-Book melalui penyampaian khas oleh Dato' Seri Menteri Besar di Dewan Serbaguna Kg Maras tengahari tadi. Mereka mewakili SK Pagar Besi 91, SK Bukit Chempaka 76, SK Padang Kemunting 63, SK Maras 62, SK Batu Rakit 61, SK Bukit Wan 49, SK Darat Batu Rakit 27 dan SK Pechah Rotan 15 orang..
      Turut hadir pada majlis hari ini selain ADUN Batu Rakit, Ustaz Haji Khazan Che Mat selaku tuan rumah, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman, Pengarah Pelajaran Negeri, Ghazali Daud, Pegawai Daerah Kuala Terengganu, Haji Wan Nawawi Wan Ismail, pengetua-pengetua, guru besar-guru besar bersama warga pendidik, ibu bapa dan murid-murid sekolah.
Full content generated by Get Full RSS.

13 di ajil - Google Blog Search

13 di ajil - Google Blog Search


Teganuku..segalanya di sini..: Pelatih Bomba Maut Van Terbalik <b>di Ajil</b>

Posted: 08 Oct 2011 02:56 AM PDT

Seorang pelatih yang sedang menjalani latihan di Akademi Bomba dan Penyelamat, Wakaf Tapai, maut dalam kemalangan di Kilometer 396.3. Lebuh Raya Pantai Timur (LPT), di Kampung Kua, Ajil di Kuala Terengganu, malam kelmarin.

Nur Farhana Mohd. Mahat, 26, dari Tangkak Johor, terbunuh apabila van yang dinaikinya bersama tiga lagi anggota bomba di akademi berkenaan terbabas sebelum terbalik.

Ketika kejadian, ibu kepada dua anak itu yang menjalani latihan di akademi tersebut sejak 5 September lalu dalam perjalanan pulang ke rumahnya di berek Bomba, Tangkak, Johor, selepas mengadu tidak sihat.

Mangsa dibenarkan pulang berehat oleh pihak pengurusan akademi itu selepas beberapa hari dimasukkan ke wad Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Nur Farhana diiringi tiga anggota lain iaitu, pemandu van terbabit, Firdaus Ahmad, 26, Wan Siti Suzana Yusof, 27, dan Shahidan A. Razak, 23, dan mereka cuma mengalami kecederaan ringan dan dirawat sebagai pesakit luar.

Mangsa yang mengalami kecederaan dalaman dikejarkan ke Hospital Dungun sebelum meninggal dunia pukul 9.45 malam ketika dalam perjalanan ke Hospital Kuala Terengganu untuk menerima rawatan lanjut.

Jenazah mangsa dihantar ke Hospital Dungun untuk siasatan lanjut dan turut hadir menziarahi jenazah mangsa ialah Komandan Akademi Bomba Wakaf Tapai, Norazam Khamis.

Jenazah Nur Farhana dibawa ke Akademi Bomba Wakaf Tapai untuk dimandi dan dikafankan sebelum diterbangkan menggunakan Helikopter Bomba, pagi ini ke kampung asalnya untuk dikebumikan.

Ibu mertua mangsa, Khatijah Mat Senin, 54, yang berasal dari Kampung Cabang, Kerteh, Dungun, ketika ditemui memberitahu, menantunya itu memperoleh dua cahaya mata hasil perkahwinan dengan anaknya yang juga merupakan seorang anggota bomba.

Katanya, anaknya itu bertugas di Balai Bomba dan Penyelamat Tangkak, Johor, dan mereka sekeluarga gembira selepas arwah terpilih menyertai pasukan dan menjalani latihan di akademi itu.

Utusan

Full content generated by Get Full RSS.

13 di kemaman - Google Blog Search

13 di kemaman - Google Blog Search


Ada Ada Saje: <b>Di Kemaman</b>

Posted: 23 Sep 2011 05:20 AM PDT

Balik dari Pasir Gudang pada 01.06.2011, singgah dirumah keluarga angkat yang dikenali semasa aku bekerja di Kemaman pada tahun 1981. Semasa di Kemaman dulu duduk berjiran dengan mereka, makan & minum ku disediakan juga oleh mereka semasa di sana dulu.

video

Full content generated by Get Full RSS.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

13 di pulau wan man - Google Blog Search


MASJID PHOTOGRAPH: Masjid Terapung

Posted: 10 Oct 2011 12:30 AM PDT

Masjid Tanjung Bungah

Masjid Kuala Ibai

Masjid Tengku Tengah Zahrah


Masjid  Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu
Masjid Terapung Terletak di Atas Selat Malaka Full content generated by Get Full RSS.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

13 di pulau bidong - Google Blog Search


WoRksHoP_GeGirLz: Survival Laut Ke <b>Pulau Bidong</b> (05-06/10/2011)

Posted: 07 Oct 2011 11:36 PM PDT

Pengalaman yang tidak akan dilupakan...first time naik bot g pulau...aduh..mula2 ok je..ble dah lama...kepala dah pening....Subhanallah....nak muntah ade..tapi still dpt tahan....dah rasa give up..cam nak balik je..tpi tu wajib...kalu x..xdpt markah kokurikulum..kenalah..hadapi dgn tenang......

Bila smpi kat pulau bidong..terasa sungguh gembira...melihat keindahan ciptaan Allah swt....dgn laut warna biru..kalu tgk kat pantai warna pun dh keruh...kat pulau bidong leh tgk ke aslian warna laut...sungguh menyejukkan mata.....Setelah di beri ceramah oleh pegawai di sana dan bkenalan dgn semua fasi...

Bermulalah aktiviti yang tidak pernah aku cuba seblum ni..water confiden...aduh...cam mane ni...berenang xpndai...setelah pki jaket kselamatan..kitaorng di bawaa ke laut...mlakukan aktiviti laut...menerap,tido n mcm2..utk membiasakan diri..setelah itu..kena berenang ke kapal....aduh..smpi x aku nie...mcm2 yng di fikirkan....abis kaki sakit sbb terpijak crowls....ksian crowls yang kena pijak..sorry sgt2....utk melintasi lautan..aku x terdaya lalu aku berpaut pd tali utk smpi ke kapa..alhamduillah smpi..kalu x,xtau laaa..hihih...

Setelah naik ke atas kapal...uwawawa..kena terjun...aku adalah orng paling awal yng terjun...setelah terjun...fuyoooo...best gle...rasa nak buat lagi..kihkihikih..yang x best kena berenang balik ke darat..hahahhaha...setelah itu..aktiviti memancing...aduh yang ni xleh blah nie....satu habuk pun xdpt..hahaha..yg dpt pening kepala..hahahha....

Pastu rehat..mkn nasi n solat zuhur...nasi best gle dgn ayam gulai...ssh nk dpt tu..kalu dpt pun time balik kg je..kihkihkih..power ah sape yg masak tu..n thanks sbb masak sedap...terangkat aku mkn..hahahha..solat zuhur dgn keadaan basah..OMG!!!....terasa tidak selesa langsung..tpi pe leh wat..wat sedaya yg mampu...setelah semua still..aktiviti seterusnya adalah..snokeling....aduh yang ni bunyi best..tapi yng x best air msuk dlm mulut..aduh..dh laa masin...mmg xleh blah ar....tapi best tgk ikan warna warni n mlihat crowls...terdetik sungguh indah ciptaan Allah swt....kenapa kita tidak mjganye....dn myayangi lautan kte...

Lepas tu aktiviti jungle trinking..yang ni mmg xbest...hahahha..penat gle daki bukit...terasa nak tercabut semuanyee...pada mula yg dop dpn jdi ketinggalan..hahahahh...tpi dpt tgk kubur orng vietnam n tangki air...sbb group kitaorng xleh naik ke puncak ssb nak hujan....lps tu aktiviti kayak....aduh...tidak pernah aku berkayak...nak jdikan crte aku xada pasangan..oleh itu kena laa naik dgn fasi...aduh..nsb baik fasi baik..kalu x..mmg abis aku kena kerjakan..hahaha..tq fasi sbb ajar sy naik kayak...dah laa kayak yg unik...hahahha

hppy laa...so terasa xnak dah g pulau..sbb mabuk lauk..hahahhahaha

Full content generated by Get Full RSS.

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Selamat Hari Lahir yang ke 2 Muhammad Fahim anak daddy

Posted: 10 Oct 2011 08:45 AM PDT

selamat hari lahir muhammad fahim

Hari ni kalau ikut kalendar masihi genap 2 tahun Muhammad Fahim dilahirkan, selamat hari lahir Muhammad Fahim anak daddy yang teramat daddy sayangi. Fahim dilahirkan melalui pembedahan pada jam 01.00 pagi di hospital segamat pada 10 Oktober 2009 (10.10.2009) dan muhammad fahim berkongsi tarikh lahir dengan mak sedara dia Cik Yuyu.

Nak cerita pengalaman rasanya terlalu panjang dan kalau nak diringkaskan fahim dijangkakan lahir pada 02 oktober 2009 tetapi dah overdue selama seminggu jadi selepas seminggu mama fahim belum ada tanda-tanda nak bersalin dan ketika itu tekanan darah mama naik mendadak jadi mama kena tahan wad pada 08 Oktober 2011.

Masa tu daddy tengah berkursus di Wakaf Tapai Terengganu dan bila dah tahu mama kena tahan wad, daddy bergegas balik dan jangkaan daddy mama dah sampai masa nak bersalin. Bila dah sampai doktor cakap belum ada tanda-tanda untuk bersalin lagi jadi daddy pun berkampung di hospital segamat 3 hari 2 malam menunggu mama di wad.

Jadi pada hari kedua malam doktor telah bagi ubat untuk paksa bersalin, sedih bila daddy tengok mama kesakitan sebab 3 kali doktor bagi ubat supaya mama dapat melahirkan fahim. Kali yang ketiga tu mama kena inject dan masa tu daddy pun dah tak sanggup tengok kesakitan mama dan daddy pergi jumpa doktor dan minta doktor buat pembedahan untuk melahirkan fahim.

Malangnya bila daddy berjumpa doktor daddy kena marah sebab doktor cakap kalau jadi apa-apa kat mama dan anak dalam kandungan siapa nak tanggungjawab? Doktor tanya daddy nak tanggungjawab ke? Dalam hati daddy masa tu hanya pasrah dan tak sanggup lihat kesakitan mama, tapi daddy bukan doktor jadi daddy hanya ikut sahaja apa yang doktor cakap masa tu.

Selepas bukaan 5 cm mama dah lemah dan tak mampu lagi menahan kesakitan, masa tu nak je daddy jumpa doktor dan bagitau suruh operate tapi daddy tahu jawapan yang sama akan diberikan dan daddy mesti kena marah lagi sebab mengarah doktor.

Masa tu kalau fahim nak tahu daddy dah tak tahu nak buat lagi, nasib baik atok dan nenek ada temankan daddy jadi mereka bawa daddy keluar pergi minum sekejap malam yang ketiga tu supaya daddy dapat tenang. Bila balik sahaja minum dalam pukul 11 malam daddy masuk jumpa mama dekat wad bersalin dan masa tu daddy dah hampir nak menangis bila tengok mama.

Tak berapa lama selepas itu doktor panggil daddy dan dia dah prepare semua dokumen serta bagitahu daddy yang fahim dah berak dalam rahim mama. Masa tu daddy dah tak tahu nak cakap apa lagi dan bila doktor serahkan dokumen untuk daddy tandatangan supaya mereka dapat membuat pembedahan yang segera terhadap mama malam tu juga.

Bila daddy baca dokumen tu daddy terasa marah sangat-sangat sebab situasinya sama, bila tiba masa nak bedah dalam dokumen tu pun ada nyatakan daddy memberikan kebenaran untuk dibedah dan sebarang risiko ditanggung oleh kami. Masa tu rasa nak hempuk je doktor sebab petang tu daddy dah mintak suruh mama dibedah tapi dia marah daddy persoalkan siapa yang nak tanggungjawab.

Ini bila dah keadaan terpaksa baru nak segerakan pembedahan, persediaan untuk pembedahan hampir sejam dibuat dan pukul 12 malam mama masuk bilik pembedahan dan masa tu daddy tak boleh temankan mama dalam dewan bedah.

Masa tu hanya Tuhan sahaja tahu bagaimana perasaan daddy, penat setelah 3 hari berada di hospital, makan minum semua di hospital dan gementar takut semua ada.

Lebih kurang jam 1 pagi akhirnya daddy dapat melihat fahim dalam bakul dalam tray tapi daddy tak tahu lagi keadaan mama masa tu dan selepas setengah jam fahim dibawa keluar berseorangan dan masa tu kali pertama air mata daddy tumpah bila dapat menatap wajah anak daddy iaitu zuriat daddy bersama mama. Masa tu daddy mengalir air mata sambil ditenangkan oleh nenek.

Pertama kali dalam hidup daddy dapat menatap anak daddy sendiri dan apa yang buat daddy ingat sampai sekarang ialah fahim dah buka mata masa tu.

Selang setengah jam selepas tu barulah mama keluar dan masa tu daddy teramat gembira dan bersyukur ke hadrat Illahi kerana melindungi kedua-dua orang yang daddy sayangi.

Kini pejam celik pejam celik hari ni muhammad fahim dah pun berumur 2 tahun, setiap detik dan saat terabadi indah dalam memori daddy. Walauapapun telatah dan perangai fahim, kasih sayang daddy pada fahim tidak pernah kurang walaupun sedikit.

Untuk anak daddy : SELAMAT HARI LAHIR YANG KE 2 …I LOVE U SO MUCH

.

.

Nota : Doktor tu cakap patut fahim tak nak keluar secara normal sebab berat fahim masa dilahirkan ialah 4.1 kg

Tentang Penulis: Muhammad Tarmizi

Pemilik blog ini masih lagi bekerja sepenuh masa dan blog ini dibina kerana minat terhadap penulisan serta keinginan untuk terus belajar. Sudah mempunyai isteri dan seorang cahaya mata, untuk biodata penuh boleh lihat Pemilik Blog

Artikel yang berkaitan

Full content generated by Get Full RSS.

di negeri terengganu - Google Blog Search

di negeri terengganu - Google Blog Search


Belasungkawa: Harap rakyat <b>Terengganu</b> maafkan Datuk Awang <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2011 03:55 AM PDT

Bekas Ahli Parlimen Dungun, Dato' Awang Jabar, 66, terbunuh apabila kereta yang dinaikinya bertembung dengan sebuah Perodua Alza di Kilometer 26, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan berhampiran Kampung Alor Tuman, Merchang, pagi tadi.

Dalam kejadian pukul 7.10 pagi itu, Penasihat Khas Menteri Besar Terengganu yang menaiki Mercedes-Benz dikatakan dalam perjalanan untuk menghadiri program tinjauan mesra Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di Dungun.

Allahyarham ialah juga bekas Exco kerajaan Terengganu selaku bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Besi selain pernah menjadi Ahli Parlimen Dungun dan Setiausaha Parlimen di Kementerian Belia dan Sukan.

TPM, Tan Sri Muhyiddin ketika menziarahi jenazah beliau, ia menyifatkan kematian Allahyarham satu kehilangan besar kepada negara. "Arwah adalah sahabat baik saya dan juga sahabat lama saya. (Ini) satu kehilangan sebab arwah dah bagi banyak sumbangan masa jadi Setiausaha Parlimen KBS.
"(Dan) Arwah masih lagi berkhidmat sehingga akhir usia beliau. Ini satu kehilangan besar kepada negara. Saya doakan semoga keluarganya tabah dan rohnya di tempatkan bersama orang beriman," katanya.

Jasa beliau tentunya banyak selaku wakil rakyat Dungun selama empat penggal sejak tahun 1978 hingga 1990 dan menjadi wakil rakyat bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Besi pada 1995. Apatah lagi jasa beliau terhadap parti Umno.

Tetapi ada jasa beliau yang sentiasa diingat oleh rakyat Terengganu. Ketika Pas memerintah yang dipimpin oleh tokoh ulama Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, seorang anak Terengganu beragama Islam dan berbangsa melayu. Tanpa ada dosa & kesalahan akhirnya kerajaan Pusat pimpinan Umno-BN telah menarik royalti yang menjadi hak kerajaan Terengganu dan rakyatnya yang telah memilih Pas sebagai pemerintah yang sah.

Pada tahun 1975, kerajaan negeri Terengganu menandatangani perjanjian dengan Petronas dan Terengganu akan mendapat royalti 5 % dari hasil minyak yang dikeluarkan. Pada tahun 1987, satu lagi perjanjian ditandatangani antara kerajaan negeri Terengganu dan Petronas dan sekali lagi ditegaskan dengan jelas dalam perjanjian itu, Terengganu akan menerima royalti lima peratus dari Petronas.

Malangnya kerana usul dari Umno Terengganu itu sendiri entah apa sebabnya. Usul penarikan royalti ini telah dibawa oleh Datuk Awang Jabar sendiri, ketua Umno Bahagian Dungun ketika itu didalam perhimpunan Agung Umno pada tahun 2000 di PWTC, Kuala Lumpur.

Saya meyakini, pimpinan Pas yang dipimpin oleh Tuan Guru Presiden serta pimpinan Pas Terengganu yang memikul amanah mentadbir negeri Terengganu ketika itu tidak ralat untuk memaafkan allahyarham. Mereka mempunyai jiwa besar. Sekian lama dididik dan ditarbiyyah dengan tarbiyyah Islamiyyah, nescaya tiada dendam dalam menegakkan perjuangan apatah lagi beliau juga sebagai tokoh agamawan. Tiada musuh individu dalam perjuangan Islam. Apatah lagi kehidupan sentiasa silih berganti kealpaan dan kelupaan.

Beliau juga ada meninggalkan jasa mewakafkan tanah dan menjual murah rumah beliau di Dungun untuk SRABZA (Sekolah Rendah Agama Bersepadu Zainal Abidin) semasa hidup beliau dan sekolah tersebut menggunakan module Dewan Ulama Pas dan dinaungi oleh Pas Kawasan Dungun hingga sekarang.

Tetapi penarikan royalti ini melibatkan musibah kepada rakyat Terengganu. Anak-anak dan generasi Terengganu.

Biasanya bila ada kematian wakil simati mengumumkan supaya dimaaf atau dihalalkan segala salah dan silap. Jika ada hutang piutang harap dituntut daripada waris si mati. Tetapi bagaimana kalau kesalahan itu melibatkan rakyat. Apakah rakyat memaafkannya? Setiap dosa yang melibatkan manusia perlu mendapat kemaafan manusia sebelum bertemu Allah Swt. pastinya walau tahap mana kekayaan kita, walau tinggi mana pangkat dan kuasa kita dan walau ramai mana anak-anak maupun pengikut kita, pastinya kita akan kembali kepadaNya jua.

Saya mengharapkan rakyat Terengganu memaafkan beliau dan semoga rohnya diterima Allah Swt. Terserahlah kepada rakyat Terengganu.

Baca dari sumber>>>

Full content generated by Get Full RSS.

13 di chukai - Google Blog Search

13 di chukai - Google Blog Search


Haji Hanafiah Untuk DUN <b>Chukai</b> | BLOG - BLOG PARTI PAS

Posted: 08 Oct 2011 11:21 AM PDT


Gotong Royong baiki dapur rumah di geliga

Posted: 07 Oct 2011 04:02 PM PDT

Geliga, 7/10/2011 - PAS DUN Chukai di bawah Khidmat Masyarakat PAS Chukai membaiki sebuah rumah di Geliga. Seramai 25 orang petugas yang membantu.

13 di bukit besi - Google Blog Search

13 di bukit besi - Google Blog Search


Yok Rempitan ...: LPT 2 -<b>Bukit Besi</b>- Ajil kini dibuka...

Posted: 02 Sep 2011 03:49 AM PDT


Fuh lega...tak lebih 20 minit  kini boleh sampai Ajil...maksud aku dari hentian rehat simpang Bukit Besi. Dulu ikut jalan persekutuan paling kurang 45 minit nak sampai sana, walaupun jarak tak melebihi 50km..Siapa yang biasa lalu laluan itu pasti tahu dimana tempat yang aku maksudkan. Kalau dulu disimpang tiga ini kalau nak ke Ajil akan ambik kiri, tapi kini belok kanan dan dalam 200 meter akan jumpa jalan susur  ke lebuhraya baru..

Dulu kalau balik ke KT bermula dari simpang tiga Bukit Besi ke simpang tiga Ajil aku rasa  laluan paling  menyampah..sebab..? rasa tak sampai-sampai ..! batu tanda tunjuk jarak ke KT tak pun jauh mana, lebih kurang 78km saja..tapi dia punya rasa jauhh ..pergh boring betul ..! perasaan ini wujud barangkali fizikal dan mental dah penat setelah lebih 6 jam di atas jalan raya...

Berbanding ikut laluan pantai Kemaman-Dungun- KT, aku lebih suka lalu lalauan Jerangau- Jabor. Walaupun jalan tak berapa elok tapi tak banyak berhenti-henti dek kerana banyak sangat gangguan lampu isyarat..Dulu orang takut guna laluan ini sebab sunyi tapi kini tidak lagi..Penempatan baru pun dah banyak disepanjang kiri kanan jalan.

Bila dah dibuka keseluruhan lebuhraya nanti dari Kuantan ke KT mungkin laluan lama ini akan sunyi semula...Kalau dah di buka nanti nak ke Pantai Timur mudah la ..4-5 jam dah boleh sampai KT dari tol Gombak..duit saja la kena sedia untuk bayar tol..tapi kalau tak silap aku sepatutnya laluan selepas Jabor tak dikenakan tol atau kalau dikenakan juga kami harap tak mahal lah ..seingat aku pembinaan lebuhraya dilaluan ini bukan di bina oleh pihak konsesi sebagaimana perancangan asal tapi dibina dibawah kendalian   JKR..itu sebab sepatutnya tol tiada...

Sebab tu kalau korang perasaan lebuhraya yang baru saja di buka tu macam dah lama siap tapi  tol plaza baru saja bermula pembinaannya...Macam baru buat keputusan U saja...! Wallahualam..

Ahad, 9 Oktober 2011

13 di rantau abang - Google Blog Search

13 di rantau abang - Google Blog Search


Mengapa Beraya <b>Di Rantau</b> Orang

Posted: 25 Aug 2011 10:28 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Itu je yang sesuai dikatakan sekarang ini. Hujan yang turun dengan agak lebat petang tadi memenuhkan bendang di belakang rumah. ... Nak beraya di Rantau Abang.. jauh sangat ehhh… :D Dulu LainSekarang Lain recently ...

ads